Hoppa till huvudinnehåll

Almedalsveckan: PR-trickens och politiknördarnas höjdpunkt

Centerpartiets ordförande Annie Lööf intervjuas under Almedalsveckan 2015.
Centerpartiets ordförande Annie Lööf intervjuas under Almedalsveckan 2015. Centerpartiets ordförande Annie Lööf intervjuas under Almedalsveckan 2015. Bild: Göran Johansson / www.gejo.se/IBL Almedalsveckan,Sverige,Annie Lööf,Centerpartiet (Sverige)

Segregation, EU:s framtid och försvar debatteras flitigt under politikerveckan i Almedalen i Visby. Men för den som vill stjäla showen krävs något utöver det vanliga.

Trots att politikerveckan i Almedalen har fått sina nordiska motsvarigheter är omfattningen och intensiteten fortfarande störst i Visby. Evenemangen är 3 700 stycken och förutom alla riksdagspartier, finns alla större intresseorganisationer, medier med egna scener och ett otal företag, kommuner och myndigheter representerade.

Det som började med att Olof Palme stod på ett lastbilsflak och höll ett tal i Almedalen år 1968 har nästan 50 år senare vuxit till proportioner som Palme själv knappast kunde ana.

Feministiskt initiativ ryms inte i det officiella programmet

Konceptet går ut på att varje riksdagsparti har en egen dag, då det partiets partiledare håller tal och förväntas leverera nyheter i form av nya initiativ och uppmärksammade uttalanden. Redan från tidig morgon till sen kväll analyseras just det partiets profil, problem och framgångar, i tv-soffor och radiosändningar. Kraven på talens retoriska förmåga är höga och politiska kommentatorer vänder och vrider på innehåll och ordval i sina analyser.

Systemet ger också de mindre riksdagspartierna en chans att synas på samma villkor som de stora, som under resten av året får det mesta av spaltutrymmet i medierna.

Feministiskt initiativ, som fortfarande jobbar på att komma in i riksdagen, har inte någon "egen dag" och försöker hålla en högljudd profil med andra evenemang runt omkring på stan under hela politikerveckan, ofta med Gudrun Schyman i ledarrollen.

Det extraordinära når över nyhetströskeln

Eftersom utbudet på aktiviteter är så stort krävs ofta någon form av utfunderat pr-trick för att bli det samtalsämne som når ordentligt över nyhetströskeln. I Almedalens historia finns några exempel som har nått ut och blivit så kallade snackisar.

Det kanske mest kända exemplet är Gudrun Schyman som brände 100 000 kronor på en kolgrill under stort medieuppbåd, för att visa på löneskillnader mellan kvinnor och män. I 60 länder skrevs 600 artiklar om händelsen och pengarna visade sig senare komma från en reklambyrå, som stod bakom det uppmärksammade tricket.

Partibluff och hångelkupp

Andra uppmärksammade händelser från tidigare år är den barbröstade Femen-aktivisten som avbröt dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldts tal med en naken protest för att bevara Ojnareskogen på Gotland. I början av 2000-talet kysstes två kvinnor under uppmärksammade former mitt under Kristdemokraternas tal. Den så kallade hångelkuppen gjordes för att ändra partiets ståndpunkt i förhållande till homosexuellas rättigheter

Ett fenomen som nådde på ett genant sätt över nyhetströskeln var påståendet år 2005 om att ett nytt parti hade grundats. "Kulturpartiet" var egentligen en pr-kupp för att rädda Riksteatern och lyckades få stort genomslag innan bluffen avslöjades.

Alkoholfritt vinner mark

Eftersom målet med Almedalsveckan för många är att nätverka och knyta kontakter ordnas det en hel del mingeltillställningar.

Traditionellt har mingeldrycken i Almedalen varit rosévin, men an efter har den alkoholfria trenden börjat få mera plats. En del organisationer som jobbar för en nyktrare kultur har presenterat Almedalsdrinken, som ett alkoholfritt alternativ, som bjuds på flera mingeltillställningar.

Yle Nyheter rapporterar under största delen av Almedalsveckan i tv, radio och på svenska.yle.fi.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes