Hoppa till huvudinnehåll

Johannas kropp slog tillbaka mot träningen

Ung kvinna sitter vid en rosenbuske.
Johanna drabbades av överträning och i sommar tänker hon se till att hålla sin vilopuls låg. Ung kvinna sitter vid en rosenbuske. Bild: Yle/ Michaela Rosenback johanna öhman

Hur känns det när du vill träna men inte får, eller till och med inte kan? Överträning blir ett allt vanligare problem också bland icke-elitidrottare. Johanna Öman lider av överträning men har svårt med att bara vila på grund av sitt jobb som personlig tränare.

Pulsen stiger trots att du inte anstränger dig. Du kallsvettas. Du är trött, rastlös, nedstämd. Träningsresultaten förbättras inte hur mycket du än tränar. Överträningens symptom kan anta många former och göra kroppen mycket skörare.

– Jämfört med tidigare behöver min kropp mycket mera vila, näring och sömn. Får jag inte åtta timmar sömn per natt så märks det direkt, ofta i form av snuva eller feber, säger Johanna som just nu försöker återhämta sig från sin överträning.

I grund och botten handlar överträning om att kroppen överbelastas och inte klarar av att återhämta sig. Muskler bryts nämligen ner av träning och byggs upp under vila. Tar träningen över vilan alltför mycket bryts kroppen helt enkelt ned hela tiden.

Men Johanna påpekar att det inte bara är det fysiska som spelar en roll. Det är en lång process som handlar om flera sorters stress.

– Tidigare deltog jag i en fitnesstävling som var stressande, både psykiskt och fysiskt. Samtidigt gjorde jag dessutom mitt slutarbete, gick igenom en separation och flyttade. Flera saker på samma gång orsakade stress och till slut blev det för mycket för min kropp.

Prestationshunger kan vara en risk

Johanna varnar att överträningen kan drabba vem som helst, inte bara elitidrottare. En slags tröskel infinner sig då träningen går från något roligt till ett måste. Risken är också större om man är väldigt prestationsinriktad.

– Tänk dig att du tillsammans med jobbkollegerna ställer upp i ett maraton. Om du tar presterandet från jobbet med dig till gymmet så kan träningen inför loppet blir en tävling. Om det går för långt slutar träningen vara en källa för välbefinnande och blir i stället en prestationsgrej.

Träning är fortfarande viktigt för ens hälsa. Det är ändå ännu viktigare att lyssna på sin kropp.

– Har man sovit gott? Har kroppen fått bra näring? Hur stor är mängden stress? Om man är utmattad efter jobbet kanske en promenad eller en lätt joggingtur är bättre än tyngre träning. Det är inte hållbart att utsätta kroppen för tung fysisk stress utöver annan stress från jobb och så vidare.

Som vilket beroende som helst

Läkaren Esa Hynynen sade i Helsingin Sanomat att det är svårare att få en idrottsentusiast att stanna hemma och vila än att få en soffpotatis ut och röra på sig.

– Det är hundra procent sant! Man hittar alltid en ursäkt varför man borde ut och träna eller springa. Det tar tid och övning att vänja sig vid mindre motion.

Att hantera överträningen har varit en svår uppgift för Johanna, speciellt eftersom hon jobbar inom fitnessbranschen. Hennes åkomma orsakades delvis av just träning och hennes livsstil.

– Man måste vara ärlig med sig själv och sin kropp och känna efter. När går det överstyr? När blir det för mycket? Jag har också sagt till mina vänner att de ska nappa tag i mig och säga till om de tycker det går överstyr.

För att bota sin överträning ser Johanna till att hålla sin vilopuls låg. Om hon känner sig det minsta sjuk låter hon bli att träna. Förr gick gränsen vid feber, men nu håller hon sig borta vid minsta snuva.

– Under semestern ska jag ta mitt pick och pack och hälsa på mamma och pappa uppe i Österbotten. Där ska jag tvinga mig själv att ligga på soffan i några dagar, det finns inte så mycket annat att göra där, skrattar Johanna.

Nyligen publicerat - X3M