Hoppa till huvudinnehåll

I dag öppnas bron till Tyskaholmen i Dalsbruk för trafik

Nya bron mellan Tyska holmen och Valsverksholmen.
I dag öppnas den nya bron mellan Tyskaholmen och Valsverksholmen för trafik. Den gamla bron, som ägs av FN-steels konkursbo, kommer att stängas för trafik. Nya bron mellan Tyska holmen och Valsverksholmen. Bild: Yle/Monica Forssell tyska holmens bro

Den nya bron mellan Valsverksholmen och Tyskaholmen i Dalsbruk öppnas i dag för trafik.

Olavi Pietikäinen har bott på Byholmen sedan 1950- talet och han är mycket nöjd med den nya bron.

- Aj vad den är fin! Jag har nog väntat på den här bron! säger åttioåriga Olavi Pietikäinen.

Olavi Pietikäinen och Frida Vuorio med nya bron till Tyska holmen i bakgrunden.
Olavi Pietikäinen och Frida Vuorio, t f infrachef vid Kimitoöns kommun, med nya bron i bakgrunden. Olavi Pietikäinen och Frida Vuorio med nya bron till Tyska holmen i bakgrunden. Bild: Yle/Monica Forssell frida vuorio

Den gamla bron var smal och det stack upp spikar ur trädäcket. Olavi Pietikäinen var många gånger rädd för att få punktering då han körde över bron.

- Jag skulle nog ha skickat däcken till kommunen om det blivit hål, skrattar Pietikäinen.

Den nya bron är 67,1 meter lång och har en frihöjd på drygt två meter. Bron har en körfil för bilar och cykelväg för fotgängare och cyklister. Öarna som berörs av den nya bron är Tyska holmen, Lysholmen, Byholmen, Högholmen, Långön och Apelholmen.

Nya bron mellan Tyska holmen och Valsverksholmen i Dalsbruk.
Nu kan fotgängare, cyklister och bilister färdas tryggt över bron. Nya bron mellan Tyska holmen och Valsverksholmen i Dalsbruk. Bild: Yle/Monica Forssell tyska holmens bro

Frida Vuorio, t f infrachef vid Kimitoöns kommun, är särskilt nöjd över cykelvägen. Den gamla bron hade också bara en körfil, men ingen cykelväg och det kunde lätt uppstå farliga situationer på bron.

Den gamla bron har väckt missnöje redan under många år men efter att stålbolaget FN-steel gick i konkurs lät konkursboet meddela att var och en kör eller går över bron på egen risk.

Konkursboet ville inte ta ansvar för bron. Bild: Yle/Monica Forssell tyska holmens bro
Stålbalkarna i den gamla bron har en intressant historia. Bild: Yle/Monica Forssell tyska holmens bro
Den gamla bron fyller i år sjuttio år. Bild: Yle/Monica Forssell tyska holmens bro

- Vi måste ju ta ansvar när ingen annan gjorde det, förklarar t f infrachef Frida Vuorio.

Den gamla bron byggdes 1946 och fyller i år sjuttio år. Stålbalkarna lär ska härstamma från andra världskriget där de användes av de allierade vid landstigningen i Normandie. Stålfabriken hade egentligen för avsikt att smälta ner stålbalkarna men då det visade sig att den flottbro som på den tiden gick över sundet måste förnyas, så användes balkarna till brobygget istället, berättas det.

Brobygget har en budget på 1,3 miljoner euro men i den summan ingår också hantering av de muddermassor som ännu ligger och torkar utanför Dalsbruks brandstation.

Muddermassor i geosockor.
På ett knappt år har muddermassorna torkat nästan helt och hållet. Muddermassor i geosockor. Bild: Frida Vuorio/Kimitoöns kommun muddermassor

Prover på massorna har tagits men resultaten har ännu inte kommit, säger Vuorio. Först efter att man vet om eller hur förorenade muddermassorna är, avgörs vart de transporteras. Budgeten torde ändå hålla och tidtabellsmässigt blev bron klar en vecka tidigare än tänkt.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland