Hoppa till huvudinnehåll

Glöm food courten - nu satsar köpcentren på fina restauranger

Just nu byggs tre nya köpcenter i huvudstadsregionen. De vill erbjuda mer och framför allt bättre mat – något som de menar att kunderna vill ha.

Ett nytt i Böle, ett i Fiskehamnen, och ett förstorat i Mattby. De ska snart betjäna hundratusentals kunder i huvudstadsregionen. Gemensamt för de tre är att de ska vara moderna köpcenter, som är mer än bara köpcenter.

Främst kommer det här att synas i matutbudet, och alla tre köpcentren vill satsa allt mer på matutbudet. Det handlar om att bredda på helhetsutbudet, men också erbjuda bättre restauranger, som det tidigare funnits få av.

- Kunderna vill också ha tidsfördriv och restauranger, säger Niklas Anttila, Leasing Manager på Citycon, som äger köpcentret Iso Omena.

Niklas Anttila, Leasing Manager på Citycon som bla. äger Iso Omena
Utbudet ska bli mycket större när det gäller mat i köpcenter, säger Niklas Anttila på Citycon. Niklas Anttila, Leasing Manager på Citycon som bla. äger Iso Omena Bild: Tino Oksanen niklas anttila,Citycon,Iso Omena

Iso Omena genomgår just nu en expandering som nästan fördubblar den uthyrbara ytan, till 100 000 kvadratmeter. Av den ytan ska allt mera gå till just restauranger och caféer. Närmare 10 000 kvadratmeter handlar det om.

- I framtiden kommer vi att närma oss fine dining. Vi är ännu inte riktigt där men det är i den riktningen vi går, säger Anttila.

Att köpcentren satsar på kvalitetsrestauranger beror till en del på att utbudet så litet i dagsläget.

- Jag tror inte frågan är om folk vill ha kvalitetsrestauranger i köpcenter, utan om de vill ha det överhuvudtaget. Då kan vi erbjuda det, säger Anttila.

Köpcentren förändras

Det handlar, förstås, om utbud och efterfrågan. Tidigare har det inte funnits så stor efterfrågan på bättre restauranger i samband med köpcenter, men det har heller inte funnits ett utbud.

- Vi kommer att ha flera alternativ än tidigare, som till exempel restauranger där folk kan äta mera och längre, säger Anttila.

Att upplevelsebiten är viktig stämmer också för köpcentret Redi som byggs i Fiskehamnen.

- Kunderna ska vara i fokus, och de ska uppmärksammas. De ska känna att köpcentret finns till för dem, säger Pia Svensk, kunddirektör på SRV, som bygger köpcentret.

Köpcentret ska vara lättillgängligt.― Pia Svensk, SRV

Det moderna köpcentret kännetecknas enligt Svensk av tre saker.

- Det ska vara lättillgängligt på alla sätt, kunden ska själv kunna välja hur man anländer. Köpcentret ska vara mångsidigt och det ska vara ett ställe där man trivs, säger Svensk.

Köpcentret Redi reser sig i Fiskehamnen
I Fiskehamnen reser sig köpcentret Redi. Köpcentret Redi reser sig i Fiskehamnen Bild: Tino Oksanen redi,Fiskehamnens metrostation,köpcentra

Maten i fokus

Pirjo Aalto, utvecklingsdirektör för handel, på YIT, som bygger köpcentret Tripla i Böle, säger att de ger ett stort utrymme för just matbiten.

- Vi har en enorm yta reserverad för restauranger, de ska vara över 80 stycken till antalet, säger Aalto.

Vi har en enorm yta reserverad för restauranger.― Pirjo Aalto, YIT

Förutom kvaliteten på restaurangerna ska också antalet och andelen restauranger i köpcentren öka.

- I medeltal är ungefär fem procent av affärsytan i de köpcenter som finns restauranger och caféer, hos oss är det närmare fjorton procent, säger Aalto.

Päivi Aalto tror att folk vill ha finare restauranger i köpcenter.

- Det handlar om planering, det gäller att skapa ett sådant koncept som lockar kunder. Skulle man sätta fina restauranger i vilket köpcenter som helst skulle det inte locka människor, säger Aalto.

Läs också