Hoppa till huvudinnehåll

Kräksjukan stoppade barnfamiljens kryssning - ombokningen blev en pärs

Nyskurat däck på kryssningsfartyg.
Nyskurat däck på kryssningsfartyg. Bild: Yle/Rolf Granqvist silja symphony

Emma Lindholm och hennes syster skulle resa till Sverige med Silja Symphony på måndagen. Kräksjukepidemin på fartyget satte ändå käppar i hjulet, och att boka om resan visade sig vara betydligt svårare än man skulle tro.

Också systerns tvååriga son och Lindholms sex månader gamla dotter skulle åka med till Sverige. För systrarnas del var det här den enda passande tiden för en Sverigekryssning den här sommaren. Lindholms syster är gravid och har beräknad tid i augusti.

Hytterna hade de fått relativt billigt, genom att betala en del av dem med bonuspoäng.

Emma Lindholm.
Emma Lindholm. Emma Lindholm. Bild: Privat emma lindholm

Men på söndagskvällen läste Emma Lindholm om kräksjukepidemin på Silja Symphony i medierna, och resplanerna gick i stöpet.

Ingen information från Tallink Silja

- Vi fick alltså inget meddelande från Silja om att det är någonting på gång. Jag tog kontakt med dem via Facebook och frågade hur vi ska sköta det här, för vi vågade inte ta den båten med det här schacket, berättar Lindholm.

Vid Tallink Silja var beskedet ändå att det är vanliga avbokningsvillkor som gäller trots kräksjukepidemin, och att det behövs ett sjukintyg för att avboka.

- Vi föreslog att vi skulle kunna resa i juli, men då fick vi inte använda poängen, utan det gick först i augusti. Och det passar inte mera för min syster, förklarar Lindholm.

Först efter att både hon och hennes syster hade skrivit om fallet på Facebook blev Tallink Silja mera tillmötesgående. Till slut lyckades de avboka sin resa utan sjukintyg, men för en 12 euros serviceavgift. Någon resa blir det inte för de två systrarna.

Att kunden måste betala för avbokningen trots att kräksjukan härjat på båten är fel, tycker Emma Lindholm.

Det är ju helt knäppt, och dessutom måste man bråka sig till avbokningen.

Lindholm påpekar att deras resesällskap bestod av två barn, en gravid och en som ammar. I det läget ligger norovirus ganska lågt ner på önskelistan. Lindholm säger också att det är beklagligt att rederiet inte meddelade dem om kräksjukepidemin på något sätt.

- Inget ”ursäkta, nu har det gått så här, vi håller på utreda”. Det är ju säkert andra barnfamiljer som också är på väg på deras resor.

Hand som vilar mot toalettkrans.
Hand som vilar mot toalettkrans. Bild: Yle/Jessica Edén spysjuka

Varför meddelade inte Tallink Silja?

Tallink Siljas informationschef Marika Nöjd förklarar att man inte ännu vet vad orsaken till epidemin är, och att norovirus än så länge bara är den misstänkta boven.

Om det inte är frågan norovirus utan om matförgiftning sprids kräksjukan inte på samma sätt, säger hon, och därför meddelade bolaget inte kunderna om kräksjukan.

- Vi har väntat på resultaten för vi vet inte vad det är. Vi kunde ha meddelat att där har varit kräksjuka, men inte varför. Men vi håller just nu på att sätta ut ett meddelande om det här på vår webbplats, säger Nöjd vid 14-tiden på måndagen.

Nöjd säger att hon förstår att en del passagerare vill ställa in sina resor på grund av kräksjukan, men att det är normal av- och ombokningspolicy som gäller för Emma Lindholm och de andra kryssningsgästerna.

- Vi föreslog att de skulle flytta resan framåt, men de kan ha egna personliga skäl till att de inte kan resa senare.

Ombokningen försvårades också av att resan delvis var köpt med bonuspoäng, ett erbjudande som inte alltid är i kraft.

Desinficeringsräd i gång

Nöjd försäkrar att Tallink Silja har gjort allt för att stoppa kräksjukepidemin på Silja Symphony. Institutet för hälsa och välfärd har gett råd om hur desinficeringen ska ske och hälsogranskare är med ombord.

Barnens lekplats är stängd under följande avgång, så att bland annat alla bollhavets bollar kan desinficeras. Hytterna där personer som insjuknat har bott har städats extra noga, liksom de allmänna utrymmena, berättar Marika Nöjd.