Hoppa till huvudinnehåll

Hitta träningsglädjen under semestern

Fötter i luften på en strand
Fötter i luften på en strand träningskläder

Såhär på sommaren ligger de flesta av oss i hängmattan och njuter av en välförtjänt semester. Långa lata dagar behöver dock inte betyda att man helt släpper taget om träningen.

Personliga tränaren och Crossnature-instruktören Anna Markelin uppmanar till ens en stunds rörelse nu och då och poängterar att man inte behöver träna hårt för att hålla kroppen aktiv.

- Att träna någorlunda fokuserat 15 min per dag eller ens 3-4 gånger i veckan är redan en fin prestation. Hellre lite mindre och oftare än ett så kallat kräkpass i veckan. Folk tänker ofta att träning är tidskrävande och omständigt men tar man de små tillfällena i akt är det inte särskilt svårt.

Vänta inte på motivationen

På semestern blir man lätt lite lat av sig och många annars ivriga motionärer tar ledigt från träningen. Man tänker kanske att man borde röra på sig, men tröskeln att komma igång är hög. Många säger att de väntar på att motivationen ska infinna sig men Anna menar att väntar man på den blir det antagligen inte av.

- Motivationen infinner sig då man faktiskt börjar göra en förändring och känner att man mår bra av den. Det motiverar en till att fortsätta. Man ångrar ju aldrig ett pass som man gjorde.

Anna Markelin är personlig tränare och Crossnature-instruktör.
Anna Markelin demonstrerar en variant av sidoplankan. Anna Markelin är personlig tränare och Crossnature-instruktör. Bild: Yle / Sonja Smederevac Plankan,motion

Anna poängterar att det viktigaste är att man lägger träningen på rätt nivå. Man ska bli trött av passet men ändå efteråt känna att man vill göra det igen. Pinar man sig för hårt är det inte särskilt lockande att återuppleva det.

- Kanske du står där i dina pyjamasbyxor och har en stund över. Varför inte passa på och sträcka på dig lite, göra tjugo benböj, några armhävningar och någon magövning. Det tar inte länge men ger genast en positiv effekt. Man blir gladare och märker att det här var ju inte så komplicerat.

Träna där du är med det du har

Crossnature är ett svenskt koncept som under de senaste åren börjat dyka upp även i Finland. Det är fråga om utomhusträning året om i alla väder för vem som helst. Inga redskap behövs utan man använder sig av naturen, omgivningen, kroppstyngden och det som finns till hands där man råkar befinna sig.

- Under ett pass förflyttar vi gruppen till tre olika ställen genom att gå, jogga eller varför inte hoppa bock över varandra. Finns det en backe kan man göra backträning med intervaller eller öva benstyrka upp och nerför backen. Vi kan köra stafett med stenar, parkbänkar är roliga att utnyttja. Man tar vad man har helt enkelt.

Crossnature är en populär träningform.
Crossnature är en populär träningsform utomhus. Crossnature är en populär träningform. Bild: Anna Markelin / Crossnature.fi crossnature,motion,löpning

Anna beskriver Crossnature som en effektiv men skonsam träningsform som kan anpassas till var och ens kondition. Nybörjare behöver heller inte vara rädda för att komma med, det finns varianter på alla övningar och ledaren ser till att alla blir utmanade, men på sin egen nivå.

All aktivitet är hemåt

Anna menar att största problemet med folkhälsan i dag är att vardagsmotionen är så gott som obefintlig. Vi tar bilen överallt, cyklar allt mindre, det är knappt så vi hittar tid för att städa. Vi är helt enkelt väldigt bra på att undvika all typ av vardagsrörelse.

- Vi måste bli bättre på att ta tillfället i akt. Man behöver inte mycket mer än en öppen yta. Kanske du har en gård med lite höjdskillnader eller en terasstrappa du kan hoppa upp på?

Träning som rolig familjeaktivitet

Anna föreslår också att man aktiverar hela familjen och gör träningen till en rolig aktivitet för alla genom att till exempel sätta ut olika stationer på vilka man ska utföra olika övningar under 30 sekunder till 1 minut och sedan ta några varv runt banan.

- Man kan till exempel hoppa upp och ner på trappan, göra armhävningar, testa olika varianter av plankan och sen ha någon form av pulshöjande aktivitet, fast springa mellan två stationer.

- Har man mindre barn kan man ta dem på ryggen medan man gör benböj eller lägga sig ner på marken och balansera dem i luften och leka att man flyger flygplan med dem. Det behöver inte vara så avancerat, utan roligt. Då blir träningen mer som en lek än ett måste. Efteråt kan man sedan gå och simma, bada bastu, äta glass eller vad man nu vill.

Nyligen publicerat - Hälsa