Hoppa till huvudinnehåll

Solen och vinden kan snart driva din båt

Företagaren Christian Hallberg ombord på sin "utsläppsfria" sol- och vinddrivna segelbåt.
Dieselmotorer och segelbåtar går inte ihop, anser företagaren Christian Hallberg. Företagaren Christian Hallberg ombord på sin "utsläppsfria" sol- och vinddrivna segelbåt. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segling,segelbåt,solpaneler,batterier,elmotorer

Samtidigt som de eldrivna bilarna blir fler, ökar också antalet eldrivna båtar. Det växande finländska företaget OceanVolt tror starkt på utsläppsfri båtsport.

- Vi kan idag ta tillvara vinden och solenergin på ett sådant sätt att vi inte behöver den skitiga dieseln. Det är motbjudande med dieselmotor i en segelbåt, konstaterar Christian Hallberg.

Han är direktör och delägare i företaget OceanVolt, en finländsk tillverkare av elmotorer och drivsystem för fritidsbåtar, främst segelbåtar.

Solpaneler överallt

Hans egen segelbåt skiljer sig både till det yttre och det inre från de flesta andra båtar. Bandliknande solpaneler finns på däck, mast och bom - till och med på storseglet.

"Utsläppsfri" segelbåt med elmotor och solpaneler.
"Utsläppsfri" segelbåt med elmotor och solpaneler. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segling,segelbåt,elmotorer,solpaneler,batterier

Nere i kajutan, under en av sofforna, har båtens bränsletank fått ge plats åt de tunga batterierna. Med fulladdade batterier ska båten kunna gå för motor i ungefär 6 timmar med en marschfart på 6-7 knop, beroende på sjögång och båtens last.

Batteribacken ombord på en "utsläppsfri" segelbåt.
Batteribacken ombord på en "utsläppsfri" segelbåt. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segelbåt,segling,batterier

Den runda elmotorn i maskinrummet tar ungefär lika mycket plats som en båttoalett. Då man seglar har elmotorn en laddningsfunktion: propellerkraften laddar batterierna. Och i en gästhamn kan man ladda via en vanlig stickkontakt.

Elmotor ombord på en "utsläppsfri" segelbåt.
Elmotor ombord på en "utsläppsfri" segelbåt. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segling,segelbåt,elmotorer

Men räcker allt detta verkligen för en långfärdssegelbåt på våra breddgrader? Det är ju inte bara motorsystemet som behöver el för att fungera: belysning, kylskåp, vattenpump och navigationsutrustning kan sluka en hel del.

- Det var förstås en del pusslande och justerande i början, men nu fungerar allt riktigt bra. En enda gång har vi fått använda reservaggregatet, säger Christian.

Hela systemet bygger på samma motor- och batteriteknik som används i moderna elbilar. Också större motorbåtar kan utrustas med elmotorsystem.

- Med halvplanande motorbåtar med en maxfart på 10-15 knop går det bra, men planande snabbgående båtar är otänkbara, säger Christian.

Priset kan avskräcka

Tekniken har visserligen blivit förmånligare sedan 2004 då OceanVolt grundades, men prislappen kan ändå avskräcka.

Ett komplett installerat system med elmotor, batterier och solpaneler för en 10-12 meter lång segelbåt kostar mellan 25 000 och 35 000 euro.

Det är ungefär dubbelt så mycket som för en vanlig dieselmotor. OceanVolt räknar ändå med att leverera 100 elmotorer och drivsystem i år.

- Vi går ännu inte med vinst, men vi räknar med att göra det inom två år, säger Christian Hallberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes