Hoppa till huvudinnehåll

Helsingfors fullmäktigeledamöter prisade Spårjokern - västmetron fick inte nämnas

Raide-Jokerin havainnekuva Oulunkylän Käskynhaltijantieltä. Kuva: WSP
Nu är det bestämt att det blir en Spårjoker som ersätter linje 550. Raide-Jokerin havainnekuva Oulunkylän Käskynhaltijantieltä. Kuva: WSP Bild: WSP spårjokern

Under onsdagens möte fick västmetron inget utrymme, trots att många hade hoppats på det. Nu tar man lärdom av det misslyckade metroprojektet inför den nya snabbspårvägen, som kommer att få mycket stramare tyglar.

Under Helsingfors stadsfullmäktiges möte på onsdagen fick Spårjokerprojektet slutligen välsignelse att köra igång. De enorma tidtabells- och budgetproblem som drabbat västmetron ledde till att tre krav ställdes för Spårjokern.

Vi skulle redan ha byggt en Spårjoker med den summa som vi lagt till västmetron.― Sami Muttilainen

Kraven innebär en noggrannare uppföljning och att dra lärdom från tidigare misstag. Konsulter ska undvikas och man strävar efter att konkurrensutsätta projektet.

Västmetron orsakade irritation i salen

Många ledamöter lyfte upp sin upprördhet gällande västmetrons försening trots att de officiella instruktionerna sa att man inte skulle beröra ämnet. Ordförande Mari Puoskari (De Gröna) var tvungen att avbryta talturer om västmetron i flera omgångar.

- Vi skulle redan ha byggt en Spårjoker med den summa som vi lagt till västmetron, sa Sami Muttilainen (Vf.) i sitt inlägg.

Många ledamöter tyckte att västmetron nu fungerar som ett varnande exempel på hur man inte ska göra när det kommer till Spårjokern.

- Det har aldrig hänt så mycket elände som det västmetrons klåperier har orsakat. Därför föreslår jag att vi måste lära oss av misstagen och hålla oss till budgeten mer noggrant, sa Yrjö Hakanen (Fkp.).

Jag märker en upprördhet i salen på grund av västmetron och därför är det viktigt att vi lär oss av tidigare misstag.― Laura Rissanen

Konsensus över partigränserna

Det rådde enighet bland fullmäktigeledamöterna om att lärdom måste dras från det misslyckade metroprojektet.

- Jag märker en upprördhet i salen på grund av västmetron och därför är det viktigt att vi lär oss av tidigare misstag när det gäller Spårjokern, och därför understöder jag till allas förvåning, Yrjö Hakanens förslag, kommenterade Laura Rissanen (C).

Största delen av ledamöterna var ändå inspirerade av onsdagens beslut att ge grönt ljus till Spårjokern.

- Låt oss göra det här till det som återställer invånarnas tro till kollektivtrafikprojekt, sa Silvia Modig (Vf.).

Biljettpriserna kan stiga

Spårjokerprojektet för med sig nya kostnader och därför kan det bli aktuellt att höja kollektivtrafikens biljettpriser rejält. Höjningen kritiserades på onsdagens möter, men några alternativ till att täcka kostnaderna lades ännu inte fram.

Vi har ett fullmäktigemöte kvar så kanske vi kan få mera information då.― Maija Anttila

Projektets spårandel räknas kosta 275 miljoner euro och Helsingfors skulle stå för 124 miljoner av dem. Esbo betalar 67 miljoner och staten 30 miljoner. Spårjokern väntas vara färdig 2021.

Mera information som diskussionsunderlag

Maija Anttila (Sdp.) tror att orsaken till att man inte ville diskutera västmetron på Helsingforsfullmäktiges möte på onsdag är att det finns för lite information.

- Koncernsektionen kommer att prata djupare om det nästa måndag. Vi har ett fullmäktigemöte kvar så kanske vi kan få mera information då.

I Esbo stadsfullmäktige diskuterades däremot västmetron länge, man hade både bolagets vd och styrelseordförande på plats.

Varför var Esbo redo att diskutera frågan men inte Helsingfors?

- Esbo äger en större del av västmetron så det betyder mer för Esboborna. Jag tror att vår fullmäktigeordförande ville att vi skulle få mera information, så att vi inte pratar om ett ämne där man inte vet vad som egentligen hänt, säger Anttila.

Texten baserar sig på Ella Mikkola/Yle Helsinkis artikel om ämnet.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen