Hoppa till huvudinnehåll

Prenumeranter arga på Västis fakturor

Ralf Friberg sitter med en tidning i handen.
Ralf Friberg har förgäves försökt få reda på om han får pengarna tillbaka om han avbryter prenumerationen. Ralf Friberg sitter med en tidning i handen. Bild: Yle/Malin Valtonen Ralf Friberg,Västra Nyland (tidning),KSF Media,Ekenäs

Det står nu helt klart att papperstidningen Västra Nyland i framtiden endast kommer ut två gånger i veckan. Men prenumeranter debiteras för närvarande fortfarande fullt pris för ett år. Det har fått många kunder att ilskna till.

I maj varslade tidningens ägare KSF Media om planerna att göra Västra Nyland till en tvådagarstidning.

Budet tog såväl läsare som Västra Nylands redaktörer på säng, och trogna anhängare av den 135 år gamla dagstidningen var inte sena med att reagera.

Strax innan midsommar slogs det sedan slutgiltigt fast att utgivningsdagarna för såväl Västra Nyland som Östnyland minskar till två per vecka och att KSF Medias sparar in 53 årsverken varav 23 berör journalistförbundets medlemmar.

Friberg: I värsta fall har jag betalat kredit på ett år

Försommaren har alltså bjudit på en del utmaningar för KSF Media. Detaljerna kring förändringen är ännu inte klara.

Men prenumeranter har hunnit reagerat på att de fortfarande debiteras fullt pris för en ettårig prenumeration trots att papperstidningen småningom ska utkomma färre dagar i veckan.

Ralf Friberg är en av de som upplever det konstigt att prenumeranten väntas betala för hela året. Friberg inledde sin journalistbana på Västra Nyland, han har jobbat som chefredaktör för den dåvarande tidningen Östra Nyland och också suttit i riksdagen som representant för SDP.

- Jag är förargad. Hur är det möjligt att de kräver en betalning för ett helt år när vi vet att tidningen kommer att övergå till att utkomma två gånger per vecka? säger han.

Det är en ny produkt som ska visa framfötterna. Jag vet inte om jag kan få mina pengar tillbaka.

Friberg menar att han inte är säker på ifall han vill fortsätta sin prenumeration då tidningen övergår till att utkomma två dagar i veckan.

- Det är en ny produkt som ska visa framfötterna. Jag vet inte om jag kan få mina pengar tillbaka, det betyder att jag beviljar KSF ett räntefritt lån, säger han.

Friberg, som regelbundet skriver kolumner för Västra Nyland, säger att han är besviken över att tidningen inte publicerade ett läsarbrev han skrivit om faktureringen.

- Jag fick svar per e-post från KSF Media. Det kom visserligen snabbt, men innehöll bara flummigheter. I nödfall kan det hända att jag betalar för en tvåårsprenumeration på den förkrympta Västra Nyland, och då har jag betalat dem en kredit på ett år, säger han.

Önskar tydligare besked

Friberg säger att han hade önskat sig mera information från det svar som han fick från KSF Media.

- Jag fick inga klara besked. Inget om hur man ska betala, säger han.

Friberg har nu löst det med att bara betala för sex månader.

Han önskar att KSF Media hade gått ut till sina prenumeranter med ett klart besked om framtiden.

Alla har fått svar

Chefredaktören för Västra Nyland Marina Holmberg vill inte kommentera läsarbrevet. Hon hänvisar vidare till debattredaktör Kim Isaksson.

Isaksson är på semester men svarar per e-post att det kommit flera insändare i frågan. Ett par har publicerats men alla insändare har besvarats med ett personligt meddelande.

KSF Media: Vi är tvungna att vänta på att tidtabellen klarnar

Det är Christoffer Lundén som har svarat på Ralf Fribergs fråga om prenumerationen. Lundén är chef för privatmarknaden vid KSF Media.

Lundén säger att det kommit in en del frågor gällande prenumerationsbetalningen, men att det hela fortfarande är så färskt att det inte varit frågan om några stora mängder.

Han menar att KSF Media kommer att ta dem som betalat för ett helt år i beaktande när tidtabellen för övergången till en tvådagarsutgivning väl har slagits fast.

Troligt att prenumerationen förlängs

Ifall prenumeranten inte vill betala för ett helt år är det möjligt att dela upp betalningen i rater.

- Vi har många olika alternativ, till exempel kan man betala en gång i månaden, varannan månad eller några gånger per år, förklarar han.

Om man väljer att betala i rater blir det dyrare än att betala hela årets pris på en gång.

Han försäkrar ändå att de som betalat för en helårsprenumeration inte blir lidande.

- Vi försöker hitta en lösning där vi beaktar det inbetalda och förlänger prenumerationen enligt det. Då beräknar vi skilt för varje kund hur det inverkar beroende på när prenumerationen har betalats, förklarar han.

Oklart om man kan få pengarna tillbaka

Lundén medger att situationen inte är ideal men menar att man måste vänta med information till kunderna tills tidtabellen och prissättningen är klar.

Han menar också att det inte är omöjligt att få pengarna tillbaka om det finns belägg som till exempel en flytt.

- Om någon flyttar utomlands eller byter bostadsregion så brukar vi beakta det, lite från fall till fall, säger han.

Det är ännu oklart om det kommer att finnas en möjlighet att avbryta prenumerationen ifall prenumeranten skulle besluta sig för att en tvådagarstidning inte intresserar.

- Vi har inte ännu diskuterat det i detalj, det måste vi återkomma till under hösten, säger Lundén.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland