Hoppa till huvudinnehåll

Nya tåg kan köra på kustbanan i höst

VR-Tåg på spår.
Lobbning i Västnyland kan ge resultat på kustbanan. VR-Tåg på spår. Bild: Henrietta Hassinen / Yle tåg,spårvägstrafik,järnvägstrafik,järnvägar,vr

Nya lösningar kan bli aktuella för tågtrafiken på kustbanan. Västnylands kustbanelobbare tror på en lösning redan i höst.

En träff med VR:s högsta ledning gav ännu inga konkreta resultat men optimismen är påtaglig hos dem som förhandlar med VR.


En grupp politiker och tjänstemän från Västnyland träffade på måndagen generaldirektören vid VR Mikael Aro.

Förutom Feldt-Ranta deltog stadsdirektören Tom Simola från Raseborg, kommundirektören Juha-Pekka Isotupa från Sjundeå, SFP:s riksdagsledamot Anders Adlercreutz från Kyrkslätt, De grönas riksdagsledamot Johanna Karimäki från Esbo och pendlaren Hanna Repo från Kyrkslätt.

"Alla känner till problemen och alla vill lösa dem"

- Vi har diskuterat och förhandlat i konstruktiv o god anda. Alla har en vilja att lösa kvällstågsproblemet och Kyrkslättsproblemet, berättar riksdagsledamoten Maarit Feldt-Ranta (SDP) från Raseborg.

Det är just de här två frågorna som har gett många pendlare i Västnyland gråa hår.

Tågtrafiken från Kyrkslätt västerut försämrades avsevärt i och med beslutet att dra in lokaltågen (Y-tågen) från Kyrkslätt till Karis i mars. Samtidigt har fjärrtågen slutat att stanna i Kyrkslätt. Tågturerna mellan Helsingfors och Åbo har överlag också blivit färre. Regionen har efterlyst ett senare sista kvällståg från Helsingfors till Karis.

Lösning i höst?

Feldt-Ranta berättar att träffen med Aro var en uppföljning av ett tidigare möte. Och en ny träff planeras efter sommaren.

- Vi hoppas att det här kunde ros i hamn under hösten.

Vad "ros i hamn" och "hösten" i det här fallet exakt betyder är inte klart men en lösning verkar nu finnas i sikte.

- Tidtabellen och så vidare beror på många faktorer som hur renoveringsanslagen används.

20 + 10 miljoner euro

Kustbanan fick nyss 20 miljoner euro i renoveringsbidrag av regeringen. Var de pengarna ska användas är ännu inte klart. Det är Trafikverket som utreder den saken.

Men pengarna kan hjälpa till att skapa nya lösningar, anser också Anders Adlercreutz och påminner att det egentligen handlar om 30 miljoner euro eftersom det finns 10 miljoner i budgeten sedan tidigare.

- Det finns hopp. Jag hoppas att pengarna används till sådant som gör att banan blir snabbare.

Det kan i praktiken handla om att bygga mötesplatser för tågen eller att renovera dåliga avsnitt så att tågen kan köra snabbare.

Feldt-Ranta påminner dessutom att mycket beror på förhandlingarna mellan Kommunikationsministeriet och VR i höst. Det är där staten varje höst berättar för VR var staten kräver att det ska gå tåg och vilken tågtrafik de köper.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland