Hoppa till huvudinnehåll

Lärare: ”Om man tycker om en elev ser man lättare mellan fingrarna”

Ida Martin
Ida Martin Bild: Claudia Rybin/Yle x3m

Att lärare och elever kommer nära varandra behöver inte vara ett problem, tvärtom, säger läraren Ida Martin. Ibland kan det ändå vara svårt att som lärare veta hur god vän man kan bli med sina elever.

Av de drygt 800 personer som svarade i X3M:s webbenkät uppgav hälften att de någon gång varit förtjust i en lärare. Lärarfacket OAJ har också uppgett att det inte är alldeles ovanligt att elever blir förtjusta i lärare. Läraren Ida Martin är ändå förvånad över siffrorna.

- Då jag studerade till lärare diskuterade vi inte alls det här och inte med mina kolleger heller. Vi har mer talat om när man blir en för nära vän med eleverna och när man har för mycket kontakt med eleverna, säger hon.

Ida menar att förtjusning är ett ganska laddat ord i det här sammanhanget eftersom det handlar om ett förhållande mellan elev och lärare.

- Skulle en elev säga att den har känslor för mig skulle jag bli jättepaff, jag hoppas det aldrig kommer att hända. Men om det sker måste man vara professionell och göra det klart att jag är lärare.

Fel att favorisera

Men hur god vän en lärare kan bli med sina elever är alltså något som diskuteras.

- Det är ingen fara med att komma nära en elev. För vissa elever är läraren den enda vuxna kontakten man har. Då är det fantastiskt om eleven kan lita på läraren och få stöd av den. Lärare kan vara jätteviktiga för elever.

Ett nära förhållande kan bli problematiskt om läraren börjar favorisera en viss elev, säger Ida.

- Om man tycker väldigt mycket om en elev ser man lättare mellan fingrarna.

Ingen kontakt på sociala medier

Trots att ingen elev varit förtjust i Ida har hon ändå reflekterat över rollen som lärare. Under skolevenemang som sker utanför själva skolhuset, som Stafettkarnevalen, är det lätt hänt att gränsen mellan elev och lärare blir otydlig, säger hon.

- Utanför skolan är det friare och då har jag märkt att jag umgås mer med vissa elever.

Dagens lärare måste också ta ställning till hur de ska förhålla sig till sina elever på sociala medier. Ida säger att hon själv inte följer elever på exempelvis Snapchat eller Instagram. Vissa av hennes elever följer henne på Instagram men ingen följer henne på Snapchat, säger hon.

- Jag trodde att massa elever skulle börja följa mig men få har gjort det, skrattar hon.