Hoppa till huvudinnehåll

Bilparken blir grönare

Teslas elbil Model 3
Så här ser Teslas elbild Model 3 ut. Teslas elbil Model 3 Bild: Yle nyhetsskolan

Allt mer får man höra om nya hybridbilar och hur lite CO2-utsläpp de har. Det talas även om hel-elbilar som redan är en stor del av bilbranschen. Det tycks se dåligt ut för förbränningsmotorns framtid.

Att minska Co2- utsläppen proriteras allt mer, till och med till den grad att det fuskas i tester, till exempel i ”Volkswagen skandalen”. förbränningsmotorernas position som största källa för transportmedel försvagas hela tiden.

Förbränningsmotorn har tagit flera generationer från en plats till en annan och hjälpt till när människans krafter tagit slut. Den har både gett glädje och sorg, räddat liv och tagit liv. Den har tagit oss till distanser och hastigheter som vi aldrig har trott vara möjliga.

Faktum är att förbränningsmotorn har haft en större inverkan på världen än nästan någon annan uppfinning, fastän vi inte tänker på det när vi sitter i rusningstrafiken.

Man kan däremot inte bortse från att förbränningsmotorns utsläpp skadar omgivningen. Naturen och människorna tar skada och detta förkortar vår tid på jorden. Hybrid- och elbilar tycks vara inne på rätt spår för framtiden.

Hybrid- och elbilar har under de senaste åren ökat i popularitet. De tycks ta ett steg åt rätt håll för en renare framtid. Alla dessa bilar använder kraft av elektricitet som inte bara är billigare utan också hälsosammare. Dock använder hybridbilar en liten förbränningsmotor för längre avstånd och högre hastighet.

Stora koncerner som t.ex. Toyota och Nissan har gjort många framsteg inom bilmarknaden för hybrider. Det har även gjorts stora framsteg inom elbilmarknaden, just nu är Tesla den största koncernen inom elbilmarknaden.

Jämförelse mellan el-, hybrid- och bränslebilar

Tesla model S 70D

Kontantpris: 92 000 euro
Maxhastighet: 225 km/h
Motor: Elmotor med 70 kwh batteri
Annat: aktivt säkerhetssystem, auto nödbroms, fyrhjulsdrift och sidokollisionsskydd.
CO2-utsläpp: 0 gCO2/km
Räckvidd: ca 470km
0-100km/h: 5,4 s

Mercedes-Benz C350 e

Kontantpris: 57 000 euro
Maxhastighet: 210 km/h
Motor: 2.0l fyrcylindrig turbo och en elmotor
Annat: automatisk nödbroms och luftfjädring.
med 6.2kwh batteri
CO2-utsläpp: 48 gCO2/km
Räckvidd: ca 640km
0-100km/h: 6,0 s

Volvo s90 D5 AWD

Kontantpris: 58 000 euro
Maxhastighet: 240 km/h
Motor: 2.0l fyrcylindrig turbo med fyrhjulsdrift
Annat: Pilot Assist, 360˚ kamera och Park Assist Pilot.
CO2-utsläpp: 127 gCO2/km
Räckvidd: ca 1250 km
0-100km/h: 7,0 s


Bränsledrivna bilar har ännu greppet om bästa räckvidden och priset men elbilar är inte långt ifrån, det är bara en tidsfråga innan de tar fast bränsledrivna bilar på marknaden. Fastän elbilarnas räckvidd är mycket bra så är den bara en tredjedel av vad förbränningsmotorerna åstadkommer, och den höga prisskillnaden är säkert den största orsaken till varför en stor del av folket inte köper elbilar.

Tesla:s nya modell 3 kan föra med sig stora förändringar i marknaden, eftersom priset för modell 3:an kommer att vara ungefär en tredjedel av det nuvarande elbilspriset. Startpriset i USA kommer att bli 35 000 dollar.

Bilparken i Finland blir grönare och modernare. Och om bilmarknaden skulle få mera initiativ eller stöd av staten så skulle moderniseringen av bilmarknaden ske mycket snabbare, tror Fredrik Sandström, Sales Advisor vid Tesla Motors.

- Personligen tror vi att elmotorn är framtiden.

Det kommer ta länge innan den helt och hållet tar över på grund av det finns så pass mycket bränsledrivna bilar och det dyra priset på elbilarna. Detta är något som kommer ta tid, alla kommer inte först att lita på elmotorer men bilmarknaden kommer att ändras. förbränningsmotorn kommer inte totalt att försvinna utan leva kvar som historia.

Casimir Munck, Jan Tarkio, Anton Nordman, Oskar Hiitola och Jere Haapanen, Winellska skolan
Den här texten är skriven av Yle Nyhetsskolans unga reportrar.

Läs också

Nyhetsskolan

  • Fyra lektionstips

    Här hittar du tips på fyra olika lektioner á 45 minuter.

    Här finns förslag på fyra olika lektioner som man kan hålla för en klass som vill lära sig mer om hur man gör nyheter.

  • Varning: Lita inte på de här så kallade nyhetssajterna

    Falska nyheter sprids lätt, vi listar falska "mediehus".

    Osanna nyheter har på senare år blivit en stor business och ett sätt att forma politisk opinion. Ändå är det få som med avsikt går på in på sajter för så kallad alternativ media eller lögnmedia. Men det går bra för sajterna tack vare att Facebook möjliggör spridningen av innehållet – det är få som läser mer än rubriken innan de delar artikeln. Här listar vi några sajter som inte är tillförlitliga nyhetskällor.

  • Det här är Yle Nyhetsskolan

    Svenska Yle mediefostrar ungdomar - kom med!

    Yle Nyhetsskolan är ett projekt i mediefostran. Idén är att låta unga göra egna nyheter som publiceras på Nyhetsskolans webbsida. Läs mer om projektet här och hur ni kan vara med!

  • Kom med i Yle Nyhetsskolan

    Nu kan man anmäla sig till våren 2017!

    Vill ni göra egna nyheter och nå ut till en stor publik? Gå då med i Svenska Yles projekt i mediefostran, Yle Nyhetsskolan. Där får man chansen att bli ung nyhetsreporter och lära sig mer om till exempel källkritik, rubriksättning och intervjuteknik.

  • Nyhetsskolan: Dag 1

    Så här kan intro-träffen gå till.

    Glädje och journalistik blandas under den första Yle nyhetsskoldagen av flera under höstens lopp. Eleverna i klass 9E i Grundskolan Norsen får lära sig om allt från vad en nyhet är till vad det betyder att Yle är ett public servicebolag.

  • Yle Nyhetsskolan – hur går det till?

    Här är ett exempel på hur projektet går till i praktiken.

    Upplägget för Yle Nyhetsskolan är flexibelt och anpassas efter varje enskild skolas önskemål. Här presenteras ett exempel på hur projektet kan genomföras, så att man får en uppfattning om de praktiska arrangemangen.

  • Vad är en nyhet?

    Svenska Yles Daniel Olin introducerar er till nyhetsvärlden.

    Svenska Yles Freddi Wahlström berättar vad en nyhet är och ger tips om hur man kommer igång.

  • Skillnaden mellan nyhetstext och kolumn

    Nyheten ska vara objektiv, kolumnen är till för åsikter.

    Nyhetstexten är neutral medan kolumnen är allt annat än det. I en kolumn kan (och till och med bör) skribenten öppet ta ställning, det vill säga argumentera för en åsikt, säger redaktionschef Jonas Jungar.

  • Webbnyhetens hemlighet

    Kort, koncist och grafiskt tilltalande.

    Att skriva nyheter för webben innebär att kämpa om publikens uppmärksamhet. Svenska Yles journalist Johan Gullmets har knepen.

  • Lätt att fejka en nyhet

    Guldåldern för fejkade nyheter är nu.

    På webben är det lätt att publicera innehåll som ser ut som journalistik, men som inte är det. Guldåldern för fejkade nyheter är nu.

  • Hur man ska sprida sin nyhet på sociala medier

    Svenska Yles Gitte Laurell ger sina bästa tips.

    Om du skriver en nyhet vill du säkert att så många som möjligt läser den. Då kan du ta hjälp av de sociala medierna och de tips som Svenska Yles some-expert Gitte Laurell här delar med sig.

  • Vilket format ska nyheten ha?

    Följ de här råden och nyheten kommer att se proffsig ut!

    Eftersom Yle Nyhetsskolans material publiceras på Svenska Yle finns det vissa önskemål på till exempel bildernas storlek och texternas längd. Genom att följa de här garanterar vi att era nyheter passar in på våra webbsidor och dessutom ser professionella ut.

  • Nyheter på 30 sekunder

    Tips på hur du filmar ett videoklipp med din telefon.

    Vi på Svenska Yle förmedlar ofta våra nyheter med hjälp av korta videoklipp. Du som reporter på Yle Nyhetsskolan kan också testa på det här! Det enda du behöver är din smarttelefon.

  • De fem journalistiska frågorna

    Vad? När? Var? Vem? och Varför?

    Svenska Yles nyhestuppläsare Ida Henriksson berättar om de fem journalistiska frågorna: Vad? När? Var? Vem? och Varför?

  • Nyhetsbildens ABC

    Med några enkla knep blir din nyhetsbild riktigt bra!

    Skärpa, ljus och kameravinklar - läs mer om hur du tar en bra nyhetsbild.

  • En bra webbrubrik är inte mystisk eller för finurlig

    "Handlar det om potatis ska ordet potatis finnas med."

    En rubrik på webben måste stå för sig själv eftersom man ofta ser den utanför sitt sammanhang, t.ex. på Facebook eller Twitter. Vi sysslar inte heller med klickjournalistik, säger Johanna-Törn Mangs på Svenska Yle. Rubriken får inte lura läsaren.

  • Intervjun tar fram historierna

    Utrikesredaktör Jessica Stolzmann ger goda råd.

    I det här klippet delar utrikesredaktör Jessica Stolzmann med sig av sina bästa tips på hur man gör en bra intervju.

  • "Kontrollera dina källor noggrant"

    Det här är A och O i nyhetsarbetet.

    - Vi hör om nyheter från många olika håll. Sen gäller det att sålla fram det viktigaste och dubbelkolla att det man har hört är sant, säger nyhetschefen Sebastian Dahlström.

  • Journalistens spelregler

    Här diskuteras objektivitet och trovärdighet.

    Att göra nyheter är roligt och intressant, men det finns vissa spelregler och etiska principer som man måste beakta.

  • Sommarjobbare - känn dina rättigheter och skyldigheter

    Bra saker för en sommarjobbare att veta!

    Hur gammal måste man vara för att få sommarjobba? Gäller samma regler för sommarjobbare som för andra anställda? Och vad kan man riktigt sommarjobba med? Det är viktigt att unga arbetstagare vet vad sommarjobb går ut på.

  • Nyhetskollen – skräddarsy ditt nyhetsflöde

    Som Uutisvahti men med innehåll från Yle Nyheter och Sport.

    Nyhetskollen är en app som ger dig de senaste nyheterna om ämnen som intresserar dig. Jag tycker det är bättre att få utvalda nyheter direkt i mobilen än att förlita sig på det andra delar, till exempel på Facebook, säger Sara Torvalds som länge har utnyttjat den finskspråkiga motsvarigheten Uutisvahti.

Nyligen publicerat - Nyhetsskolan