Hoppa till huvudinnehåll

Axel Nurmio: Vi är den tvåhjuliga faran bland riktiga trafiken

Axel Nurmio står bredvid sin cykel.
Axel Nurmio tillhör kreativa cyklisterna. Axel Nurmio står bredvid sin cykel. Bild: Yle/ Julie Ebbe axel nurmio,cyklar

Cyklister kan inte trafikreglerna särskilt bra. Dessutom följer de dem ännu sämre, påstår Radiohusets redaktör Axel Nurmio.

Finländare älskar ordning och reda. Ordning och reda upprätthålls genom gemensamma regler som alla förväntas följa. I trafiken lever vi i den förväntan att alla följer reglerna och visar hänsyn, eftersom då reglerna följs är trafiken också säker.

Nåväl, i riktiga världen följer inte alla trafikreglerna. Bilisterna vet då de bryter mot trafikregler, medan det samma tyvärr inte kan sägas om cyklister och fotgängare.

Oklara regler

Själv rör jag mig mest med cykel i Helsingfors. Snabbt, smidigt och miljövänligt, jovisst. Frågan är om det är särskilt tryggt eftersom trafikreglerna för cyklister är oklara.

Till exempel jag förstod exakt hur de fungerar först förra veckan. Då har jag ändå cyklat i över femton år och har körkort för både bil och motorcykel.

Jag kan väl inte vara den enda som har missuppfattat cyklisternas trafikregler? Titta bara på alla cyklister på trottoarerna, hur många tror ni att på riktigt är under tolv år gamla? Eller hur många stannar i trafikljus för cyklar och hur många cyklister stannar vid skyddsvägar då en fotgängare är på väg över?

Om ljuset på bilvägen är rött medan det är grönt för fotgängare så är det väl bara att trampa förbi bilarna och åka in bland fotgängarna för man kommer smidigt fram där, eller hur?

Problemet är att cykeln inte uppfattas som ett riktigt fordon, men inte heller som en fotgängare. Vi faller mellan två tydliga kategorier och ingen vet riktigt hur mellankategorin fungerar, varken övriga trafikanterna eller vi cyklister. Cyklister skyddas inte av övergångsstället, men vi får heller inte följa bilisternas regler och vägar då det finns en cykelväg.

Dessutom är väjningsplikten vid övergångsställen otydlig. Cyklisten borde vänta på bilen som kör rakt medan bilen ska väja för fotgängaren som kommer från samma ställe som cyklisten. Inte att undra på att många cyklister vill anta att övergångsstället också finns till för att skydda även cyklister, trots att det inte är så.

Kreativa trafikregler

Oklara regler som alla inte känner till och en rädsla för att vara i vägen för bussar, bilar och spårvagnar leder till att cyklister börjar skapa kreativa trafikregler för sig själva.

Som grädde på moset har alla dessutom sina egna varianter av kreativa trafikregler. Man kör enligt känsla och där det går snabbast. Om ljuset på bilvägen är rött medan det är grönt för fotgängare så är det väl bara att trampa förbi bilarna och åka in bland fotgängarna för man kommer smidigt fram där, eller hur?

Bilisterna och fotgängarna blir irriterade av orsak, men ofta förvärrar bilisterna och fotgängarna situationen för de cyklister som följer reglerna.

Både bilisterna och fotgängarna har hittat cykelvägarna med lite olika agenda. Bilisten har hittat ett smidigt ställe att snabbt parkera på och fotgängaren har hittat ett tillägg till gångbanan då man rör sig i större klungor som behöver kunna gå i bredd och snacka om universums framtid. Resultatet av detta? Kreativa cyklister, mycket plingande klockor och tutande bilar.

På Facebook hittar vi grupper som finns till för att ladda upp bilder på människor som gör fel. Minä parkkeerasin pyörätielle (ungefär: Jag parkerade på cykelvägen) och Kusipäisten polkupyöräijöiden bongausryhmä (ungefär: Grupp för att bonga idioter på cykel) talar ett tydligt språk för sig om vem som gör fel i trafiken.

Vi vet alltså att det finns konkreta saker att förbättra i trafiksäkerheten och i trafikreglerna, oavsett hur vi rör oss. I trafikens vilda väster är det då med andra ord långt ifrån ordning och reda, som vi finländare älskar. Man kunde tro att det skulle finnas ett sätt och också vilja att ordna upp kaoset så att det inte skulle vara så lätt att hitta cykelfiler som fungerar som parkeringsplats eller cyklister uppe på trottoaren eller yrande bland bilarna.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle