Hoppa till huvudinnehåll

Muslimsk högtidsfest bra kommers för köpcentret Itis

Två muslimska tonårsflickor i ett köpcentrum, skrattar.
Aalia och Ikran får pengar som present på id al-fitr. På dagen är de tillsammans med familjen, men på kvällen träffas kompisarna sinsemellan. Två muslimska tonårsflickor i ett köpcentrum, skrattar. Bild: Yle/ Karin Filén ikran

I år har köpcentret Itis för första gången satsat på en reklamkampanj under den muslimska fastemånaden ramadan och högtiden id al-fitr. Det här efter att många företagare hade upptäckt att ramadan brukar vara en bra försäljningsmånad för dem.

- Vi får kanske femtio euro av våra föräldrar som vi får använda till vad vi vill. Det är inte så mycket. Men vi får ju nya festkläder också.

Tonåringarna Aalia och Ikran brukar tillbringa mycket tid i köpcentret Itis i Östra centrum i Helsingfors. Id al-fitr, eller id som de säger, är en rolig högtid.

- Vi firar först med föräldrarna och då äter vi traditionell mat, men på kvällen går vi kompisar ut tillsammans nånstans.

Barnens fest

- Jag vill helst ha en telefon, säger Asma blygt.

Hennes mamma Muna håller tillbaka ett leende och säger att det nog får vänta - när man är sex år är det ännu leksaker som gäller som present på id al-fitr. Men nånting roligt ska Asma nog få.

Id är barnens fest och det är viktigt att se till att de har roligt.

Muna konstaterar att hennes familj lägger ner en hel del pengar inför högtiden.

- Jag är just nu på väg för att köpa presenter åt barnen. "Id" är barnens fest och det är viktigt att se till att de har roligt. Nya kläder har vi också köpt, och på kvällen ska vi gå ut och äta på restaurang.

Muna har lagt märke till reklamkampanjen som i år för första gången har förts under ramadan och inför id al-fitr, och tycker att den är en bra sak.

Det känns som att vi muslimer blir sedda och respekterade - det känns fint!― Muna om köpcentrets marknadsföringskampanj

- Det är förstås bra för köpmännen för de får flera kunder, men också för stämningen kring vår fest. Och det känns som att vi muslimer blir sedda och respekterade - det känns fint!

Ramadan bra månad för köpmännen

Köpcentret Itis började med sin marknadsföringskampanj efter att flera köpmän hade konstaterat att ramadan brukar vara en bra månad för dem.

Marknadsföringschefen Anna Homén berättar att man då lät intervjua fokusgrupper bestående av muslimska kunder för att ta reda på hur de firar sina högtider, vad de brukar köpa och hur mycket pengar de brukar använda.

Itis' marknadsföringschef Anna Homén
Marknadsföringschef Anna Homén. Itis' marknadsföringschef Anna Homén Bild: Yle/ Karin Filén itis

- Under ramadan får man bara äta en gång per dag, så då satsar man mycket på att den måltiden ska vara riktigt festlig. Inför id al-fitr köper man nya kläder åt alla i familjen, och det här gör man ungefär en vecka i förväg. Sådan här information är viktig för att köpmännen ska kunna lyfta fram rätt slags produkter och ge erbjudanden.
Alla i fokusgrupperna efterlyste program för barnen.

Homén berättar att alla i fokusgrupperna efterlyste program för barnen, och Itis kommer under onsdagen också att hålla en fest med bland annat ansiktsmålning, barndisco och ballonger.

"Varför inget finländskt?"

Reaktionerna till kampanjen bland kunder har enligt Anna Homén varit övervägande positiva, men kritik har det också kommit. Bland annat har det på Facebook förts en diskussion som Homén klassar som "minst sagt färgstark", och hon har också fått kritisk e-post.

- Många har undrat om vi bara firar muslimska högtider och inget finländskt. Till det har vi svarat att vi ju uppmärksammar en hel del mera traditionellt finländska högtider stort - till exempel julen.

Migrationsinstitutet uppskattar att det finns 70 000 muslimer i Finland i dag och att omkring hälften av dem bor i huvudstadsregionen.

Läs mera:

Suomi ensin-demonstration 7.6.2016 vid id al fitr-firande

Demonstration vid köpcentret Itis – polisen lugnade läget

En demonstration ordnades utanför köpcentret Itis i Östra Centrum på onsdag kväll. Torget fylldes av personer, men demonstranterna var få.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen