Hoppa till huvudinnehåll

Stadscyklisterna cyklar utan hjälm – inga problem

Otso Kivekäs, Cykelförbundets ordförande
Cykelförbundets ordförande Otso Kivekäs använder hjälm ibland, ibland inte. Otso Kivekäs, Cykelförbundets ordförande Bild: Tino Oksanen Otso Kivekäs,cykelförbundet,Gröna förbundet,cykel

Stadscyklarna används flitigt, men användarna saknar ofta hjälm. Det här är inte problematiskt menar Cykelförbundet, som är emot ett hjälmtvång.

Stadscyklarna har nu rullat i över en och en halv månad, och de har visat sig vara väldigt populära. Men nästan alla som använder stadscyklarna cyklar utan hjälm, eftersom de inte erbjuds i samband med cyklarna och att få helt enkelt har med sig en egen.

I medeltal gör en stadscykel sex resor per dag, vilket betyder nästan tretusen stadscykelresor i Helsingfors per dag.

Om vi skulle ha mera cyklister skulle vi ha bättre säkerhet.― Cykelförbundets ordförande Otso Kivekäs

Enligt Cykelförbundet är det inget problem att stadscyklarna används utan hjälm, tvärtom gläds förbundet över att fler cyklar. Var och en väljer själv om man använder hjälm, säger ordförande Otso Kivekäs, som också är känd som grön politiker i Helsingfors.

- Stadscyklarna finns främst till för dem som annars inte cyklar, och varför ska de behöva använda hjälm.

Enligt lagen bör cyklister använda hjälm, men det har Cykelförbundet redan tidigare kritiserat. Ett hjälmtvång i lagen skulle vara ödesdigert, menar de, eftersom det skulle avskräcka folk från att cykla. Det igen skulle leda till flera olyckor, då bilister skulle vara ovana med cyklister.

- Om vi skulle ha mera cyklister skulle vi ha bättre säkerhet också.

Gul stadscykel framför spårvagn
Stadscyklarna är gula och kännspaka. Gul stadscykel framför spårvagn Bild: HKL/HST stadscykel

Enligt Kivekäs är stadscyklarna bra eftersom de leder till att allt fler cyklar.

Hjälmen inte huvudsaken

Att ha hjälm är bra, men inte det viktigaste. När man talar om säkerhet för cyklister talar man för mycket om hjälmar. Det finns viktigare saker att diskutera, säger Kivekäs.

- Cykelhjälmen är inte det viktigaste, det nästviktigaste eller ens det femteviktigaste. Om man vill förbättra säkerheten är det viktigt att tala om infrastrukturen och trafikkulturen, säger Kivekäs.

Det viktigaste är att så många som möjligt cyklar, med eller utan hjälm. Själv cyklar Kivekäs ibland utan.

- Speciellt på vintern använder jag ofta hjälm, men på sommaren eller då jag cyklar kortare sträckor har jag inte alltid hjälm.

Borde inte cykelförbundet försöka nå bilisterna?

Cykelförbundet har gjort några kampanjer riktade till bilister, men de har inte haft så stor genomslagskraft, säger Kivekäs.

- Det finns flera miljoner bilister i Finland, och vi kan inte tala till alla. Kampanjer är inte så effektiva.

Trafikskyddet rekommenderar hjälm

Trafikskyddet rekommenderar att man använder hjälm. Enligt Trafikskyddet minskar risken för att dö i en trafikolycka med 73 procent om man använder cykelhjälm. Risken för hjärnskador minskar med nästan 90 procent.

Cykelhjälmen är det enda sättet att skydda sig om man faller och slår huvudet.― Olli Lehto, Trafikskyddet

- Cykelhjälmen är det enda sättet att skydda sig om man faller och slår huvudet. Man vet aldrig när olyckan är framme, så varför inte använda hjälm, säger kontaktchef Olli Lehto.

I huvudstadsregionen använder cyklisterna hjälm flitigare än i resten av landet. I fjol använde 69% av cyklisterna i Nyland hjälm, då hela landets medeltal var 43%.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen