Hoppa till huvudinnehåll

Västmetrons Kokkinen tänker inte avgå trots krav från Helsingforspolitiker

Matti Kokkinen vid bygget av västmetron.
Vd Matti Kokkinen tänker inte avgå självmant. Arkivbild. Matti Kokkinen vid bygget av västmetron. Bild: YLE/Helena von Alfthan aalto-universitets station

En kvartsmiljard euro för mycket, en misslyckad automatisering och nu en försening på obestämd tid. Nu har bland annat Helsingforspolitikern Björn Månsson (SFP) fått nog av västmetrovd:n Matti Kokkinen - men Kokkinen vill fortsätta på sin post.

Björn Månsson tror inte på att Matti Kokkinen har kapacitet att ro i land västmetroprojektet. Han påpekar att det är västmetrobolagets styrelse som tillsätter eller avsätter sin ledning, men ...

Björn Månsson
Björn Månsson (SFP) kräver västmetrovd:n Matti Kokkinens avgång. Björn Månsson Bild: Yle/Helena von Alfthan Björn Månsson

- Det kan ju hända att vd Matti Kokkinen drar sina slutsatser själv, och avgår, säger Björn Månsson, fullmäktigeledamot i Helsingfors (SFP) samt styrelsemedlem i Helsingforsregionens trafik (HRT).

Matti Kokkinen konstaterar själv att det är bolagets styrelse som beslutar om vd:ns arbetsförhållande. Han har inga tankar på att avgå självmant.

- Jag vill göra mitt allt. Styrelsen avgör sedan om jag är rätt person eller inte, säger vd Matti Kokkinen.

Kokkinen: Experterna bedömde tidtabellen fel

Matti Kokkinen säger sig vara mycket besviken över att västmetrons tidtabell inte håller.

- Hittills har vi haft uppfattningen att tidtabellen är tajt men att den är genomförbar. Nu när det kommit fram att det inte sedan heller lyckas så är jag väldigt besviken.

Enligt Kokkinen har informationen, om den funnits, inte gått fram. Han hänvisar till den grupp experter som borde ha kunnat bedöma om tidtabellen håller.

- Den bedömning som experterna gjort om hur lång tid som behövs för testningsskedet har tydligen varit felaktig, säger vd Matti Kokkinen.

Informationen fanns redan på torsdag

Det är västmetrobolaget som ansvarat för bygget, men nu landar problemet i famnen på HRT.

- Det är vi som måste hosta upp pengar för den ersättande trafiken. Vi har ju reservplaner för det här ändamålet, men det har ju inte varit det minsta tal om att det skulle bli så här grova förseningar, säger Björn Månsson.

Det var på fredagen den 10 juni som nyheten briserade att västmetron försenas med flere månader. Förseningen var ändå ett faktum redan 24 timmar tidigare.

- Efteråt har det kommit fram att HRT:s byrå fick reda på det här redan på torsdag, men vi i styrelsen fick reda på det först på fredag, då det blev offentligt, säger Månsson.

metrobygge på Torrfurstigen 6 i februari 2015
Ännu är man inte redo att montera ned byggarbetsplatserna kring västmetrobygget. metrobygge på Torrfurstigen 6 i februari 2015 Bild: Yle/Helena von Alfthan västmetrobygge

Att det dröjde till fredag handlar om arbetsprocesser.

- Det besked som kom på torsdagen var förhandsinformation, och det var först på fredag som västmetrobolagets styrelse sammanträdde och man konstaterade att det här inte går, säger Månsson.

Läs mera:

1,6 miljoner euro per månad - så mycket kostar försenade västmetron

I fredags blev det klart att västmetron inte öppnas för trafik den 15 augusti som planerat. Ersättande bussar kostar HRT minst 1,6 miljoner euro per månad.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen