Hoppa till huvudinnehåll

Det är inte boken som konverterar, det är sällskapet

Människofigur omringad av religiösa figurer
Människofigur omringad av religiösa figurer Bild: YLE/Minna Lusa religion (fenomen),livsåskådning

Det är inte skrifterna som konverterar människor till nyreligiösa rörelser, utan det är andra människor. Religionsvetaren James R. Lewis vet, han har nämligen själv varit aktiv i en sådan rörelse i sin ungdom.

James R. Lewis har precis framfört sitt huvudanförande på Europeiska förningen för religionsforskning EASR:s årliga konferens, som i år arrangeras i Helsingfors. Vi träffas vid talarstolen, medan den stora föreläsningssalen i Helsingfors universitet sakta töms; det är lunchpaus för konferensdeltagarna.

Lewis är professor i religionsvetenskap vid Universitetet i Tromsø i Norge. Han är en av de ledande figurerna inom forskning om nyreligiösa rörelser, ett intresse som vaknade ur hans egna erfarenheter.

- Jag förlorade all min tro när jag var en väldigt ung man. Efter några år som agnostiker började det hända saker som fick mig att tänka att det kanske finns något ändå. Jag ville hitta svar på mina frågor och gick så småningom med i en grupp som kan definieras som en nyreligiös grupp, berättar Lewis.

Den gruppen var 3HO, eller Healthy, Happy, Holy Organization, en rörelse som kombinerar yoga och sikhism. Tre år senare lämnade Lewis rörelsen och återvände till universitetsstudierna. Han doktorerade i religionsvetenskap vid University of Wales.

Nordbor mera skeptiska

De senaste sex åren har Lewis bott och arbetat i Tromsø och ifjol var han med om att ge ut en antologi om nyreligiösa rörelser i de nordiska länderna. De nordiska rörelserna är inte särskilt annorlunda om man jämför med rörelser i andra delar av världen, förutom att vi i Norden tenderar att vara lite mera skeptiskt lagda.

- Data som samlats in visar till exempel att nordiska hedningar är mindre benägna att tro på Ufon och myter som Atlantis än vad de amerikanska hedningarna är. Jag vet inte helt vad skillnaden beror på, men det kan hänga ihop med att de nordeuropeiska samhällena generellt är ganska sekulariserade, säger Lewis.

De tror att de utövar något gammalt, att de är delaktiga i en gammal tradition.

Ändå har vi också här i Norden gott om nyreligiösa rörelser. I Finland är det de pentekostaliska, karismatiska rörelserna som är populära. I norra Norge har Lewis däremot observerat ett intresse för nyshamanism.

Det finns ett intresse för och längtan efter det gamla, för att komma i kontakt med rötterna, förklarar Lewis. De anser att det som är riktigt gammalt, äldre än kristendomen, är mera värdefullt och riktigt. Kristendomen förknippas med mycket negativt så istället dras de till det naturnära och det antika.

Svartvit bild av religionsvetare James R. Lewis.
James R. Lewis Svartvit bild av religionsvetare James R. Lewis. Bild: UiT Norges arktiske universitet james r lewis,religionsvetare,nyreligiositet

- De tror att de utövar något gammalt, att de är delaktiga i en gammal tradition. Men i verkligheten är nyshamanismen en modern rekonstruktion. Korstågen utplånade de gamla religionerna här, och vi vet de facto väldigt lite om gamla religioner och hur de utövades.

Utomjordningar och kloning

Jag frågar Lewis om han efter alla de rörelser han bekantat sig med har en favorit. Utan att tveka svarar han: raëlismen.

- Jag brukar skämtsamt tilldela raëlismen ”Jim Lewis pris för den underligaste rörelsen som faktiskt lyckas locka följare”, säger Lewis och skrattar.

Raëlismen grundades på 1970-talet av den franska före detta rallyföraren och sportjournalisten Claude Vorilhon. Numera går han under namnet Raël. Enligt hans egen berättelse blev han år 1973 kontaktad av utomjordingar. Deras budskap skrev han ner och gav ut i boken Budskapet från utomjordingar.

Jag brukar skämtsamt tilldela raëlismen ”Jim Lewis pris för den underligaste rörelsen som faktiskt lyckas locka följare”.

Rörelsens följare tror att livet på jorden har skapats och designats av vetenskapsmän och konstnärer från en annan planet, utomjordningar som följarna kallar för Elohim. Rörelsen arbetar för världsfred och demokrati. De har en liberal inställning till sexualitet och ett intresse för kloning, särskilt mänsklig sådan – något som de hävdar att de lyckades med år 2002.

Det är inte boken som konverterar

För någon som lever och har vuxit upp i en sekulär, skeptisk miljö låter allt detta bara fånigt. Vi formas av vår omgivning och påverkas av de värderingar och den tro som människor runt oss har, säger Lewis. Det fungerar också åt det andra hållet.

- Du blir bjuden till ett möte och där träffar du en massa människor. Det är trevliga människor och de är trevliga att umgås med. Det smittar av sig, säger Lewis.

Som exempel berättar han om en gång då han tillbringade en månad tillsammans med medlemmar av den nyreligiösa rörelsen Familjefederationen för Världsfred och Enighet.

Är denna koreanska affärsman trots allt den pånyttfödde kristus?

- Trots att jag känner till mekanismerna bakom konverteringar så kom jag mot slutet av månaden på mig själv med att överväga om denna koreanska affärsman trots allt kunde vara den pånyttfödde kristus?

Det gick ett par dagar efter att han avslutat sin vistelse med rörelsen innan verkligheten kom ikapp – så klart är det inte så. Men då man bara och endast umgås med människor som har en enhetlig syn kring något så smittas man lätt.

- Man kan sitta och läsa om Elohim, om utomjordingarna som Raël hade kontakt med och de flesta av oss tänker: bra science fiction! För det är inte så konverteringar fungerar. Det är den kollektiva makten som gör det.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle

  • Samuel lär nordkoreaner surfa - "Det är ett bra sätt att bryta isen"

    Hjälper och bygger relationer till folket genom surfingen.

    Surfing och välgörenhet, hur går det ihop? Fint, om man frågar de på Surfing The Nations. Det är en humanitär välgörenhetsorganisation på Hawaii, och Jakobstadsbon Samuel Snellman jobbar där. Förra året besökte de Nordkorea och lärde ut surfing, och nu är det dags igen.

  • Hög tröskel för polisen att ta till maktmedel

    Johan Boucht, professor i straffrätt, om polisiärt våld.

    Polisen i Finland använder maktmedel med omdöme. Men då det sker kan agerandet tolkas utgående från två olika lagstiftningar, säger Vasabon Johan Boucht som är professor i straffrätt vid Oslo universitet. Hans doktoravhandling om polisiär våldsanvändning kom nu ut i nyupplaga.

  • Yttrandefrihet på jobbet - vet du vad du får säga?

    Vad får man som anställd skriva på sociala medier?

    Här i dagarna kunde vi läsa att Karleby kommun fick skarp kritik från sina anställda för de strikta direktiv som kommunen hade satt vad gäller de anställdas bruk av sociala medier både under och efter arbetstid. Men vad säger lagen om den här typen av frågor? Får man som anställd göra och skriva vad som helst på sociala medier?

  • Drömmen om en vägg med kungliga assietter

    Journalisten Linda Forth brinner för svenska kungligheter.

    En saga i nutid med prinsar och prinsessor, vackra klänningar och en lyxkantad vardag. En institution som i sig känns omotiverad, men stjärnglans och spänning som upplevs desto större. Linda Forth har ett brinnande intresse för svenska kungligheter.

  • Tolv år i Kenya berikade livet

    Familjen Dahlbacka är hemma igen efter missionsuppdrag.

    Egentligen ville Anna Dahlbacka åka till ett annat land. Annas släktingar hade varit i Kenya, och själv hade hon sett fram emot att åka någon annanstans. Ett lockande projekt fick ändå paret att åka iväg för tolv år sedan. Anna skulle jobba med skriftspråksutveckling och Magnus skulle översätta Nya Testamentet.

  • Eftersnack frågar: Börjar du vara utvilad?

    Du har säkert sovit gott hela sommaren! Eller?

    För många är sommaren tiden då man sover ut och får ny energi. Men för andra blir de ljusa nätterna och, paradoxalt nog, stressen över att ta det lugnt bara ett störande moment. Till vilkendera gruppen hör du?

  • Sex säljer inte - avskräcker snarare

    Lättklädda människor i reklam lyckas inte sälja en produkt.

    En analys av tiotals undersökningar visar att olika försök att sälja produkter genom erotisk reklam motverkar sitt syfte.