Hoppa till huvudinnehåll

Solen och vinden kan snart driva din båt

Företagaren Christian Hallberg ombord på sin "utsläppsfria" sol- och vinddrivna segelbåt.
Dieselmotorer och segelbåtar går inte ihop, anser företagaren Christian Hallberg. Företagaren Christian Hallberg ombord på sin "utsläppsfria" sol- och vinddrivna segelbåt. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segling,segelbåt,solpaneler,batterier,elmotorer

Samtidigt som de eldrivna bilarna blir fler, ökar också antalet eldrivna båtar. Det växande finländska företaget OceanVolt tror starkt på utsläppsfri båtsport.

- Vi kan idag ta tillvara vinden och solenergin på ett sådant sätt att vi inte behöver den skitiga dieseln. Det är motbjudande med dieselmotor i en segelbåt, konstaterar Christian Hallberg.

Han är direktör och delägare i företaget OceanVolt, en finländsk tillverkare av elmotorer och drivsystem för fritidsbåtar, främst segelbåtar.

Solpaneler överallt

Hans egen segelbåt skiljer sig både till det yttre och det inre från de flesta andra båtar. Bandliknande solpaneler finns på däck, mast och bom - till och med på storseglet.

"Utsläppsfri" segelbåt med elmotor och solpaneler.
"Utsläppsfri" segelbåt med elmotor och solpaneler. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segling,segelbåt,elmotorer,solpaneler,batterier

Nere i kajutan, under en av sofforna, har båtens bränsletank fått ge plats åt de tunga batterierna. Med fulladdade batterier ska båten kunna gå för motor i ungefär 6 timmar med en marschfart på 6-7 knop, beroende på sjögång och båtens last.

Batteribacken ombord på en "utsläppsfri" segelbåt.
Batteribacken ombord på en "utsläppsfri" segelbåt. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segelbåt,segling,batterier

Den runda elmotorn i maskinrummet tar ungefär lika mycket plats som en båttoalett. Då man seglar har elmotorn en laddningsfunktion: propellerkraften laddar batterierna. Och i en gästhamn kan man ladda via en vanlig stickkontakt.

Elmotor ombord på en "utsläppsfri" segelbåt.
Elmotor ombord på en "utsläppsfri" segelbåt. Bild: YLE/Thomas von Boguslawski segling,segelbåt,elmotorer

Men räcker allt detta verkligen för en långfärdssegelbåt på våra breddgrader? Det är ju inte bara motorsystemet som behöver el för att fungera: belysning, kylskåp, vattenpump och navigationsutrustning kan sluka en hel del.

- Det var förstås en del pusslande och justerande i början, men nu fungerar allt riktigt bra. En enda gång har vi fått använda reservaggregatet, säger Christian.

Hela systemet bygger på samma motor- och batteriteknik som används i moderna elbilar. Också större motorbåtar kan utrustas med elmotorsystem.

- Med halvplanande motorbåtar med en maxfart på 10-15 knop går det bra, men planande snabbgående båtar är otänkbara, säger Christian.

Priset kan avskräcka

Tekniken har visserligen blivit förmånligare sedan 2004 då OceanVolt grundades, men prislappen kan ändå avskräcka.

Ett komplett installerat system med elmotor, batterier och solpaneler för en 10-12 meter lång segelbåt kostar mellan 25 000 och 35 000 euro.

Det är ungefär dubbelt så mycket som för en vanlig dieselmotor. OceanVolt räknar ändå med att leverera 100 elmotorer och drivsystem i år.

- Vi går ännu inte med vinst, men vi räknar med att göra det inom två år, säger Christian Hallberg.

Läs också

  • Eivor Andersson: Om man inte vågar står man still

    Eivor Andersson sommarpratar om företagsledning och vägval.

    Eivor Andersson sommarpratar om företagsledning och vägval. Hon har varit vd i många stora svenska företag, som TUI, Ving och Coop. I sitt sommarprat berättar hon om ledarskap, företagskultur och hur det kan blåsa på toppen.

Nyligen publicerat - Inrikes

  • Faces i väntans tider i Fiskars

    Bloodless Diamonds från Sierra Leone till Faces.

    Etnofestivalen 4-6.8 väntar kulturdelegater och artister från Sierra Leone. Med kampanjen Bloodless Diamonds vill de presentera en ny bild av sitt land.

  • Bytesbörsen 25 juli

    Veckans bytesbörs är späckad med fynd.

    Dieselmotorer, tomatplantor, duschväggar och elapparater. Veckans bytesbörs är späckad med fynd.

  • Tillåtet att klappa och hurra på jubilerande SeaHorse Week i Hangö

    Ridsportsevenemanget fyller 20 år i år.

    I redan 20 år har det tävlats i ridsport under evenemanget SeaHorse Week. I år deltar litet färre tävlande än i fjol, men det bekymrar inte arrangörerna som lovar publiken högklassiga tävlingar i banhoppning i centrum av Hangö under fem dagars tid.

  • Betongbil körde fast i tunnel i Åbo

    Betongbilen satt fast på Skolgatan i två timmar.

    En betongbil fastnade i tunneln under järnvägen på Skolgatan i Åbo vid 4-tiden. Efter två timmars arbete kunde lastbilen fås loss.

  • Unik utgrävning ner i Finlands första stad

    Arkeologerna lovar att alla deltagare i Åbo hittar något.

    Vid tiden för Åbo brand, år 1827, fanns två stenhus på platsen där man nu gräver. Branden var så total att folk tappade tallrikar och andra föremål, så arkeologerna kan lova att alla som deltar i kursen hittar något.

  • M-Centrum tog över Matkahuolto i Ekenäs

    Matkahuolto betjänar nu vardagar och lördagar.

    Köpmannen Brando Chan i M-Centrum tog för ett par veckor sedan över som ombud för Matkahuoltos tjänster i Ekenäs. Han tycker det är viktigt att servicen blir kvar i Ekenäs och hoppas samtidigt få nya kunder till sin matbutik.

  • Allt yngre använder drogen gamma i huvudstadsregionen

    Drogen gamma påträffas hos allt yngre användare.

    Två personer misstänks för överdos av drogen gamma i Esbo. De medvetslösa personerna påträffades av polisen i ett fordon på väg till Jorvs sjukhus. Allt yngre användare påträffas, säger polisen.

  • Antalet anmälda våldtäkter har ökat

    Samtidigt har det totala antalet anmälda brott minskat.

    Antalet anmälda våldtäkter som kommit till polisens kännedom har ökat med 23 procent under årets första sex månader. Det är 115 fler fall än under samma period ifjol. Samtidigt har det totala antalet anmälda brott minskat.

  • Biljettautomaten i Sjundeå tas i bruk vecka 32

    Till en början har VR och HRT gemensam automat.

    På Sjundeå tågstation har det nu dykt upp en biljettautomat som är VR:s, men där man också kan köpa biljetter inom Helsingforsregionens trafik (HRT). Den fungerar ännu inte och tas i bruk först vecka 32, som börjar den 7 augusti.

  • M/S Roope samlade in nästan 35 ton skrot

    Servicefartyget åkte runt i skärgården 3-6 juli.

    Under insamlingen som Sydvästra Finlands Avfallsservice och Håll Skärgården Ren tillsammans arrangerade i början av juli transporterades närmare 35 ton skrot och avfall bort från skärgården.