Hoppa till huvudinnehåll

Ny fartygsrutt Lovisa-Estland planeras

Silon i Lovisa hamn med fartyg i kajen
Lovisa hamn i Valkom. Silon i Lovisa hamn med fartyg i kajen Bild: YLE/Stefan Paavola kran. silo

En ny båtförbindelse mellan Lovisa och Sillamäe eller Kunda vid Estlands nordkust kan bli verklighet.

Det handlar om frakttrafik men också passagerartrafik kan komma i fråga. På den estniska sidan i Sillamäe finns nämligen ännu den passagerarterminal kvar som byggdes för trafiken mellan Kotka och Sillamäe för ett tiotal år sedan.

- Vi kan tänka oss både frakt- och passagerartrafik, säger direktör Tönis Seesmaa på företaget Silport, som ansvarar för fastigheterna i Sillamäe hamn.

Försiktigare i Lovisa

I Lovisa tänker man däremot inte i så vida perspektiv.

- Vi siktar nog inte på någon passagerartrafik. Tanken är nog att vi skulle koncentrera oss på frakttrafik, säger Lovisa stads utvecklingsdirektör Sten Frondén.

Det är inte första gången som Lovisa är på tapeten som hamn för trafik till Estland.

- För ungefär tjugo år sedan gjorde Lahtis handelskammare och Lovisa stad utredningar om båttrafikförbindelser, men utredningarna ledde inte någonvart, säger Frondén.

Sten Frondén
Utvecklingsdirektör Sten Frondén Sten Frondén Bild: YLE / Mathias Gustafsson sten fronden

Hårt pressade hamnar

En båtförbindelse mellan Lovisa och Sillamäe - alternativt staden Kunda - skulle lindra de hårt pressade hamnarna i Helsingfors respektive Tallinn.

Om planerna blev verklighet skulle det också spara både tid och pengar. Lovisa skärgård är liten, vilket betyder att fartygen inte behöver anlita lots utom bara för en kort sträcka.

Tid skulle transporterarna spara i och med att de inte skulle vara tvungna att köra igenom de hårt trafikerade städerna Helsingfors och Tallinn.

Finnlines fartyg
I första hand skulle rutten trafikeras av fraktfartyg. Finnlines fartyg Bild: Finnlines fraktfartyg

Skapar arbetsplatser

Regionen Östra Virumaas utvecklingsdirektör Hardi Murula säger att en förbindelse mellan Lovisa och Sillamäe eller Kunda också skulle kunna skapa nya ekonomiska förutsättningar.

- Belastningen av Via Baltica borde reduceras. Samtidigt skulle ekonomin få ett lyft. Gods- och passagerartrafik skulle skapa arbetsplatser och pengar, säger Murula.

Långtradardäck.
Långtradare trafikerar fortfarande Helsingfors gator på väg till stadens hamnar Långtradardäck. Bild: Yle/Antti Lempiäinen däck

Rederierna avvaktar

Ordförande Harri Sandell vid Finlands Transport och Logistik (SKAL) tycker att tanken på godstransport på Estland via Lovisa är intressant.

- Förutom hamnen i Nordsjö är hamnarna i Helsingfors pressade och hårt trafikerade och långtradare trafikerar fortfarande gatorna i Helsingfors på väg mot hamnarna. Här skulle hamnen i Lovisa vara ett alternativ i synnerhet för transporter österut, säger Sandell.

Ännu har inte rederierna reagerat på städernas tankar och planer på en eventuell ny båtförbindelse mellan Lovisa och antingen Sillamäe eller Kunda i Estland.

Artikeln är en översättning av Outi Pukkilas artikel Helpotusta Helsingin ja Tallinnan satamaruuhkiin: Uusi reitti Loviisasta Viroon?

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland