Hoppa till huvudinnehåll

Hitta träningsglädjen under semestern

Fötter i luften på en strand
Fötter i luften på en strand träningskläder

Såhär på sommaren ligger de flesta av oss i hängmattan och njuter av en välförtjänt semester. Långa lata dagar behöver dock inte betyda att man helt släpper taget om träningen.

Personliga tränaren och Crossnature-instruktören Anna Markelin uppmanar till ens en stunds rörelse nu och då och poängterar att man inte behöver träna hårt för att hålla kroppen aktiv.

- Att träna någorlunda fokuserat 15 min per dag eller ens 3-4 gånger i veckan är redan en fin prestation. Hellre lite mindre och oftare än ett så kallat kräkpass i veckan. Folk tänker ofta att träning är tidskrävande och omständigt men tar man de små tillfällena i akt är det inte särskilt svårt.

Vänta inte på motivationen

På semestern blir man lätt lite lat av sig och många annars ivriga motionärer tar ledigt från träningen. Man tänker kanske att man borde röra på sig, men tröskeln att komma igång är hög. Många säger att de väntar på att motivationen ska infinna sig men Anna menar att väntar man på den blir det antagligen inte av.

- Motivationen infinner sig då man faktiskt börjar göra en förändring och känner att man mår bra av den. Det motiverar en till att fortsätta. Man ångrar ju aldrig ett pass som man gjorde.

Anna Markelin är personlig tränare och Crossnature-instruktör.
Anna Markelin demonstrerar en variant av sidoplankan. Anna Markelin är personlig tränare och Crossnature-instruktör. Bild: Yle / Sonja Smederevac Plankan,motion

Anna poängterar att det viktigaste är att man lägger träningen på rätt nivå. Man ska bli trött av passet men ändå efteråt känna att man vill göra det igen. Pinar man sig för hårt är det inte särskilt lockande att återuppleva det.

- Kanske du står där i dina pyjamasbyxor och har en stund över. Varför inte passa på och sträcka på dig lite, göra tjugo benböj, några armhävningar och någon magövning. Det tar inte länge men ger genast en positiv effekt. Man blir gladare och märker att det här var ju inte så komplicerat.

Träna där du är med det du har

Crossnature är ett svenskt koncept som under de senaste åren börjat dyka upp även i Finland. Det är fråga om utomhusträning året om i alla väder för vem som helst. Inga redskap behövs utan man använder sig av naturen, omgivningen, kroppstyngden och det som finns till hands där man råkar befinna sig.

- Under ett pass förflyttar vi gruppen till tre olika ställen genom att gå, jogga eller varför inte hoppa bock över varandra. Finns det en backe kan man göra backträning med intervaller eller öva benstyrka upp och nerför backen. Vi kan köra stafett med stenar, parkbänkar är roliga att utnyttja. Man tar vad man har helt enkelt.

Crossnature är en populär träningform.
Crossnature är en populär träningsform utomhus. Crossnature är en populär träningform. Bild: Anna Markelin / Crossnature.fi crossnature,motion,löpning

Anna beskriver Crossnature som en effektiv men skonsam träningsform som kan anpassas till var och ens kondition. Nybörjare behöver heller inte vara rädda för att komma med, det finns varianter på alla övningar och ledaren ser till att alla blir utmanade, men på sin egen nivå.

All aktivitet är hemåt

Anna menar att största problemet med folkhälsan i dag är att vardagsmotionen är så gott som obefintlig. Vi tar bilen överallt, cyklar allt mindre, det är knappt så vi hittar tid för att städa. Vi är helt enkelt väldigt bra på att undvika all typ av vardagsrörelse.

- Vi måste bli bättre på att ta tillfället i akt. Man behöver inte mycket mer än en öppen yta. Kanske du har en gård med lite höjdskillnader eller en terasstrappa du kan hoppa upp på?

Träning som rolig familjeaktivitet

Anna föreslår också att man aktiverar hela familjen och gör träningen till en rolig aktivitet för alla genom att till exempel sätta ut olika stationer på vilka man ska utföra olika övningar under 30 sekunder till 1 minut och sedan ta några varv runt banan.

- Man kan till exempel hoppa upp och ner på trappan, göra armhävningar, testa olika varianter av plankan och sen ha någon form av pulshöjande aktivitet, fast springa mellan två stationer.

- Har man mindre barn kan man ta dem på ryggen medan man gör benböj eller lägga sig ner på marken och balansera dem i luften och leka att man flyger flygplan med dem. Det behöver inte vara så avancerat, utan roligt. Då blir träningen mer som en lek än ett måste. Efteråt kan man sedan gå och simma, bada bastu, äta glass eller vad man nu vill.

  • Djurens julfred omtyckt bland djurägare i Åbo

    Katter, hundar, kaniner och en häst deltog i evenemanget.

    Förr gick utlysningen av julfreden främst ut på att freda de vilda djuren i skogen. I över tio år har kyrkan i Åbo tillsammans med Åbo Djurskyddsförening utlyst djurens julfred också för husdjuren. Många trotsade kylan och besökte Mikaelskyrkan.

  • Simon Skrabb vill inte starta några rykten, men blickar redan vidare i karriären: "Tiden börjar ju vara inne"

    Har två år kvar på kontraktet med IFK Norrköping.

    Simon Skrabb sade redan när han flyttade från Jakobstad och FF Jaro till allsvenskan att Sverige bara är ett mellansteg på vägen. Hans dröm och mål är alltjämt spel i de större ligorna i Europa. Nu handlar det om att vara hel och spela så bra som möjligt så kan en massa grejer hända under året, säger Skrabb till Yle Sporten.

  • Över sju kilometer hög askpelare stiger från indonesisk vulkan

    Vulkanen Supotan fick två utbrott på söndagsmorgonen.

    Ett vulkanutbrott i centrala Indonesien har skapat en 7500 meter hör askpelare Vulkanen Supotan i norra Sulawesi hade två utbrott på söndagsmorgonen, uppger den indonesiska katastrofmyndighetens talesman Sutopo Purwo Nugroho.

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa