Hoppa till huvudinnehåll

Dataspelsbolaget TicBits säljs till Kina

TicBits utvecklar spel för smartmobiler och surfplattor.
TicBits utvecklar spel för smartmobiler och surfplattor. Bild: Yle/Peter Petrelius TicBits Ltd.,fredrik wahrman

Åbobaserade TicBits hoppas slå igenom på den stora marknaden i Asien. Köps upp av bolag börslistat i Australien.

Ny ägare för TicBits är Animoca Brands. Köpesumman är på 3,35 miljoner euro varav 1 miljon överförs år 2018.

TicBits grundades 2010 av kusinerna Fredrik och Niklas Wahrman. Företaget utvecklar mobilspel med
största fokus på Apples plattform IOS. De 13 spel som företaget utvecklat har laddats ner 11 miljoner gånger världen över. Det senaste spelet Crazy Kings lanserades på App Store i fjol. TicBits har nio anställda. Fjolårets omsättning var strax över en miljon euro och nettovinsten kring 480 000 euro.

Enligt verkställande direktören Fredrik Wahrman medför affären ömsesidiga synergier. TicBits får en chans på den massiva asiatiska marknaden som hittills varit utmanande, medan Animoca Brands får en partner i Europa. I övrigt rullar verksamheten på som förut och någon flytt från Åbo är inte aktuell, säger Wahrman.

Animoca Brands utvecklar spel för smartmobiler och surfplattor. Huvudkontoret är i Hong Kong och bolaget är noterat på den australiska börsen Australian Securities Exhange (ASX).

Läs också