Hoppa till huvudinnehåll

Bedragare ljög om ögonfrans i tårtan

En bedragare påstår sig ha hittat en lösögonfrans i en tårta som aldrig köpts. Bild: Yle/Sune Bergström jordgubbstårta

Flera västnyländska småföretagare har blivit utsatta för en bedragare som försöker lura till sig ersättning för dåliga produkter. Problemet är att personen aldrig har köpt någonting.

Efter dimissionsveckoslutet fick konditorföretagaren Kim Holmberg ett besviket mejl från en person som ville ha tillbaka pengarna för en tårta han hade köpt.

- Personen påstod att det fanns en lösögonfrans i tårtan. Men när jag gick igenom beställningsboken konstaterade jag snabbt att det överhuvudtaget inte fanns någon beställning på det namnet.

Kim Holmberg bakar lussekatter
Kim Holmberg har inte polisanmält bedrägeriförsöket. Kim Holmberg bakar lussekatter Bild: YLE / Tiina Grönroos saffransbullar,Ekenäs

Kim Holmberg, som äger caféet Carl de Mumma i Ekenäs, beklagade det skedda och kollade också upp att beställningen inte hade skett på ett annat namn.

- Jag bad att personen skulle komma på plats för att få kompensation, men ingen dök någonsin upp.

Bluffmakaren aktiv också i Karis

Restaurangen och köttbutiken Köttkontrollen i Karis har troligtvis råkat ut för samma bedragare.

- I vårt fall handlade det om produkter i köttbutiken, säger krögaren Anne Ingman. Men mönstret är det samma.

Köttkontrollen i Karis.
Bedragaren skickade över 70 mejl till Köttkontrollen i Karis. Köttkontrollen i Karis. Bild: Yle/Malin Valtonen västnyland,Karis,restauranger

Personen i fråga klagade på att köttet var dåligt. Vid julen var det julskinkan som inte var bra och vid påsk klagade personen på lammköttet och ville få ersättning för det.

Men det fanns ingen bokning eller beställning på personens namn och mänskan kunde inte uppge när han hade handlat, säger Ingman.

- Vi fick inga konkreta svar och tonen i mejlen var väldigt besvärlig och hotfull.

Över 70 mejl med 11 olika namn

Mejlet som Kim Holmberg fick av bedragaren inleds: "Jag kan knappt med ord beskriva vilken ångest och besvikelse jag känner i och med att jag litade på er…"

- När jag läste den första raden i mejlet kände jag igen att det var samma mänska, säger Ingman.

Köttkontrollen fick totalt över 70 mejl av bedragaren och personen använde elva olika namn, både mans- och kvinnonamn. Eftersom det blev såpass besvärligt valde Anne Ingman att anmäla saken till polisen.

- Jag har en skurkmapp och jag överförde alla mejlen till den. I övrigt har vi ignorerat mejlen för att få ett slut på dem.

När det var som värst kom det 10 till 15 mejl om dagen och Köttkontrollens inkorg stockade sig.

- Även om vi inte betalade den summa han begärde har det här tagit mycket tid av oss, säger Anne Ingman. En småföretagarens tid är väldigt dyrbar.

Har försökt lura flera

Efter att Kim Holmberg fick sitt mejl om lösögonfransen i tårtan tog han kontakt med flera yrkeskollegor för att varna dem.

- Då kom det fram att de också har fått liknande mejl där andra namn har använts. Det verkar vara samma person som är framme och försöker få ersättningar för något han inte har köpt.

Anne Ingman känner inte till om bedragaren verkligen har lyckats lura någon. Men i och med att det handlar om rätt små summor på runt 100 euro kan det vara möjligt, säger hon.

- Men man kan tänka sig att någon tycker att det är besvärligt och tänker att man blir av med problemet om man betalar.

Hälsoskyddsmyndigheterna är kontaktade

Kim Holmberg har inte polisanmält bedrägeriförsöket. Däremot har han skickat sin mejlkorrespondens med bedragaren till Sydspetsens miljöhälsa, som övervakar restauranger och butiker.

- Det är bra att de vet vad som pågår. Sådant här kan ställa till med mycket besvär för en småföretagare.

Anne Ingman tror att polisen vet vem bedragaren är eftersom personen uppgav sitt bankkontonummer i sina mejl.

Polisen meddelar att man har fått åtminstone två anmälningar som liknar det här fallet.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland