Hoppa till huvudinnehåll

Varför gör Yle underhållning?

Tuuli Okkonen uppträder i Tävlingen för ny musik deltävling tre.
Tuuli Okkonen uppträder i Tävlingen för ny musik deltävling tre. Bild: Yle / Miikka Varila uuden musiikin kilpailu 2016,UMK 2016,Tävlingen för ny musik

Varför gör Yle underhållning?

Det frågas ofta varför Yle gör underhållning. Varför låter inte Yle de kommersiella aktörerna sköta den biten?

Underhållning är en del av rundradiobolagens uppdrag överallt i Europa. Enligt lagen ska Yle erbjuda finländarna “stimulerande underhållning”.

Gränsen mellan så kallad underhållning, kultur och övrigt innehåll är inte alltid så tydlig. Vi kan trivas bland många olika slags medieinnehåll. Också fakta- och kulturprogram görs nuförtiden enligt allt mer underhållande koncept, som till exempel Strada eller #sota39 visar (på finska). Fakta behöver inte vara torrt!

Också sport är i allra högsta grad underhållning.

Underhållning kan vara uppbyggt enligt olika mönster och Yle strävar efter att erbjuda ett så mångsidigt utbud som möjligt. Det finns till exempel också bra, välgjord och högklasssig reality-tv som fyller kriterierna för public service.

Underhållning är en del av Yles innehållsutbud av följande orsaker:

  • Vi följer lagen. En av Yles lagstadgade uppgifter är att “producera, skapa, utveckla och bevara inhemsk kultur, konst och stimulerande underhållning”.
  • I sin underhållning söker Yle nytt, utvecklar berättandet och tar risker, precis som sig bör för ett public service-mediebolag. Det finns ingen underhållningsgenre som per definition hamnar utanför ramen för public service-underhållning – det är stilen och utformandet som avgör.
  • Välgjord underhållning har ett egenvärde: upplevelser, trivsel.
  • Underhållningen har också ett instrumentellt värde. De stora jippona upprätthåller Yles relation till den stora publiken, till sådana kunder som inte annars skulle hitta Yles innehåll.
  • Yle bidrar till att ena folket genom att förmedla gemensamma upplevelser: stora sport-, kultur- och underhållningsevenemang.
  • Finländska konstnärer och artister deltar i många evenemang. På så sätt utgör Yle en estrad för deras arbete och sysselsätter dem.
  • Underhållning, till exempel Eurovision Song Contest, utgör också ett fönster till olika kulturer och internationella arenor. De för fram finländarnas starka kompetens och ökar kulturexporten.
  • Yle erbjuder en möjlighet till trivsel i en icke-kommersiell miljö. Yles produktioner innehåller ingen reklam, sponsoring, produktplacering eller övrig kommersiell påverkan.
  • Merparten av finländarna vill att Yle gör också underhållande innehåll. Underhållning som familjen kan se på tillsammans är viktigt för skoleleverna, musik och humor tilltalar i sin tur unga.
  • Yle gör underhållning för att också underhållning är en del av Yles uppdrag. Det skulle inte gynna finländarna om underhållning bara var i händerna på de kommersiella medierna. Yles uppdrag varken expanderar eller begränsas av vad kommersiell media gör.

  • Problem med mottagningen?

    Mottagning av Yles innehåll och tjänster

    Har du problem med mottagningen av Yles innehåll och tjänster. Här får du hjälp!

  • Du kan ta del av Yles utbud även utomlands

    Frågor och svar om anvädningen av Arenan inom EU

    Du kan ta del av vårt utbud på Yle Arenan och svenska.yle.fi även då du befinner dig utomlands. Upphovsrättsavtal begränsar distributionen av vissa innehåll utanför Finland.

  • Yles årtionden

    De viktigaste händelserna från Yles årtionden.

    Mycket har hänt i Yles historia. Här kan du läsa mer om några av de viktigaste händelserna från Yles årtionden.

Läs också

Frågor och svar

Inga artiklar hittades med den valda bokstaven. Var god välj en annan.

Bolaget