Hoppa till huvudinnehåll

Hårt lopp när företagen budar restaurangmat till hemmen - upp till en miljon leveranser görs utan kollektivavtal

Grafik
En lördag i två buds liv. Grafik Bild: Yle Foodora,wolt,Cykelbud,mat,beställningar

Det kan vara miljoner portioner som körs ut till hungriga kunder av bud på cykel eller i bil under det här året. Hemkörningstjänsterna expanderar snabbt, men branschen saknar kollektivavtal. Lönerna och de andra arbetsvillkoren varierar mellan företagen som erbjuder hemleverans av mat. Vi åkte på en tur med bud från Wolt och Foodora.

Solen gassar och det är livlig lunchruljans på stan. En ung man svänger in sin bil till Sandvikens kaj. Tjugoåriga Jake har just gjort en leverans för matbudstjänsten Wolt.

- Jag hämtade ett par smörgåsar från en restaurang och en juice som jag levererade till en kund på Högbergsgatan, säger Jake Savolainen.

Sommarvärmen har fått många att lämna sina kontor för utelunch, men för det mesta har Jake många kunder under lunchtid. Att cruisa runt med bilen funkar bra, men i eftermiddagsrusningen tar det tid. Han tänker ändå inte byta bilen mot cykel.

- Visst har jag tänkt tanken men jag är nog så pass lat att jag håller mig till bilen, skrattar han.

Nio euro i timmen

Jake bor i Helsingfors. Hans hyra ligger på 600 euro. Under en vecka budar han mat i 25-30 timmar. Efter skatt får han ungefär 1200 euro i handen.

- På vardagar får jag nio euro i timmen, under veckosluten 10 euro. Som provision en euro per leverans och på veckosluten två euro per leverans.

Det är klart att jag vet hur avtalet fungerar. Om jag inte skulle ha tyckt om det skulle jag inte ha undertecknat det.― Jake

Jake har undertecknat ett serviceavtal med budfirman Wolt, precis som de flesta andra som gör liknande jobb.

Jake får alltså endast betalt för gjort arbete, bilen och alla avgifter därtill måste han själv stå för. I liknande frilansjobb betalar arbetsgivaren inte heller pensionsavgifter och budet tjänar inte in någon pension. Några semesterdagar sparas inte heller ihop eftersom budet inte är i ett arbetstagar/-givarförhållande med firman. Alla utgifter för bilen står han själv för.

- Jag har inte börjat fakturera något, jag har ändå klarat av att betala hyran och köpa mat för min lön. Bensinen har jag också kunnat betala och allt har fungerat fint.

Semesterpengar blir jag utan, men på grund av serviceavtalet kan jag själv välja när jag jobbar.― Jake

- Det är klart att jag vet hur avtalet fungerar. Om jag inte skulle ha tyckt om det skulle jag inte ha undertecknat det.

- Men som tur är jag sällan sjuk. Semesterpengar blir jag utan, men på grund av serviceavtalet kan jag själv välja när jag jobbar. Om jag vill ha en vecka ledigt så tar jag en vecka ledigt.

Jake har studerat sportjournalistik och tänker grunda eget företag. Han tänker ändå inte sluta med jobbet som matbud - inte ännu i alla fall.

- Under sommaren har jag tänkt starta en video- och editeringsfirma. Jag kollar hur det ser ut på företagets jobbfront men tänker hålla budjobbet vid sidan om.

Femtio kilometer om dagen på cykel

Bakom hörnet ligger Wolts konkurrents, Foodoras kontor. En rödhårig och fräknig man med en ljusröd reklamhjälm på huvudet susar ut från porten. Han har en stor termoryggsäck på ryggen. Mannen trampar till en närbelägen kinesisk restaurang, grabbar några matportioner och levererar dem till hungriga kontorsråttor.

Sidney Kitchen kommer från Kanada. Största delen av Foodoras bud jobbar deltid, men Sidney cyklar för livet. Över hälften av dem som jobbar på företaget har en utländsk bakgrund. Sidney har susat genom stans gator med sushi, nudlar och smörgåsar i ryggsäcken sedan förra hösten.

Jag tror inte att jag kan göra karriär i den här branschen.― Sidney

- I medeltal cyklar jag femtio kilometer om dagen. Ibland mer, ibland mindre.

- I det här jobbet får man röra på sig mycket och det påverkar också psyket eftersom jag dagligen får vara ute och njuta av vädret. Även om det är ruttet väder njuter jag på något sätt av det.

- Jag gör inte det här jobbet enbart för pengarna utan för att jag får fysisk och psykisk tillfredsställelse.

Jag jobbar som handledare för cykelbuden och hjälper till vid tekniska problem så jag får tio euro i timmen.― Sidney

Ett bud som jobbar för Foodora får betalt nio euro per timme, på lördagar elva euro och söndagstaxan är 18 euro. Det är bara frilansare som får provision, men deras timlön är istället åtta euro. Största delen av buden är anställda på Foodora.

- Jag jobbar som handledare för cykelbuden och hjälper till vid tekniska problem så jag får tio euro i timmen.

I något skede tänker Sidney fortsätta sina studier.

- Jag tror inte att jag kan göra karriär i den här branschen. I något skede måste jag hoppa av cykeln och börja plugga men jag vill absolut fortsätta som cykelbud. Jag tycker så mycket om det och vill sitta i sadeln så mycket som möjligt.

- Jag började cykla eftersom jag inte hade råd med bil och cykling är så mycket billigare. En dag kanske jag har bil och familj men tills dess är cykeln tillräcklig, skrattar Sidney och fortsätter sin färd.

Text: Elina Jämsen, Yle Helsinki

Foodora vs Wolt

Så här jobbar man på Foodora

  • Största delen av buden är anställda
  • De anställda buden är försäkrade
  • Pensionen rullar
  • Semesterdagar samlas
  • Egen utrustning, cykel eller bil, krävs
  • Hjälm, handskar och jacka fås
  • En ersättning på 13 cent/h betalas för användning av den egna cykeln
  • En ersättning på 0,30 cent/km betalas för användning av egen bil
  • Turlistorna görs för tre veckor i taget
  • Branschen har inget kollektivavtal
  • LÖN må-fre 9 €/h, lö 11 €/h, sö 18 €/h
  • FRILANSARVODE må-fre 8 €/h, lö 9 €/h, sö 11 €/h + 2 € provision/portion
  • I medeltal två leveranser per timme
  • För ett jobb på 20h/vecka tjänar man i medeltal 800-1000 €
  • För ett jobb på 40h/vecka tjänar man i medeltal 2100-2400 €

Så här jobbar man på Wolt

  • Budet är en samarbetspart, inte anställd
  • Budet får betalt för utfört arbete
  • Jobbet kan utföras mot skattekort
  • Jobbet kan också utföras som företagare
  • Inga arbetsredskap tillhandahålls - mot en pant kan en termoväska, jacka eller laddare lånas
  • Ingen lön under sjukskrivning såvida man inte själv betalar sjukförsäkring
  • Ingen pension sparas såvida man inte själv betalar pensionförsäkring
  • Leveranser kan man göra, eller låta bli att göra, när man vill
  • Samarbetet kan avslutas när som helst
  • Budet kan fritt jobba för konkurrenter
  • Om lönearvodet överstiger 7500 euro i året måste budet själv ansvara för pensionsförsäkring
  • ARVODE må-to 9 €/h + 1 €/leverans, fre-sö 10 €/h + 2 €/leverans
  • Medeltimlönen ligger på 14 euro
  • Exempel: En timmes jobb innehållande två leveranser plus bensin 2,25 €
  • Ett bud får i medeltal drygt 10 euro i handen från en timmes jobb, efter att utgifterna räknas bort

Läs mera:

Cykelbudet levererar också i rekordkyla

Att jobba som cykelbud kan låta trevligt en varm sommardag, men det är ett året runt-jobb. Anton Salmenkylä cyklar också i -25 grader.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen