Hoppa till huvudinnehåll

HRT: Västmetron börjar testköra i januari

Arkitektens illustration av Mattby metrostation.
Metrostationen i Mattby kommer att se ut så här – men passagerarna får knappast se den i höst. Arkitektens illustration av Mattby metrostation. Bild: Arkkitehtitoimisto HKP Oy mattby metrostation

Testen fortsätter ännu under hösten – senast i januari börjar testkörningen med passagerarna, meddelar västmetrobolaget i dag. Tidtabellen ska klarna i oktober.

Byggandet och systemtestandet på metrostationerna är klart i oktober, och först efter det börjar helhetstesterna om bland annat säkerheten.

Helsingforsregionens trafik HRT beslutar om när testerna med passagerare ska börja. Först efter det beslutar de om när den egentliga metrotrafiken och bussmatartrafiken ska tas i bruk.

- Det finns alltid risker när man testar komplicerade system, och dem kan man inte alltid förutse. När de första säkerhetstesterna är klara, så klarnar tidtabellen, säger Matti Kokkinen, västmetrobolagets vd.

Kokkinen beklagar att tidtabellen inte hållit.

- Nå, visst är det här en tråkig sak för oss. Vi har varit tvungna att tampas med det här, att hur gick det så här. Nu har vi vårt sikte på det att vi får det här byggandet så smidigt som möjligt i mål.

Vad ska ni göra annorlunda, så att byggande löper som det ska nu på slutrakan?

- Vi kommer fortsättningsvis vara noggranna med det att arbetet framskrider så som vi kommit överens om och att tidtabellerna håller.

HRT kommer att fatta beslut om busstrafiken i oktober. Alternativen är att fortsätta busslinjerna som förr, också efter årsskiftet, eller övergå till matartrafik.

- De som trafikerar linjerna måste få veta hur det ser ut efter årsskiftet i oktober, säger Suvi Rihtniemi, vd på HRT.

Rihtniemi säger att beslutet över busslinjerna har gjorts i dag, och att de ska undertecknas om några veckor.

- Målet är att det ska vara så smidigt som möjligt för passagerarna, men hur det ser ut efter årsskiftet är ännu oklart.

Det borde alltså klarna i oktober.

De flesta bussarna bevaras

De flesta bussarna i södra Esbo kommer att gå som förr efter den 15 augusti, då det var tänkt att västmetron skulle tas i bruk.

Bussarnas rutter gäller till årsskiftet, och ännu längre, ifall metron inte kan tas i bruk då.

Direktförbindelser från Drumsö till centrum

Drumsöborna får förnyade busslinjer, men direktförbindelserna kommer att finnas kvar. Busslinje 20 blir 20X och kommer att gå till Kampen istället för Skillnaden. Ändhållplatsen är fortfarande Enåsen.

Busslinjerna 65A och 66A kommer inte att köra till Drumsö efter den 15.8, och linje 501 tas ur bruk. Däremot kommer linje 21V och T-bussarna att trafikera som förr.

Dessutom kommer en ny linje, 21BX, att trafikera mellan Kampen och Hallonnäs.

På natten går 20N som förr.