Hoppa till huvudinnehåll

Hjälpverksamhet och insamlingar – så här samarbetar Yle

Hjallis Angels: Petski, Krista och Isa.
Hjallis Angels: Petski, Krista och Isa. Bild: Yle hjallis angels

Hur fungerar Yles samarbete med insamlingar och hjälpverksamhet?

Yle samlar inte själv in pengar eller bedriver hjälpverksamhet, utan stöder vid behov hjälpverksamhet via den egna programverksamheten. Det är alltid hjälporganisationen som bär ansvaret för att samla in pengar och för att hjälpen går fram.

Yle kan också stödja hjälporganisationernas verksamhet genom att sända puffar mellan program, eller genom att föra kampanjer om dem på Yles webbplats, i text-tv eller radio.

Under år 2016 erbjöd Yle sändningstid åt ungefär 80 allmännyttiga kampanjer och organisationer. Dessutom deltog Yle bland annat i utvecklingssamarbetskampanjen Näsdagen och i insamlingen Jul i sinnet. Mera information om kampanjerna och samarbetsparterna finns på Yles webbplats, Yles ansvar.

Hur väljer Yle insamlingar att samarbetar med?

  • Hjälpverksamheten ska stämma överens med Yles värderingar och passa in i public service-verksamheten.
  • I hjälpverksamheten prioriteras hjälp åt dem som är allra mest utsatta.
  • Som stöd för hjälpverksamheten kan också räknas utrotningshotade objekt eller objekt som är geografiskt eller miljömässigt betydande (t.ex. Östersjön, Saimenvikaren).
  • I sin hjälpverksamhet stöder Yle mångsidigt olika insamlingsobjekt.

Vilka villkor sätts på insamlingarna?

  • Till samarbetspartners väljs bara pålitliga, oberoende (utan kommersiella eller politiska kopplingar) allmännyttiga organisationer, som är professionella och har kapacitet och beredskap att utföra hjälparbete effektivt och långsiktigt.
  • Den ifrågavarande organisationen bör alltid ha ett gällande penninginsamlingstillstånd. Insamlingstillståndet ska vara i kraft också då programmet sänds i repris eller finns på Yle Arenan. Organisationen ska ge Yles producent en kopia av insamlingstillståndet.
  • Insamlingskostnaderna ska vara skäliga.
  • Penninginsamlingen ska skötas som lagen föreskriver.
  • Prisuppgifterna för insamlingstelefonen eller avgiftsbelagda sms måste alltid uppges i samband med numren. Insamlingstillståndets nummer ska visas i samband med programmet.
  • Insamlingskostnaderna måste uppges åtminstone på organisationens egen webbplats.
  • Konsumenten ska erbjudas möjlighet att betala in donationen direkt på organisationens insamlingskonto, så att det inte går några operatörs- eller andra kostnader från donationssumman.
  • Beslut om Yles deltagande görs alltid enligt innehållsmässiga och journalistiska kriterier.
  • I de program som Yle producerar får ingen sponsring ingå (lagen om Rundradion Ab och Yles etiska regler för program- och innehållsproduktion, EPI). Lagen och EPI förbinder alla som producerar program och innehåll inom Yle eller för Yle.

Vem kan jag kontakta angående insamlingar?

För trailrar och puffar i radio och tv, kontakta Ulla Ervo, på Yles marknadsföring.

För småskaliga insamlingar som önskas i samband med något visst program går det bäst att kontakta programmets producent direkt.

Kontakta chefen för marknadsföring och varumärken, Päivi Nummi-Aho för stora, programbundna insamlingsprojekt (som t.ex. Näsdagen) och riksomfattande insamlingar.

E-postadresserna följer formen fornamn.efternamn@yle.fi

  • Problem med mottagningen?

    Mottagning av Yles innehåll och tjänster

    Har du problem med mottagningen av Yles innehåll och tjänster. Här får du hjälp!

  • Du kan ta del av Yles utbud även utomlands

    Frågor och svar om anvädningen av Arenan inom EU

    Du kan ta del av vårt utbud på Yle Arenan och svenska.yle.fi även då du befinner dig utomlands. Upphovsrättsavtal begränsar distributionen av vissa innehåll utanför Finland.

  • Yles årtionden

    De viktigaste händelserna från Yles årtionden.

    Mycket har hänt i Yles historia. Här kan du läsa mer om några av de viktigaste händelserna från Yles årtionden.

Läs också

Frågor och svar

Inga artiklar hittades med den valda bokstaven. Var god välj en annan.

Bolaget