Hoppa till huvudinnehåll

Norwegians piloter räcker inte till - Kristian fick resa till Danmark via Spanien

Norwegian-plan på Arlanda den 5 mars 2015.
Norwegian-plan på Arlanda den 5 mars 2015. Bild: EPA/JOHAN NILSSON norwegian airlines

Flygbolaget Norwegian har problem med att hitta tillräckligt med piloter till sina flygturer under semestersäsongen. Tusentals norrmän, svenskar och finländare har drabbats av inställda flyg i helgen. En av dem är Kristian Nordgren som fick åka till Roskildefestivalen i Danmark via Málaga i Spanien på grund av pilotbristen.

Nordgren hade bokat en flygresa mellan Helsingfors och Köpenhamn på midsommaraftonen. Resan skulle ta 90 minuter och han skulle vara på plats vid Roskildefestivalen i god tid.

Men dagen innan fick han veta att flyget var inställt. Norwegian erbjöd en ny resa till Danmark men på 12 timmar istället för 1,5.

- Det blev en liten mellanlandning i Málaga där mitt andra Norwegianplan dessutom var försenat. Jag fick vänta där i 9 timmar istället för att åka raka vägen till Köpenhamn på 1,5 timmar, säger Nordgren.

Kristian Nordgren skulle rasa till Roskilde och tillbaka med Norwegian men båda hans flyg blev inställda. Istället fick han mellanlanda i både Malaga och Prag för att komma fram.
Kristian Nordgren skulle resa till Roskilde och tillbaka med Norwegian men båda hans flyg blev inställda. Istället fick han mellanlanda i både Málaga och Prag för att komma fram. Kristian Nordgren skulle rasa till Roskilde och tillbaka med Norwegian men båda hans flyg blev inställda. Istället fick han mellanlanda i både Malaga och Prag för att komma fram. Bild: privat kristian nordgren

Men problemen slutade inte där. Då Nordgren på söndag kväll, efter en vecka på Roskildefestivalen, skulle checka in till ett direktflyg hem till Helsingfors fick han veta att också det var inställt.

Det börjar nog bli ganska irriterande!― Kristian Nordgren om sin tur och retur-resa med Norwegian.

Den här gången erbjöds han en resa via Prag med start på måndag kväll. Ett dygn senare och med en resetid på 7 timmar.

- Ganska irriterad är jag nog! Min stora plan var att få komma hem snabbt, sova och inte behöva tänka på sådan här skit. De (Norwegian) har på samma vecka misslyckats med att få två plan att lyfta på samma rutt.

Tusentals drabbade semesterfirare

I lördags ställde flygbolaget in åtminstone 18 plan i Norge och ett i Finland på grund av att det inte fanns tillräckligt många tillgängliga piloter.

- Vi har gjort allt vi kunnat för att erbjuda alternativ till de drabbade passagerarna. Det är en förfärlig situation och vi beklagar det verkligen, säger Astrid Mannion, presstalesperson på Norwegian.

Norwegian gick inte ut med någon officiell information om förseningarna och pilotbristen på lördagen, men de beklagade situationen på Facebook där de också fick ta emot en hel del kritik av drabbade semesterfirare.

Norwegian räknar med övertid för att klara högsäsongen

Norwegian har under högsäsongen förlitat sig på att beordra övertid för lediga piloter för att alla flygningar ska kunna genomföras. I praktiken säljer piloterna sina lediga dagar till flygbolaget för ett högt pris. Men nu, mitt under högsäsongen, har det gamla avtalet löpt ut och det har plötsligt blivit svårt för flygbolaget att få tag på tillräckligt många lediga piloter.

- Vi baserar väldigt mycket av högsäsongen på att köpa in lediga dagar av piloterna. Avtalet har fungerat väldigt bra för både flygbolaget och de anställda. Men i helgen fick vi inte tag på tillräckligt många piloter och måste därför ställa in flyg, säger Mannion.

Att ersätta lediga Norwegianpiloter med personal från andra bolag är också svårt eftersom det är högsäsong för flygbolagen just nu. Det råder brist på lediga piloter och lediga platser på de plan som trafikerar.

I norska medier har rapporterats om att fackförbundet Parat, dit piloterna hör, befinner sig i öppen konflikt med arbetsgivaren Norwegian och att flera piloter därför tackar nej till jobb trots hög kompensation eller helt enkelt sjukskriver sig på kort varsel.

Bolaget ansvarar självt för alla förseningar och inställda flyg.― Pilotförbundets ordförande Halvor Vatnar.

Pilotfacket förnekar konflikt

Fackförbundet Parat avvisar ändå påståendena om att de skulle stå i konflikt med arbetsgivaren.

Enligt Parats ordförande Hans-Erik Skjæggerud råder det visserligen olika syn på hur övertidsavtalet ska se ut, men någon öppen konflikt handlar det inte om.

- Det är inte mer sjukfrånvaro än normalt och piloterna utför det jobb de ska. Vi har för övrigt inget inflytande över hur Norwegian planerar sin bemanning, skriver Skjæggerud i sitt svar på Parats hemsida.

Däremot kritiserar facket Norwegian för att flygbolaget inte anställer tillräckligt många piloter, utan i stället förlitar sig på övertidsarbete för att klara av högsäsongen.

- Bolaget ansvarar självt för alla förseningar och inställda flyg. Vi har länge påpekat att det blir brist på personal under det ambitiösa sommarschemat, säger norska pilotförbundets ordförande Halvor Vatnar i svaret på Parats hemsida.

Norwegians pilotstrejk fortsätter
Förutom piloter har Norwegian också haft brist på flygplan och tvingats hyra in plan av andra lågprisbolag. Norwegians pilotstrejk fortsätter Bild: EPA/PATRICK PLEUL flygplan,Norwegian Air Shuttle,norwegian

Nya förseningar kan vara att vänta

Under måndagen har flygtrafiken löpt så gott som normalt men några garantier för att resten av högsäsongen löper problemfritt kan Norwegian inte ge.

- Vi jobbar så hårt vi kan för att det inte ska ske igen men det finns ingen garanti för det, säger Astrid Mannion.

De som drabbats av förseningar eller inställda flyg kan antingen få pengarna tillbaka eller erbjudas en ombokning. Har du som passagerare fått vänta länge på försenade flyg har du dessutom rätt att kräva ersättning för väntetiden.

- Om ens flyg blir inställt kan man välja att söka kompensation eller plats på ett nytt flyg. Dessutom har passagerarna rätt till ersatt mat, dryck och övernattning inom rimlighetens gränser, säger Mannion.

Läs mera:

Försenat eller inställt flyg? Det här har du rätt till

För dem som drabbas av försenade eller inställda flyg erbjuder EU-förordningen EG261/2004 en lättnadens suck. Tanken med förordningen är att passagerare inte ska lida av flygbolagens missar.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes