Hoppa till huvudinnehåll

Flygplatsen skulle rädda en av världens mest isolerade öar

Flygplatsen på ön Saint Helena.
Ett av testflygen på Sankta Helenas flygplats i april. Flygplatsen på ön Saint Helena. Bild: CC / Paul Tyson Photography Sankta Helena,Sankta Helena, Ascension och Tristan da Cunha,flygplatser

Sankta Helena i södra Atlanten är en av världens mest otillgängliga bebodda öar. En flygplats stod klar i våras men den kan inte tas i bruk eftersom vindförhållandena är så dåliga.

De omkring 4 000 invånarna på Sankta Helena (även stavat Sankt Helena eller Saint Helena) jublade i våras då öns flygplats stod färdig efter åratal av byråkratiskt trubbel och förseningar.

Livet skulle bli lättare för öborna. Turismen skulle rädda den hittills isolerade öns ekonomi.

Ön Sankta Helena sedd från Internationella rymdstationen ISS.
Sankta Helena sedd från Internationella rymdstationen ISS. Flygplatsen ligger på den molntäckta delen nere till höger på bilden. Ön Sankta Helena sedd från Internationella rymdstationen ISS. Bild: CC / Nasa Sankta Helena,Internationella rymdstationen

Men efter testflygningar har myndigheterna beslutat att flygplatsen inte får tas i bruk eftersom det förekommer alltför farliga kastvindar där.

Därmed är öborna och besökare fortfarande hänvisade till postbåten från Sydafrika som är den enda förbindelsen.

Det tar fem dygn att åka med postbåten från Kapstaden till Sankta Helena. Den går cirka en gång i månaden och transporterar alla förnödenheter utom bränsle, som kommer med en särskild tankbåt.

Postbåten RMS St Helena.
Postbåten RMS St Helena. Postbåten RMS St Helena. Bild: CC / David Stanley Sankta Helena,Sankta Helena, Ascension och Tristan da Cunha,postbåt

Sankta Helena hör till Storbritannien och ingår i Storbritanniens utomeuropeiska territorier. Andra sådana områden är Bermuda, Falklandsöarna, Kajmanöarna och Montserrat.

Ön tillhör samma administrativa område som öarna Ascension och Tristan da Cunha i södra Atlanten.

Flygplatsen har byggts med brittiska skattemedel och har kostat cirka 360 miljoner euro.

Byggarbeten på Sankt Helenas flygplats 2014.
Flygplatsen började byggas 2012. Sankta Helena är till ytan något mindre än Replot i Kvarken. Byggarbeten på Sankt Helenas flygplats 2014. Bild: CC / David Stanley Saint Helena (del av en befolkad plats),Sankta Helenas flygplats,Sankta Helena

Planen har varit att flygplatsen ska locka såpass mycket turister och deras pengar att Sankta Helena ska bli oberoende ekonomiskt. De senaste åren har ön subventionernas med statliga medel för cirka 15 miljoner euro årligen.

Flygsäkerhetsmyndigheterna utreder nu vad som kan göras för att göra flygplatsen användbar.

Postbåten RMS (Royal Mail Ship) St Helena är byggd 1989 och det var meningen att fartyget skulle avvecklas som kunglig postbåt och säljas då flygplatsen stod i bruk.

Fartyget får nu fortsätta segla till Sankta Helena på obestämd tid.

Vy från Sankt Helena.
Napoleon dog på Sankta Helena 1821. Han förvisades dit efter nederlaget vid Waterloo 1815. Ön är också känd från sällskapsspelet Afrikas stjärna Vy från Sankt Helena. Bild: CC / David Stanley Sankta Helena,Saint Helena (del av en befolkad plats)
Karta som visar var Sankta Helena är belägen
Karta som visar var Sankta Helena är belägen Bild: Yle Sankta Helena, Ascension och Tristan da Cunha,kartor

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes