Hoppa till huvudinnehåll

Västmetrons vd: Jag är besviken

Arkitektens illustration av Mattby metrostation.
Arkitektens illustration av Mattby metrostation. Arkitektens illustration av Mattby metrostation. Bild: Arkkitehtitoimisto HKP Oy mattby metrostation

Varken Västmetron Ab eller HRT vill uppskatta hur mycket metron kommer att bli försenad. Bolagen meddelade på fredagen om sitt beslut att starten försenas.

Flera busslinjer från Esbo till Helsingfors kommer att sluta trafikera i augusti. De här besluten fattades på basis av västmetrons ursprungliga tidtabell.

Uppskattningsvis skulle cirka 100 000 passagerare använda västmetron på vardagar, vilket innebär att man nu måste hitta en ersättande trafikförbindelse för en lika stor grupp människor för en obestämd tid framöver.

– Det är klart att servicenivån inte kommer att vara likadan som den nu är på bussarna eller vad den skulle ha varit med metron. Det kommer garanterat att bli trängsel och byten till olika bussar, säger HRT:s vd Suvi Rihtniemi.

HRT har under maj reserverat ett femtiotal bussar som kan sättas i trafik om det skulle bli problem med metrostarten. Med ändringen av tidtabellen blev ett större problem än man varit förberedd på. Bolaget kommer under nästa vecka att inleda nya samtal med trafikföretagen.

– Det är klart att det kommer att bli en hel del extrakostnader i och med det här, säger Rihtniemi.

Är besviken

Enligt Matti Kokkinen, vd för Västmetron Ab, var man ända fram till slutet på maj i den uppfattningen att metron skulle börja trafikera den 15 augusti. De säkerhetstest som gjordes i Otnäs har ändå visat att det målet inte går att nå.

Matti Kokkinen vid bygget av västmetron.
Matti Kokkinen. Matti Kokkinen vid bygget av västmetron. Bild: YLE/Helena von Alfthan aalto-universitets station

Även om metrotrafiken kan verka enkel från en passagerares perspektiv finns det över 50 olika säkerhetstekniska system på en station.

– Jag är inte alls glad över det här. Jag är besviken över resultatet.

HST:s vd Ville Lehmuskoski anser ändå att det också finns något positivt med situationen, då Helsingfors stads trafikverk ansvarar för organiserandet av metrotransporten.

– Vi får mera tid över att fundera på allt det praktiska. Då västmetron börjar trafikera kommer metron att åka med allt snabbare turtäthet och chaufförerna ställs inför krävande uppgifter.

Då metron början trafikera med den turtätheten kommer även små fördröjningar i ett metrotåg snabbt att påverka resten av trafiken.

Katriina Kettunen/Yle Uutiset

Läs mera:

Arkitektens illustration av Mattby metrostation.

Västmetron blir försenad - startar inte i augusti

Västmetron öppnas inte för trafik den 15 augusti, starten försenas med flera månader. Det här beslöt styrelsen för västmetron vid sitt möte på fredagen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen