Hoppa till huvudinnehåll

Borgbackens bergochdalbana fyller 65

Borgbackens berg- och dalbana
Bakom grönskan skymtar dagens jubilar - berg- och dalbanan. Borgbackens berg- och dalbana Bild: Yle/ Karin Filén berg- och dalbana

- Den kommer aldrig att gå i pension, säger VD Pia Adlivankin om nöjesparkens mest populära attraktion.

- Det är viktigt att det finns nya apparater på Borgbacken men också att det finns det nostalgiska som aldrig förändras. Den gamla bergochdalbanan hör till det som aldrig ska förändras, tycker vi.

Det säger Pia Adlivankin som i strax över två års tid har varit verkställande direktör för Borgbacken.

Det är viktigt att man bygger den av samma slags trä och att den doftar tjära.

Bergochdalbanan må fylla 65 år, men av originalet finns faktiskt inte mycket kvar; den har byggts om helt och hållet fem gånger. Pia Adlivankin poängterar att man alltid har sett till att det här inte har påverkat nostalgifaktorn.

- Det är viktigt att man bygger den av samma slags trä och att den doftar tjära. Den ska vara precis likadan som den alltid har varit!

Skramlar och skakar

Till det som inte heller har förändrats när det gäller bergochdalbanan är bromsmännen och -kvinnorna som står bakpå vagnarna.

- Det finns bara några bergochdalbanor kvar i världen som har levande bromsmän. Många har haft det men har bytt ut dem till mekaniska system. Vi tycker att det hör till. De har också alla sin egen körstil, och det är roligt att följa med.

Borgbackens VD Pia Adlivankin står framför karusell och berg- och dalbana.
Pia Adlivankin farmför dagens jubilar. I bakgrunden syns också nöjesparkens äldsta attraktion, karusellen. Den täcks varje kväll in med en presenning för att skydda den mot väder och vind. Borgbackens VD Pia Adlivankin står framför karusell och berg- och dalbana. Bild: Karin Filén / Yle Pia Adlivankin,borgbacken

Till bergochdalbanans andra egenheter hör att den skramlar och skakar när man åker med den. Skulle man kunna åtgärda det här, eller är det något som hör till charmen?

- Så är det med bergochdalbanor i trä i hela världen. De skramlar förfärligt. Det hör liksom till!

Två dödsfall

Borgbackens bergochdalbana har en mörkare sida. Den har krävt två liv; det ena år 1953 när en ur personalen som satt i första vagnen utan att ha fällt ner säkerhetsbommen ramlade ut och blev under vagnen. En motsvarande olycka hände år 1985 när en person satt i första vagnen och av någon orsak själv öppnade bommen mitt i åket och ramlade ut, med tragiska följder.

- Säkerheten är väldigt viktig för oss. Den kommer på första, andra och tredje plats i våra prioriteter. Men förstås kan man komma ut ur vilken apparat som helst om man riktigt försöker. Det är viktigt att besökarna följer säkerhetsföreskrifterna.

Adlivankin berättar också att alla apparaterna i nöjesparken testas varje morgon för att se till att allt är som det ska.

Mera blommor och trivsel

I två års tid har Pia Adlivankin nu arbetat som VD för Borgbacken. En sak hon har velat fokusera på är att göra parken mera trivsam och tilltalande, i stället för att köpa in ständigt nya apparater.

- Vi har målat väggar, satsat på blommor och trivsel överlag. Människor i alla åldrar har tyckt att det är väldigt trevligt att tillbringa tid här och upptäcka nya små detaljer i omgivningen.

Skulptur föreställande insekt.
Insekt eller utomjording? Skulptur föreställande insekt. Bild: Yle/ Karin Filén staty

Hur ofta åker Pia Adlivankin då själv med bergochdalbanan?

- Jag åker ofta med gäster, och senast åkte jag igår kväll med mina döttrar. Det pirrade inte i magen, men jag njöt nog.

Läs mera:

borgbacken, 1985

På Borgbacken har man snurrat runt sedan 1950

Borgbacken öppnades den 27 maj 1950. Berg-och dalbanan togs i bruk 1951, och hör ännu till de mest populära åken. Här får ni följa med till Borgbacken och lyssna på dess minnen.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen