Hoppa till huvudinnehåll

Misstagen från Engelska kanalen ska inte upprepas i Tallinntunneln

Ingången till tunneln under Engelska kanalen i Calais.
Eurotunneln är legendarisk och vi kan lära av den inför en Tallinntunnel. Ingången till tunneln under Engelska kanalen i Calais. Bild: EPA / YOAN VALAT eurotunnel

Den legendariska järnvägstunneln under engelska kanalen är redan 22 år gammal. När den byggdes gjordes en hel del misstag, som inte ska upprepas om en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn blir verklighet.

När tunneln mellan England och Frankrike byggdes, slog många av prognoserna fel. Antalet passagerare uppskattades i överkant, liksom ökningen av antalet passagerare.

Färjorna dumpade priser

Man tog i beaktande konkurrensen från färjtrafiken och de prognoserna stämde ganska bra överens med verkligheten. Det man däremot inte räknade med, var att färjebolagen skulle komma att dumpa sina priser.

Pendlarna skulle välja tunneln, eftersom vi inte tävlar bara med pris utan även med snabbhet.― Ulla Tapaninen, Helsingfors stad

Eftersom största delen av färjornas intäkter kommer från försäljning ombord, påverkade det inte dem nämnvärt. Järnvägstunneln hamnade däremot i ekonomiskt trångmål.

- Det är något vi måste tänka på om en tunnel blir verklighet här. Men jag tror att färjorna här har en annan kundgrupp. Pendlarna skulle välja tunneln, eftersom vi inte tävlar bara med pris utan även med snabbhet.

Det man heller inte tog i beaktande var att man hade en jämn prissättning. Det ledde till att alla hugade passagerare inte fick plats på de mest populära turerna. Samtidigt lyckades man inte öka efterfrågan för de stillsammare dagarna genom att ha en fiffigare prissättning.

Den nyaste statistiken visar att bara 6,7 procent av dem som reser till Estland som gör det för den billigare alkoholen.― Ulla Tapaninen, Helsingfors stad

Ännu en sak man inte tog i beaktande var konkurrensen från lågprisflygbolagen.

Tunnel för pendlare

En stor skillnad mellan Eurotunneln och den planerade tunneln mellan Tallinn och Helsingfors är att den förstnämnda främst används för fritidsresor. Det betyder att folk är mer benägna att tänka om och välja en billigare eller bekvämare rutt. När det gäller Helsingfors-Talinntunneln är den däremot specifikt tänkt för pendlare.

- Vi har räknat att det finns ungefär 25 000 människor som skulle pendla. Det betyder ungefär elva miljoner enkelresor per år. Den nyaste statistiken visar att bara 6,7 procent av dem som reser till Estland som gör det för den billigare alkoholen.

Eurotunneln vs Helsingfors-Tallinntunneln

- Längd

50,45 km vs 85 km (en av de planerade rutterna, rutten inte fastslagen).

- Kostnad

12,7 mrd euro (10 mrd pund) vs 9-13 mrd euro (beräkning).

- Binder samman två orter på landsbygen, engelska Folkstone och franska Coquelles vs binder samman två huvudstäder, Helsingfors och Tallinn.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen