Hoppa till huvudinnehåll

Lyxbåtar har medvind efter blåsiga år

Jubileumsmodellen Swan Club 50 sjösätts under 50årsfestligheter
Den nyaste modellen, Swan Club50 redo för sjösättning tillsammans med den första sålda Swanbåten, som köpts tillbaka av Nautor. Jubileumsmodellen Swan Club 50 sjösätts under 50årsfestligheter Bild: Mårten Wallendahl / Yle Nautor's Swan

Under de 50 år som Swan-båtarna tillverkats i Österbotten har märket skapat sig ett världsnamn i seglarkretsar. Nu lanseras nya modeller för att möta efterfrågan på en krävande marknad.

Nautor breddar produktpaletten till totalt sju modeller som väntas hitta nya kundkretsar – där såväl riktigt stora som mindre båtar, samt en jubileumsmodell ska attrahera penningstarka köpare.

- Vi har båtar på 115 fot som bäst också i produktionshallen. Vi har 95-fotare och 78:or är under tillverkning och åtta stycken 50-fotare har beställts redan innan den första ens har sjösatts, säger Leonardo Ferragamo, som är huvudägare och styrelseordförande för Nautor.

Ekonomiskt stormig bransch

De senaste åren har varit kämpiga för båttillverkaren Nautor i Jakobstad. Miljonförlusterna har avlöst varandra. Men produktionen har effektiverats och nya beställningar hägrar, så under femtioårsfestligheterna hänger ingen läpp. Varvet har ridit ut ekonomiska stormar tidigare och det tycker ägarna att man kommer att göra även nu.

- Lyxjakterna har drabbats kanske hårdast av finanskraschen, men det är dags att blicka framåt och etablera nära relationer till de kunder som förstår att värdesätta det unika vi kan förena genom design, tradition och funktionalitet, säger Leonardo Ferragamo, som tog över ägarskapet för 18 år sedan.

Han är övertygad om att den båtbyggartradition som finns i Finland är oslagbar. Därför breddar man nu också paletten även med mindre storlekar.

De flesta båtarna rör sig ändå i miljonklassen, vilket gör att den inte är var mans jolle. Men det har heller inte varit tanken. Trots det har över 2 000 båtar tillverkats på varvet sedan starten.

- I seglarkretsar är man så fokuserad på att få det nyaste, eftersom de är byggda med den senaste tekniken och därför troligen ännu snabbare. Tävlingsregler ändrar dessutom, vilket kräver nya modifikationer som hittas i de nyaste modellerna. Och det här kundsegmentet är inte så känsligt för konjunkturer, så lyxprodukter går alltid åt, säger Pekka Koskenkylä, som grundade varvet för 50 år sedan efter att ha sålt sin första båt.

Koskenkylä hade hela tiden siktet inställt på att serietillverka båtarna, men i ett övre segment som skulle stå för kvalitet och ypperliga seglingsegenskaper.

Under decennierna har teknologin, designen och kundanpassningen utvecklats, och det räknar man på Nautor med att ska vara en trumf som håller Nautor intressant i seglarkretsar.

Expertkunnande och fortgående processer kan inte ersättas så där bara.― Leonardo Ferragamo, ägare Nautor

- Men marknadsläget är utmanande. Ansträngda relationer till Ryssland, inbromsningen i Kina och brexit är allt sådant som inverkar negativt, säger Marcus Jungell som är försäljningsdirektör på Nautor.

Stabil österbottnisk produktion förutspås

Jungell ser ändå att det stora intresset som de nya modellerna väckt – och den uppmärksamhet jubileumsmodellen Club 50 fått i kappseglarkretsar – kan ge en positiv skjuts. Ifjol var produktionen mycket anspråkslös, men i år har det varit betydligt mera fart på tillverkningen.

- Vi sjösätter nu 13 båtar under det här året. Och min förhoppning är att vi om fem år sjösätter minst lika många, säger Marcus Jungell.

Jag är övertygad om att värdet av den kultur och de kunskaper som finns här genom en fortgående utveckling är sådant som inte snabbt kan ersättas.― Leonardo Ferragamo

Dessutom tycker såväl han, som grundaren Koskenkylä, och inte minst huvudägaren, att inget lyckas mäta sig med den österbottniska båtbyggarkonsten. Det motiverar att bibehålla produktionen i Jakobstad.

- Visst finns det de som utlokaliserat byggandet till låglöneländer. Men det har inte fungerat på längre sikt. Jag är övertygad om att värdet av den kultur och de kunskaper som finns här genom en fortgående utveckling är sådant som inte snabbt kan ersättas. Och inte har jag flyttat bort verksamheten härifrån på 18 år, säger Leonardo Ferragamo.

Jubileumsåret inleddes med festligheter vid varvet i början av juli. Där återsjösattes den första sålda Swan-båten efter att bolaget köpt tillbaka den och renoverat den till ursprungsskick.

Firandet fortsätter med en Swan-regatta i Åbo i slutet av juli och Rolex Swan cup på Sardinien i september.