Hoppa till huvudinnehåll

Skotsk fotbollsklubb i blåsväder efter vågad reklam – ”Ett sexistiskt självmål”

Den kontroversiella reklamen, modell med bar övre kropp.
Ayr Uniteds nya reklambild väckte kritik. Den kontroversiella reklamen, modell med bar övre kropp. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Ayr United F.C.,topless

Fotbollsklubben Ayr United löste ut en biljett till den nästhögsta serien i Skottland efter en lyckad säsong 2015-16. Inför den kommande hösten valde klubben att göra reklam för sina nya uniformer på kontroversiellt sätt.

Klubben gör reklam för den nya dressen med en topless-modell iklädd den nya skjortan i kroppsfärg.

Reklambilderna fick genast en drös kritik på sociala medier och grundaren av organisationen Scottish Women in Sport, Maureen McGonigle, kritiserar reklamen hårt för BBC.

– De har gjort självmål med den här sexistiska kampanjen, säger McGonigle till BBC.

– De använder 1970-talstaktiker för att sälja biljetter. De skulle klara sig betydligt mycket bättre genom att rikta sin reklam till familjer för att uppmuntra folk att köpa biljetter, fortsätter McGonigle.

Femte året i rad med samma koncept

Den skotska landslagskaptenen Gemma Fay håller med.

– Man skulle tro att befordran till en högre serienivå skulle räcka till för att sälja biljetter, säger Fay.

Det är ändå inget nytt med att klubben använt sig av samma reklam. I sitt svar till allmänhetens kritik säger klubbens grundare Calvin Ayre att det verkligen inte är första gången som man använt sig av topless-modeller för marknadsföring.

– Det är det femte året i rad som vi kör med samma koncept. Kritiken känns därför lite konstig, säger Ayre enligt BBC.

Också i Finland har Åboklubben TPS fått ta emot kritik efter att klubben nylanserade sina anhängartröjor från 70-talet med texten ”Tepsin mimmit” och en bild på kvinnobröst.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport