Hoppa till huvudinnehåll

Raseborgare ska kunna köpa pendlarbiljett i R-kiosken

Passagerare stiger på tåget från Karis till Helsingfors.
Mellan 150 och 350 raseborgare använder sig av pendlarrabatten varje månad Passagerare stiger på tåget från Karis till Helsingfors. Bild: Yle/Nicole Hjelt Passagerare,karis tågstation

Raseborgs stad hoppas kunna fortsätta stöda invånare som pendlar på jobb med tåg. Stadsstyrelsen ska på måndag (30.5) ta ställning till att förhandla om ett nytt system.

Om systemet blir verklighet kan pendlarna köpa sina rabatterade biljetter i R-kioskerna. Systemet som bland annat fungerar via en mobil applikation skulle träda i kraft i augusti.

Det nuvarande systemet där pendlarna köper sina biljetter vid Helsingfors eller Åbo järnvägsstation upphör från och med början av juni.

Men staden förhandlar ännu med VR om möjligheten att förlänga det nuvarande systemet med två månader. Då skulle det nya systemet förhoppningsvis kunna tas i bruk när det gamla slutar fungera.

Eazybreak ett alternativ

VR vill avsluta det nuvarande systemet, men erbjuder i stället ett system som fungerar via företaget Eazybreak.

Raseborgs stadsstyrelse tar på måndag (30.5) ställning till att fortsätta stöda tågarbetsresor med tio procent och begära en offert av företaget Eazybreak.

Om det nya systemet blir verklighet innebär det att de som pendlar ansöker om rätt till stöd via stadens hemsida. Kommunen skickar sedan Eazybreak-rättigheterna till användaren.

Användaren får sedan en penningsumma på sitt Eazybreak-konto. Då användaren köper sin pendlarbiljett till tåget i R-kiosken får hon eller han motsvarande summa i rabatt.

Rabatten kan också användas till exempel till Matkahuoltos biljetter.

Konto med eller utan mobiltelefon

Kontot finns i första hand på en mobil applikation på användarens mobiltelefon. Men gatuchef Piia Nordström vid Raseborgs stad säger att det också ska vara möjligt att använda systemet utan mobiltelefon.

Raseborgs stad kan bli den första kommunen i Finland som använder sig av Eazybreak-systemet för pendlarbiljetter. Bland annat Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt använder sig också av det.

Det nya systemet innebär tilläggskostnader på mellan 2 000 och 2 500 euro per år för staden. Dessutom betalar alltså staden stödet för arbetsresor på tio procent. I fjol innebar det 72 000 euro.

Billigare biljetter blir billigare för staden

I och med att priset på VR:s säsongsbiljetter har sjunkit har också stödet som staden betalar för pendlarbiljetterna sjunkit.

Nu kostar en månadsbiljett mellan Karis och Helsingfors 217 euro. I fjol var motsvarande summa 359 euro. Det innebär att stadens stöd på tio procent har sjunkit från 35,90 euro till 21,70 euro.

Mellan 150 och 350 raseborgare använder sig varje månad av pendlarrabatten.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland