Hoppa till huvudinnehåll

Det blev en lugn midsommar ute på havet

Båten PV Rautauoma
Helsingfors sjöräddningsförening består av frivilliga sjöräddare Båten PV Rautauoma Bild: YLE/ Fredrik Palmén helsingfors sjöräddningsförening

Midsommaren för med sig ökad båttrafik vilket innebär mera jobb för polisen, sjöbevakningen och Sjöräddningsföreningen.

Alla drunkningsolyckor har ändå skett i insjöar och utryckningarna på havet har varit främst bogseringsuppdrag.

– Det största problemet är att man i insjöar har mycket roddbåtar där man inte behöver ha flytvästar och annan nödutrustning. En annan orsak är att flytvästkulturen är sämre i insjöar, säger Kaj Johansson som är utbildad däcksman och styrman vid Helsingfors Sjöräddningsförening.

Helsingfors Sjöräddningsförening har under midsommarhelgen fått totalt sju utryckningar. Rautauoma och Mikrolog III är de båtar som delat på utryckningarna.

Kaj Johansson är däcksman och styrman på båten PV Rautauoma
Kaj Johansson är däcksman och styrman Kaj Johansson är däcksman och styrman på båten PV Rautauoma Bild: YLE/ Fredrik Palmén helsingfors sjöräddningsförening

Många struntar i flytvästen

– Tyvärr så är det ganska många som inte använder flytväst. Om man faller i vattnet hjälper inte flytvästen om den är i båten och då kan det hända att man flyter upp först nästa vår, konstaterar Johansson.

Johansson tar upp två saker utöver flytvästen som det alltid lönar sig att komma ihåg när man ska ut med båten.

– Man ska alltid undvika onödiga risker och absolut inte vara påverkad av alkohol.

Båtfolkets kunskaper har blivit sämre

En av orsakerna till båtolyckor är okunskap. Navigationskunskaper och kunskaper i nödsituationer kan vara väldigt bristfälliga bland privata båtägare.

Tyvärr kan man inte lita på elektronisk utrustning till hundra procent.― Kaj Johansson

Användningen av traditionella sjökort är inte alls självklart i dagens läge. Många använder sig av sin elektroniska utrustning och till och med sina mobiltelefoner. Johansson ser en del risker i det.

– Tyvärr kan man inte lita på elektronisk utrustning till hundra procent. Den kan svika när som helst, och om man då inte har tillgång till ett traditionellt sjökort får man problem.

Hundra procent frivilligt arbete

Ingen av de som jobbar vid Helsingfors Sjöräddningsförening lyfter lön. De gör frivilligt arbete för att trygga säkerheten ute på havet.

– Fast det är frivilligt arbete så har vi ändå inte problem att få nya personer till vårt gäng. Oftast finns det faktiskt flera intresserade än vad vi kan ta emot, säger Johansson som gläds över att det finns intresse för sjöräddningsverksamhet.

– Det är väldigt roligt att också så många kvinnor är intresserade och vill delta i verksamheten, tillägger han.

Maria Arvonen är däcksman på båten PV Rautauoma
Maria Arvonen är däcksman Maria Arvonen är däcksman på båten PV Rautauoma Bild: YLE/ Fredrik Palmén helsingfors sjöräddningsförening

Om man råkar ut för en nödsituation på havet gäller det att veta vem man ska kontakta.

Nödnumret till sjöbevakningens sjöräddningscentral: 0294 1000. Man kan också använda kanal 16 på VHF-radion.

I inlandsvatten gäller det att ringa det allmänna nödnumret 112.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes