Hoppa till huvudinnehåll

Lyxkryssarna går åt - hjälper inte Wärtsilä i Vasa

Ralf Holmlund, Stefan Damlin och Matti Latvakoski sitter vid ett bord och ser dystra ut.
Ralf Holmlund, Stefan Damlin och Matti Latvakoski på onsdagens pressinfo. Ralf Holmlund, Stefan Damlin och Matti Latvakoski sitter vid ett bord och ser dystra ut. Bild: Yle/Markus Bergfors latvakoski

Samarbetsförhandlingarna har duggat tätt på Wärtsilä. Det senaste hammarslaget kom på onsdag och innebär att 183 anställda förlorar jobbet. Vd Stefan Damlin och huvudförtroendeman Ralf Holmlund diskuterade läget i God Morgon Österbotten på torsdag morgon.

Av dessa 183 anställda finns hela 172 i Vasa.

- Just nu väntar folk på besked om vem i personalen som får sorgliga nyheter, säger Ralf Holmlund, som är huvudförtroendeman för tjänstemän och högre tjänstemän i Vasa.

Under torsdag morgon började man de facto meddela vilka personer som får sparken.

Hälften mindre marknadsvolym

100 av de som får sparken är arbetare och 83 är tjänstemän. 160 av dem jobbar på Marine solutions och 23 på Energy solutions.

Också förra gången det begav sig, 2015, var det Marine solutions som drabbades värst.

- Det är en utmanande marknad. Under årets fem första månader har vi sålt motorer till 172 skepp. Jämfört med samma tidpunkt i fjol är marknadsvolymen hälften mindre, säger Stefan Damlin.

Något som ytterligare försvårar Wärtsilä i Vasas situation är att aktiviteten på offshore-marknaden är väldigt låg för tillfället.

Satsar på tre fronter

2015 fick 110 personer sparken från Wärtsilä och året innan var siffran 142.

Finns det jobb för de som är kvar eller ser vi snart nya samarbetsförhandlingar?

- Nu har vi anpassat oss till marknadsläget och har inga andra planer för tillfället, säger Damlin.

Han säger att man i Vasa bör fokusera på tre saker i framtiden.

- Det första är produktutveckling. Den biten satsar vi mer på nu.

Den andra saken är flexibilitet.

- Jag har jobbat 25 år på Wärtsilä och marknaden har gått upp och ner. Det är otroligt viktigt att vi har en organisationsmodell som svarar på de olika svängningarna, säger Damlin.

Digitalisering är den tredje biten.

- Vi är duktiga på det redan nu men vi borde bli ännu starkare.

Ingen ljusning i sikte

Än framtiden då? Är den dyster?

- På kort sikt ser vi ingen dramatisk återhämtning, säger Damlin.

Det finns dock en del av den marina marknaden som drar bra: motorer till lyxkryssare. Men det hjälper inte Vasa på något sätt.

Det är Wärtsiläs större motorer som går till de båtarna och de tillverkas i Trieste i Italien.

Att det går bra för tillverkningen av lyxkryssare hänger ihop med den ökande levnadsstandarden i Kina.

- Det finns allt fler som vill åka på kryssningar. Den som vill köpa en lyxkryssare idag får vänta till 2021. Varven är fullbokade, säger Damlin.

"Det kommer att vara väldigt svårt"

Hur är det då att jobba på Wärtsilä i Vasa när samarbetsförhandlingarna avlöser varandra?

- Wärtsilä är ändå den bästa arbetsgivaren här i trakten. Men det kommer att vara väldigt svårt. De som finns kvar kommer att få göra de uppgifter som de som får sparken lämnar efter sig, säger Ralf Holmlund.