Hoppa till huvudinnehåll

Ledarskapsexpert: Ingen bra idé att sparka folk före semestern

Möte
En gammal trasig skylt med texten "Arbetskraftsbyrå Työvoimatoimisto" ligger på marken. Möte Bild: Creative Commons / Sculpt, LLC mitt första sommarjobb

KSF Media meddelade på onsdagen att 53 anställda tvingas lämna sina tjänster. Att säga upp anställda precis före sommarsemestern är kanske nödvändigt men inte enligt regelboken, enligt ledarskapsexperten Staffan Kurtén.

– I organisationer skrider man ofta snabbt till åtgärder före sommarpausen. Men ur individens synvinkel är det inte den bästa tidpunkten för det kan förstöra semestern bland annat, säger Staffan Kurtén som är arbetande styrelseordförande på bolaget HRM-partners som sysslar med ledarskap, utveckling och omplacering.

En anledning till varför tidpunkten inte nu är den bästa är att arbetsmarknaden inte rör på sig speciellt mycket under sommaren, säger Kurtén.

– Sen är det heller inte det lättaste att bli ensam med de här frågorna. Man behöver någon typ av professionell hjälp när man funderar på att omplacera sig och söka jobb, säger Kurtén.

– Annars kryssar tankarna på i huvudet när man helst skulle vilja ligga i hängmattan och ladda inför hösten.

Måste kunna se anställda i ögonen

En utredning från FFC visar att över 50 000 anställda i Finland har påverkats av samarbetsförhandlingar hittills i år. Det är betydligt fler än under motsvarande tid i fjol.

Vid en uppsägningssituation måste cheferna vara väl förberedda och förfaringssättet måste planeras noga av ledningen, menar Kurtén.

– Cheferna och de som genomför samtalen måste förstå vad som händer med en människa på känslonivå när den får ett uppsägningsbesked.

staffan kurtén
Staffan Kurtén staffan kurtén Bild: HRMpartners staffan kurtén

Det värsta en arbetsgivare kan göra är, enligt Kurtén, att fokusera på individuella orsaker när en uppsägning i själva verket är ett resultat av kollektiva orsaker.

– Det är en juridisk mina. Om chefen är oförberedd, gör hen säkert också misstag. Man måste kunna svara på frågan varför vi gör det här. Det måste finnas en rimlig och logisk förklaring så att människor förstår vad som händer.

– Man måste kunna se en anställd i ögonen och prata som en vuxen människa, säger Kurtén.

Sedan 80-talet har finländska företag blivit mycket bättre på att hantera samarbetsförhandlingar och ofta hänger det ihop med vilka värderingar och vilken människosyn företagen har, säger Kurtén. Men ingen chef blir någonsin fullärd.

– Att säga upp folk är ingenting man lär sig vid handelshögskolorna eller universiteten, ingen har heller så mycket erfarenhet att de skulle kunna säga att det är en lätt sak. Det är aldrig en lätt sak.

Sök inte genast efter nytt jobb

Kurtén rekommenderar också att den som drabbas inte genast ger sig ut på arbetsmarknaden igen.

– Känslorna och alla frågor om vad man ska göra härnäst kräver tid.

– Det är hemskt viktigt att man har en stödtrupp runtomkring sig så att man kan skaka av sig reaktionerna och hantera den känsloturbulens som kanske infinner sig, säger Kurtén.

Blir arbetstagarna lydigare och snällare om de hela tiden går och tänker på att de kan bli uppsagda?

– Lite försiktigare, det är klart. Samarbetsförhandlingar som brukar räcka 6-8 veckor är en ganska försiktig period när alla är osäkra. Det kan också vara en ganska obehaglig situation eftersom man inte vet vem som kommer drabbas.

Staffan Kurtén intervjuades av Bengt Östling i Aktuellt 17 den 22 juni 2016.

Läs också