Hoppa till huvudinnehåll

Varför kan inte alla program finnas på Arenan då när jag vill se dem?

Det lilla timglaset på Arenan visar hur länge ett program ligger kvar på nätet.
Det lilla timglaset på Arenan visar hur länge ett program ligger kvar på nätet. Bild: Yle Yle Arenan,tv-serier,upphovsrättslag

- Vi gör vårt yttersta för att Yles program ska finnas tillgängliga på Arenan så länge som möjligt, konstaterar tf mediechef Johan Aaltonen på Svenska Yle.

- Vi vet att allt flera till exempel vill sträcktitta på tv-serier. Tyvärr hänger de rättigheter vi har möjlighet att få inte alltid med.

Men visst väcker det irritation när du upptäcker ett program vid avsnitt fyra bara för att märka att de två första redan har försvunnit från Arenan.

Hur lång tid olika program finns på Arenan hänger ihop med upphovsrätter och visningsrätter, och om att ge utomstående programmakare en chans att sälja sina program också till andra aktörer i Finland och utomlands. I slutändan handlar det om pengar.

Mediebeteendet förändras snabbare än många kunnat förutspå

Allt flera vill titta på tv via webb-tv-tjänster som Yle Arenan. Förändringen har varit så snabb att varken juridiken, de som gör tv-innehåll eller Yle alltid hinner med.

- För bara tre år sedan var det ingen självklarhet att program överhuvudtaget fanns på Arenan efter sändningen på broadcast, så Netflix, HBO och andra videotjänster har ändrat vårt tv-tittande mycket och snabbt.

- Att ett program idag inte alls skulle få finnas på Arenan gäller ytterst få nya program numera, men kan gälla äldre program som Yle köpt in tidigare, berättar Johan Aaltonen.

Och amerikansk film.

Upphovsrätter kostar pengar

Det som vi i Norden nästan tar för givet - att tv-program ska kunna ses via mediebolagens webbtjänster är rätt så nytt på många håll i världen. Att samma tv-serie sedan kan finnas i ett halvår på tjänster som Netflix handlar om att Netflix är en helt annan form av tjänst, som bygger på att abonnemang.

- Visst kunde det säkert vara möjligt också för oss, rent teoretiskt, att få så långa sändningsrätter, men då tror jag nog att vi fick lov att sluta med en hel del av de program vi gör idag. Kostnaderna skulle skjuta i höjden, förklarar Johan Aaltonen.

Kunde Yle då inte bara lägga ut allt som finns på Arenan?

Upphovsrätter handlar bland annat om att skådespelare och musiker ska få ersättning för att Yle visar innehåll som de medverkar i.

Till exempel musiker som stått för den musik som spelas i ett program har rätt till arvoden för alla de gånger någon lyssnar på deras musik. Därför finns en överenskommelse mellan Yle och musikernas intresseorganisationer om att program med musik får finnas på Arenan i 30 dagar, om man inte kommit överens om annat.

Därför finns det också musikfria varianter av många radioprogram. De får finnas kvar på Arenan hur länge som helst.

Upphovsrätter handlar också om att produktionsbolag som gör innehåll ska kunna få bröd på bordet.

Till exempel när det gäller dokumentärer eller drama, som ofta görs av utomstående aktörer i samarbete med Yle, så handlar det om att de som gjort programmen vill kunna sälja dem också till andra tv-bolag, i andra länder. Det här är ett sätt för dem att få ekonomin att gå runt, och få största möjliga publik för de program de gjort.

- Då kan Yle inte ha programmen fritt tillgängliga på Arenan hur länge som helst, eller så att de syns i hela världen, förklarar Johan Aaltonen.

Långa Arenarättigheter blir vanligare

Det blir allt vanligare att en serie får ligga kvar i sin helhet 30 dagar efter att sista avsnittet gått på tv. Det här ger möjlighet till både maratontittande och att man kan välja när man tittar.

Varför finns det då alternativ som 14 dagar eller 90 dagar?

- 14 dagar är ett mellanting som vi försöker förhandla oss till på väg mot längre sändningsrättigheter. För till exempel danskt drama kan vi inte få längre arenarättigheter eftersom det skulle bryta mot avtal med danska skådespelare.

- Vårt mål är självfallet att småningom få allt längre sändningsrätter för en stor del av vårt innehåll, säger Johan Aaltonen.

Johan Förnäs som köper in filmer och tv-serier till Yle är inne på samma linje.

- Om man vill, kan man hävda, att utvecklingen och vårt konsumtionsbeteende leder till, att rättigheter bör vara plattformsfria. I över ett års tid har vi introducerat en långfilm i veckan bara på Arenan. Detta har mottagits väl. Det återstår att se var vi befinner oss om två, tre år.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje