Hoppa till huvudinnehåll

Radiohuset frågar: Har du stött på ojämlik prissättning?

Spanska klädkedjan Mango lurar kunderna med falska reapriser
Samma produkt - olika pris Spanska klädkedjan Mango lurar kunderna med falska reapriser Bild: Julia Holmvik, Yle Mango,klädbutik,prissättning,Konsumentskyddslag,konsumentskydd,handel,Lurendrejeri,fusk,priser,Höga priser,konsumtionsvaror (varor),kläder,konsumentpriser

Högre pris för samma produkt för att den marknadsförs åt kvinnor. Det fenomenet kallas i USA för pink tax, alltså den rosa skatten.

Det är förbjudet att diskriminera kvinnor eller män som kundgrupper, alltså att i praktiken sälja vissa varor eller tjänster åt bara det ena könet. Det är däremot tillåtet att marknadsföra varor och tjänster så att de i första hand är ämnade för det ena könet. Ofta är det ändå så att en produkt som är marknadsförd för kvinnor är dyrare än en jämförbar produkt för män.

Rosa skatten (Pink Tax)

  • Två produkter som motsvarar varandra till funktion, men priset skiljer på grund av att den ena produkten är i första hand ämnad (oftast) för kvinnor
  • Är vanligt i hygienprodukter och framför allt rakhyvlar
  • Duschtvål, schampoo, rakhyvlar, kemtvätt och hårklippning är exempel på produkter och tjänster som det har funnits könsbaserad prissättnig i
  • Källa: CNN Money

Det kanske vanligaste exemplet i Finland är priserna på barberar- och frisörstjänster som är olika beroende på vilken kundgrupp den marknadsförs för. Nu frågar vi var du har stött på varor eller tjänster som är dyrare för att de marknadsförs för antingen kvinnor eller män? Du kan svara helt anonymt eller också lämna dina kontaktuppgifter ifall du vill att vi ska kunna kontakta dig och eventuellt ställa några vidare frågor om dina observationer.

Olika pris på lika produkter

 
1 Start 2 Complete

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle