Hoppa till huvudinnehåll

Mårten Seiplax: Så här kan Yle och mediehusen samarbeta på webben - tekniken finns redan

Profilbild
Profilbild Bild: Yle mårten seiplax

Med hjälp av metadata kunde mediehusens sajter korspollinera varandra så att besökarna kan hitta allt som publicerats om samma ämne - oberoende av sajt. Besök till en sajt ökar då också trafiken hos de andra.

Yle Uutisets chef Atte Jääskeläinen skriver i “Päätoimittajalta: Suomalainen hyötyisi, jos uutismedia tekisi yhteistyötä” (fritt översatt “Finländare skulle ha nytta av att nyhetsmedierna samarbetade”) att Yle är redo att undersöka alla sätt som skulle möjliggöra samarbete.

Detta faller inte längre på att det är tekniskt svårt eller omöjligt. Frågan är istället: Kommer någon av de finlandssvenska mediehusen att ta i bruk äkta metadata?

På Svenska Yle har vi de senaste fyra åren arbetat med äkta metadata som är en teknik för att berätta vad ens innehåll handlar om.

De artiklar som skrivs på Svenska.yle.fi struktureras med metadata från externa källor (Wikidata och Finto) för att vi ska undvika homonymer (ord med dubbel betydelse) och kunna göra kopplingar över språkgränserna.

Pojo i Bolivia eller i Raseborg - vi vet skillnaden.

Detta gör att vi vet att talous, ekonomi och economy är samma sak. Vi vet skillnad på George Bush senior och junior, men också på Pojo i Bolivia och Pojo i Raseborg samt ishockeylejonen och djuret lejon.

Svenska.yle.fi kan redan i dag automatiskt “fråga” en annan sajt som också har äkta metadata ifall den har artiklar om samma ämne, och i så fall länka till dessa artiklar.

Tack vare det kan vi göra rekommendationer också för innehåll på vår finska systersajt yle.fi/aihe (största delen av det finska webbinnehållet förutom Uutiset, Urheilu och Areena) - över språkgränsen.

Varför är äkta metadata vitalt för innehåll?

Äkta metadata kan användas för att man själv, men också andra (till exempel sökmotorer), ska förstå vad ens innehåll handlar om. Sådant innehåll brukar anses vara en del av “länkade data-molnet”.

Att sökmotorerna förstår vad ens innehåll handlar om leder till en högre placering och mer trafik.

En investering i metadata gör att man kan bygga lösningar som man just nu inte ens tänker på att man kan bygga. För fyra år sedan tänkte nog ingen på Svenska Yle att vi 2016 skulle ha möjlighet att rekommendera bilder till artiklar baserat på den metadata som sätts in i artiklarna.

Metadata gör också att man förstår hierarkier, till exempel vet man att fotboll är en sport och ifall man inte vill ha sportnyheter så ska man inte få fotbollsnyheter. Detta är ett problem vi sett i vissa lösningar som inte använt äkta metadata.

Då man vet vad ens innehåll handlar om kan man göra relevanta rekommendationer eller skapa automatiska helheter. Svenska.yle.fi:s Jord & skogsbruk är ett exempel på en sådan automatisk helhet som bygger helt på metadata.

Med dessa tankar som grundpelare var metadata en av de saker som Svenska Yle bestämde sig att satsa på 2011. Då genomförde vi en stor förändring i hur vi skapar, sparar och visar innehåll.

I och med att det inte fanns lösningar som stödde det vi ville göra var vi tvungna att bygga våra egna lösningar.

Som en följd av detta arbete erbjuder Svenska Yle gratis den färdiga metadatalösningen Yild som kan installeras från drupal.org. Det är samma lösning som används på Svenska.yle.fi och yle.fi/aihe.

Starkare tillsammans - låt sajterna korspollinera varandra

Det är ensamt i metadatavärlden i Norden just nu.

Det här är förhoppningsvis nånting som kommer att förändras. Många av de stora internationella och nordiska mediebolagen har först de senaste åren fått upp ögonen för metadatans värde. De kontakter vi fått och de möten vi haft bekräftar denna bild.

Speciellt Svenska Yles migrering till Wikidata (del av Wikipedia) från Freebase väckte nationellt och internationellt intresse.

Fortfarande har lilla Svenskfinland en chans att vara mer snabbfotat än de stora spelarna.

Då alla redan satsar på spridning av innehåll i sociala medier vore en gemensam korslänkningslösning en förlängning av samma resonemang. Denna lösning skulle dock ha fördelen att den inte är beroende av en tredje part och en okänd algoritm.

Då kan innehållet stå för dragningskraften och det göms inte bort på grund av låg synlighet.

Var och en av sajterna kan själva bestämma om man bara vill få inkommande trafik eller om man också vill skapa trafik till de andra deltagarna.

Detta vore ett sätt att stärka den lokala medieanvändningen i konkurrensen med de globala spelarna. De är de riktiga konkurrenterna, eller som Einar Hålien, Editor Schibsted Norge uttryckte det på Noda 2016 “Leave the old competitive worldview behind and unite as publishers”.

Vad har vi att förlora?

Mårten Seiplax har jobbat med webbutveckling i mer än 15 år och är produktägare för plattformen som driver Svenska.yle.fi

Läs också