Hoppa till huvudinnehåll

Godstransporter öppnas för utländsk trafik - transportbranschen oroad

Schengen
Arkivbild. Schengen Bild: Yle / Daniel Olin långtradare,Schengen,Schengenområdet,Schengenländer,Schengenavtalet,Luxemburg

De inhemska transportföretagen är oroade över att den kommersiella godstrafiken ska släppas fri för utländska företag. Dessa så kallade cabotagetransporter är i dag strängare reglerade i Finland än vad EU:s bestämmelser förutsätter.

Om trafiken blir friare kommer godstrafik från utlandet att kunna trafikera oftare och under längre perioder i Finland.

EU-kommisionen har hotat med EU-domstolen om Finland inte ändrar sina bestämmelser och öppnar för fri rörlighet inom godstrafiken. I början av juni behandlade och godkände riksdagens kommunikationsutskott planerna.

Utländsk cabotagetrafik från EU har länge varit tillåten i Finland. Men om lagförslaget godkänns kan en utländsk bil köra i Finland oftare och under längre tidsperioder. Den utländska konkurrensen ökar och det tycker våra inhemska transportföretag inte om. Bland dem Mikael Löfqvist, som är vd på Scanditrans i Korsholm.

- Vi som har finska chaufförer och anlitar finska åkerier har stora utgifter. Vi betalar löner enligt finländsk lagstiftning. De utländska firmor som då kommer att röra sig i landet kommer inte att göra det, säger Mikael Löfqvist.

Mikael Löfqvist
Mikael Löfqvist Mikael Löfqvist Bild: Yle/Roger Källman löfqvist

Kontroll behövs

Man befarar att det här öppnar för svart ekonomi, billig arbetskraft eller till och med kriminalitet. Risken är att vare sig utländska chaufförer eller fordon håller nordisk standard. Om kontrollen brister kan de agera fritt.

Nedskärningarna hos polisen har också drabbat trafikkontrollerna.

- Det finns numera teknologi som möjliggör kontroll genast bilarna kommer in i landet. Då sköts det en gång för alla, säger Löfqvist.

I dag sysselsätter godstrafiken längs väg cirka 100 000 finländare.

- Utländska förare betalar ingen skatt i Finland. De tankar inte finska bränslen, så därigenom kommer ingen skatt heller, säger Löfqvist.

I dag uppskattas skatteintäkterna från godstrafiken till närmare 3 miljarder euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten