Hoppa till huvudinnehåll

Kundbetjäning allt svårare och allt viktigare

Kundbetjäning på hattavdelningen år 1930. Man köper hatt av kassabiträde i Stockmann.
Så här såg det ut på 1930-talet på Stockmanns hattavdelning. Kundbetjäningen har utvecklats med åren och nu blir det igen allt viktigare att känna kunden för att förbättra köpupplevelsen och det här som tjänsteformgivaren kommer in i bilden. Kundbetjäning på hattavdelningen år 1930. Man köper hatt av kassabiträde i Stockmann. Bild: CC kassörska

Det finns en allt större efterfrågan på tjänsteformgivare. Numera utbildar även yrkeshögskolan Novia och Åbo yrkeshögskola tjänsteformgivare.

Den splitternya utbildningen är ett samarbete mellan de båda yrkeshögskolorna, där man delar på allt från lärare till antagningsprov. Utbildningsansvariga Elina Vartama är nöjd.

- Vi inledde utbildningen för två år sedan. Det är fint att se resultat.

Idén till utbildningen kom från Åbo stad och högskolan Novias styrelse i samband med att formgivningsutbildningen på Novia gick i graven.

- De såg ett behov i samhället och på arbetsmarknaden, säger Vartama.

Lektor Elina Vartama på Novias innergård i Åbo.
Elina Vartama. Lektor Elina Vartama på Novias innergård i Åbo. Bild: Yle/Adrian Perera elina vartama

Ett yrke för en mer tjänstefokuserad tid

I dag står intäkter från serviceyrken för två tredjedelar av landets bruttonationalprodukt visar uppgifter från Finlands Näringsliv.

Över 1,8 miljoner finländare arbetar med kundbetjäning i en eller annan form. Det är här tjänsteformgivningen kommer in i bilden.

- Man funderar på hur man mottar kunden, vad man säger åt kunden, vad kunden ser till exempel på webbsidan eller i butiken, säger projektledaren och magister i tjänsteformgivning Emilia Hobin.

Enligt Hobin ligger fokus på kundens upplevelse.

Hobin hör till de allra första som tagit magisterexamen i ledarskap och tjänsteformgivning i Åbo. Hon är nöjd med utbildningen och tror starkt på yrkets framtid.

- Vad jag har märkt finns det mer arbete inom servicedesign just nu än vad det har varit förr. Man har insett hur viktigt det egentligen är för vilket som helst företag att fundera ut vad man egentligen säljer åt kunder och hur man gör det.

Under de kommande fyra åren uppskattas Finland ha behov av minst 5000 tjänsteformgivare.

Lockande utbildning

Trots att Novia och Åbo yrkeshögskola enbart har erbjudit magisterutbildningen i två år har intresset bland sökande stigit kraftig. Nästa termin har 80 sökande.

- Vi hade jättemånga sökande till yrkeshögskolan Novia och Åbo yrkeshögskola. Mer än tidigare. Det som är lite tråkigt är att så många inte är behöriga. Kraven är ganska höga. Kravet är en kandidatexamen och tre års arbetserfarenhet, och det har inte alla, säger Vartama.

I dag dimitteras sju magistrar med ledarskap och tjänsteformgivning som huvudämne. Två av dem är studerande från Novia.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland