Hoppa till huvudinnehåll

Vd för svenskt taxibolag: Avreglera taximarknaden i Finland

Ole Oftedal är vd för Cabonline som vill etablera sig i Finland, om taxiverksamheten avregleras.
Enligt Ole Oftedal står taxibilarna i Helsingfors stilla alldeles för många timmar per dygn. Cabonline vill ta över bland annat färdtjänsten, om Finlands taximarknad avregleras. Ole Oftedal är vd för Cabonline som vill etablera sig i Finland, om taxiverksamheten avregleras. Bild: Yle/Johanna Minkkinen Ole Oftedal,cabonline,Taxi,taxibilar

Det privata taxiföretaget Cabonline har funnits i Sverige sedan marknaden avreglerades 1989. Nu vill man in på den finländska marknaden.

På senare tid har Cabonlines vd Ole Oftedal besökt Finland flitigt.

- Vi vill vara redo om marknaden avregleras, säger Oftedal.

Lobbar hos politiker

Under sina Finlandsbesök har Oftedal träffat bland annat politiker från olika partier och representanter för andra företag.

- Jag tror vi har något att tillföra Finland och jag tror Finland har något att lära oss, fram för allt i ishockey, men inte när det gäller taximarknaden.

Debatten om att avreglera taximarknaden i Finland har gått het. Trafikminister Anne Berner (C) jobbar för att avreglera marknaden, samtidigt som det också finns ett visst politiskt motstånd.

Jag tror vi har något att tillföra Finland och jag tror Finland har något att lära oss, fram för allt i ishockey, men inte när det gäller taximarknaden.― Ole Oftedal, vd, Cabonline

Det svenska exemplet har också avskräckande element: flera undersökningar visar på att priserna har höjts och bland annat transportfacket har slagit larm om sämre villkor för chaufförerna.

Vad gick fel i Sverige som man borde göra bättre här?

- Man avreglerade utan att ha några regler. Priserna sköt i höjden, vem som helst fick starta taxiföretag. Man måste ha starka regler, det har jag poängterat för alla jag har träffat här i Finland. Chaufförerna måste vara utbildade, ska man starta ett företag måste man betala skatt och betala socialavgifter och pension för sina anställda.

Slopa kvoter och prisreglering

Enligt den nuvarande finländska lagstiftningen måste man ha taxitillstånd eller busstillstånd för att få köra persontrafik. Om en avreglering blir verklighet krävs fortfarande tillstånd, men det delas delas ut till taxibolag och inte till de enskilda chaufförerna.

Det ska heller inte längre finnas några kvoter för hur många taxilicenser som beviljas på en ort. Dessutom ska bolagen själva få fastställa sina taxor, för att kunna konkurrera med varandra.

Vill ta över färdtjänst

Cabonline väntar på att en avreglering ska bli verklighet. Bland annat riktar man då blickarna mot färdtjänsten i huvudstadsregionen.

- Vi ser att det är en klok lösning där en taxibil kan användas på flera olika sätt och för flera olika kundgrupper. Då ökar beläggningen för bilen och det tjänar chauffören och bolagen på. Då har man också råd att vara mer konkurrenskraftig och ge ett bättre pris till de publika resorna.

Ole Oftedal är vd för Cabonline som vill etablera sig i Finland, om taxiverksamheten avregleras.
Cabonline är stort i Sverige och verkar också i Norge. Nu riktar vd Ole Oftedal blicken mot Finland och Danmark, där debatten om en avreglering av taximarknaden går het. Ole Oftedal är vd för Cabonline som vill etablera sig i Finland, om taxiverksamheten avregleras. Bild: Yle/Johanna Minkkinen Ole Oftedal,cabonline,taxibilar,Taxi

Helt utan kritik har Cabonlines intåg i färdtjänsten ändå inte förlöpt. I Stockholm har bolaget nu hand om all färdtjänst och där har en del chaufförer protesterat mot dåliga löner och brist på kollektivavtal.

Enligt svenska medier har Lunds kommun dömt flera viten till Sverigetaxi, som hör till Cabonline group, för förseningar och uteblivna körningar.

"Vi har många egenföretagare. Vi kan inte styra om de vill betala socialavgifter, pension och semesterersättning."― Ole Oftedal, vd, Cabonline

- Vi kör all färdtjänst i Stockholm. Det är tiotusen resor per dag som drivs av 3000 bilar. Vi är inte exakt i tid hela tiden. Men senast jag kollade hade vi 92 procents punktlighet. Jag tycker vi har en bra kvalitet. Men jobbar man i en publik marknad och missar någonstans blir det rubriker och höga röster.

Vad anser du om kollektivavtal i branschen?

- Vi har kollektivavtal i vårt företag. De åkerier vi samarbetar med har krav på sig att ha kollektivavtal. Men vi har många egenföretagare. Vi kan inte styra om de vill betala socialavgifter, pension och semesterersättning.

Enligt Oftedal samarbetar bolaget också tätt med facket för att skriva ett nytt kollektivavtal.

- Det som finns är trettio år gammalt och passar inte in i dagens värld. Men annars är vi helt för att ha kollektivavtalsliknande former där vi betalar socialavgifter, rätt lön och följer arbetstider.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen