Hoppa till huvudinnehåll

Förlåta och bevara sitt hjärta

kyrkfönster mot grönskande sommarlandskap
kyrkfönster mot grönskande sommarlandskap Bild: Oulun seurakunta evangelisk-lutherska kyrkan

"Det är i första hand för sin egen skull det är så viktigt att förlåta". Så skriver den svenska författaren Margareta Melin i en av sina många böcker, Förlåta och bevara sitt hjärta.

I boken varvar Margareta prosadikter, bibelcitat och betraktelser kring förlåtelse, skuldkänslor, syndabockar och att möta sig själv förlåtande och med kärlek.

Fem måndagskvällar i försommartid läser Monica Heikel-Nyberg ur boken. I varje andakt ingår också en tonsatt prosadikt av Melin.

Radio Vega kl 19.10

Läs också

Tro

  • "Vi såg kommunismen som en lek" - Kristi Ainjärv växte upp i Estland under sovjettiden

    I Kristi Ainjärvs skola handlade alla sånger om Lenin.

    Kristi Ainjärv var femton år då Estland blev självständigt och allting blev nytt. Den långa sovjettiden var plötsligt över, gränserna öppnades och hjälpsändningarna började strömma in i landet. Butikerna fylldes långsamt med spännande varor, man fick resa och ta reda på hur andra mänskor levde sina liv. - Frågorna var många och vi var oändligt nyfikna, minns Kristi.

  • Martin Luther - omstridd reformist och misstolkad livsnjutare

    Mannen som bröt med kyrkan och sökte en nådig Gud.

    Martin Luther var en präst, teolog och munk som levde i Sachsen i nuvarande Tyskland på 1500-talet. Han var kritisk till den katolska kyrkans praxis och moraliska förfall, och inledde reformationen med sin protest mot kyrkan. Den gav till slut upphov till en helt ny kyrka.

  • Berättelser om dop i Andrum

    Vad innebär det att döpa sitt barn?

    I fem Andrum i Yle Vega formulerar olika personer sina tankar på dopet, som kyrklig rit och familjehögtid. Här är det präster som döpt många barn, föräldrar och gudföräldrar som kommer till tals.

Nyligen publicerat - Tro