Hoppa till huvudinnehåll

Billigast att tanka båten i Ingå

Bränslestationen vid Ingå småbåtshamn.
Biligaste båtbensinen finns i Ingå. Bränslestationen vid Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Tove Virta båtar,tankning (bränsle),Bensinstation,Ingå,ingå småbåtshamn,Västnyland

Landets billigaste båtbränsle hittas i Ingå småbåtshamn. I Yle Nyheters jämförelse med över 100 bränslemackar så var både dieseln och bensinen billigast. Vi frågade några tankande båtägare i Ingå om det var priset som fört dem dit.

Yle Nyheter har kartlagt var man får det billigaste och dyraste båtbränslet. Priserna rörde sig mellan 1,479 euro per liter i Ingå småbåtshamn till 1,99 på Aspö utanför Kotka för 98-oktanig bensin.

Den billigaste dieseln fanns också den i Ingå småbåtshamn för 1,199 medan den var dyrast i Kemi, 1,8 euro per liter.

Bil- och båtbränslestationen i Ingå småbåtshamn.
Billigast: Ingå småbåtshamn. Bil- och båtbränslestationen i Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Tove Virta ingå småbåtshamn,Bensinstation,Ingå,Västnyland

Den dyraste 98:an i Västnyland fanns i Predium i Skogby där den kostade 1,79 euro per liter. Den dyraste dieseln fanns på Predium och Sandnäsudd i Snappertuna, 1,59 euro litern. Undersökningen gjordes mellan 12 - 14 juli bland ett hundratal båtmackar i skärgården. Priserna kan ha ändrat sedan dess.

Yle Västnyland frågade båtägare som tankade vid landets billigaste båtmack vid Ingå småbåtshamn om det var priset som styrt dem dit.

- Vi körde förbi och tanken råkade vara tom. Då vi kör förbi här så brukar vi tanka här. Vi tankade nu några hundra liter, säger Raine Hermans från Esbo som nyss fyllt på bränsle i båten i Ingå småbåtshamn.

Raine Hermans tankade sin båt vid Ingå småbåtshamn.
Rainer Hermans från Esbo på sin båt. Raine Hermans tankade sin båt vid Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Robert Ehrnsten ingå småbåtshamn,båtar,Ingå,Västnyland

Hermans konstaterar att man på semestern inte bara kan tänka på att hitta billigaste pris för då försvinner meningen med semestern.
Jarno Gauffin tankar sin båt i Ingå småbåtshamn.
Jarno Gauffin från Lojo. Jarno Gauffin tankar sin båt i Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Tove Virta ingå småbåtshamn,båtar,Ingå,Västnyland

- Den här gången är vi inte här på grund av billigt bränsle. Vi är nöjda över att ha fått billig diesel men vi kom för att den ena stationen i Barösund var sönder och vid den andra var kön så lång, säger Jarno Gauffin från Lojo.

Familjen har båtplats i Barösund.

- Viktigare än att tanka billigt bensin är att vi åker åt det håll vi tänkt oss. Men inte är man ju precis ledsen över att det är billigt, säger Gauffin.

Ingå småbåtshamn.
Ingå småbåtshamn. Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Tove Virta ingå småbåtshamn,Ingå,Västnyland,segelbåt

- Om vi bara skulle ha tänkt på priset så skulle vi ha åkt till Tallinn. Där är priserna ännu billigare, säger Hermans.

Har ni åkt till Tallinn för att tanka?

- Nej, inte bara för att tanka. Men då vi var där ifjol somras så fyllde vi nog tanken, säger Hermans.

Han håller ändå koll på var det lönar sig att tanka eftersom de har en motorbåt som drar rätt mycket bränsle. Han räknar med 1,3 liter per sjömil (1,85 kilometer) och 2,3 liter i plan.

- Vi är tre ägare till båten och vi har en karta som vi fyller i var det lönar sig att tanka om man åker förbi, säger Hermans.

Ilkka Heikkinen från Esbo har en mindre båt som han tankar i Ingå eftersom han är sommarboende i kommunen. Han tycker att båtbränslet gärna får vara lite dyrare.

- Man kör mest med båt på fritiden och då får också bränslet kosta en del. Då hålls körningen under kontroll, säger Heikkinen.

IlkkaHeikkinen har nyss tankat sin båt i Ingå småbåtshamn.
Sommarboende i Ingå, Ilkka Heikkinen från Esbo. IlkkaHeikkinen har nyss tankat sin båt i Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Robert Ehrnsten ingå småbåtshamn,båtar,Ingå,Västnyland

Själv kör han inte så mycket utan brukar kombinera tankandet med att gå till butiken.

- Överlag är båttankningsstationerna dyrare. Det beror väl på att det finns så få av dem och att det inte finns en äkta konkurrens mellan dem, säger Hermans.

Förståelse för dyrare bränsle

Priset verkar alltså inte vara avgörande då man väljer var man tankar båten eftersom båtägarna vid landets billigaste båtmack i Ingå inte har prioriterat att komma dit på grund av priset. Tvärtom verkar båtägarna ha förståelse för att priserna är dyrare i skärgården.

- Det är förstås tråkigt om företagarna tar extra vinst. Men man förstår att det kan vara svårare att transportera ut det till skärgårdsstationer. Så finns det en företagare som förstås behöver sin egen del. Så visst förstår man att det är dyrare än på bensinstationer för bilar. Här är bra eftersom man får båda, priserna är då ungefär lika, säger Gauffin.

- Man förstår att det kan vara billigare här, man kan ju också tanka bilen på samma ställe. Men längre ut, såsom i Barösund, förstår man att det är dyrare, säger Heikkinen.

Båtbränslestationen vid Ingå småbåtshamn.
Båtbränslestationen vid Ingå småbåtshamn. Bild: Yle/Tove Virta båttankningsställe,Bensinstation,Bränsletank,bensin,Västnyland,Ingå,tankning (bränsle)

Raine Hermans tycker att man kunde försöka sänka priserna också på annat håll.

- Man förstår bra att de här i Ingå säljer bränsle till samma pris för bilar och båtar, säger Hermans. Men jag hoppas att S-kedjan kunde utvidga båtbränsleförsäljningen, kommenterar Hermans.

Båtmacken i Ingå småbåtshamn är en kallmack som hör till S-kedjan och ABC-stationerna. Mika Meriläinen som är gruppchef på Varuboden-Osla säger att de lyckas hålla priset lågt i Ingå eftersom man både kan tanka bilar och båtar på samma ställe.

Han påminner om att priset varierar från dag till dag beroende på inköpspris och att det kanske inte alltid är lägst här i Ingå.

Små mängder bränsle ger dyrare priser

Bränsleföretagarna har också märkt att kunderna för det mesta förstår att det finns orsaker till varför samma bränsle är dyrare för båtar än för bilar.

- Man är inte lika prismedveten på sjön som då det gäller bilbensinstationer, tror Fredrik Kevin som driver macken i Predium i Skogby.

- Många är medvetna om att det är ett annat pris då man tankar en båt än då man tankar en bil, anser också Niklas Björkqvist som är bränsleföretagare och värd för Ekenäs gästhamn.

- En bilstation säljer så stora volymer men båtstationerna säljer bränsle endast några månader per år. Priserna blir högre då man inte får lika stora rabatter då man köper in bränslet.

Niklas Björkqvist är hamnsvärd.
Företagare Niklas Björkqvist vid Ekenäs gästhamn. Niklas Björkqvist är hamnsvärd. Bild: Yle/Bubi Asplund ekenäs båthamn,Ekenäs

Han säger ändå att han hörde mer åsikter av kunderna innan de skaffade betalautomat. Det är tredje säsongen den är igång. Den ger båtägarna fördelar genom att det går att tanka exempelvis både tidig vår eller sen höst då det inte finns personal på plats. Det går också att tanka 24 timmar i dygnet.

Små båtar kan använda cirka 15 liter bränsle i timmen, medan riktigt stora förbrukar 500 - 600 liter.

Den största bränslemängden Björkqvist minns att någon skulle ha tankat i Ekenäs gästhamn var kring 2000 liter.

Är då större båtar noggrannare med priserna?

- En del funderar väldigt mycket över det och planerar enligt det. Men de kollar också vilka vägar som är lättillgängliga, säger han.

Däremot verkar segelbåtar tanka mer än förr. Dels seglar man mindre och använder motor lite mer.

Lotta Snabb och Fredrik Kevin i Predium.
Fredrik Kevin sköter servicen i Predium tillsammans med Lotta Snabb. Lotta Snabb och Fredrik Kevin i Predium. Bild: Yle/Malin Valtonen kevin fredrik

- Segelbåtarna är också större och så använder man mer generatorer än tidigare, vilket betyder att det går åt mer bränsle, säger Fredrik Kevin.

Företagare utan kedja står själv för kostnader

Ekenäs gästhamn köper själv in bränslet för att sälja det vidare till kunderna.

- För oss som äger de här mackarna och köper in bränslet betyder det också att vi själva står för kostnaderna om något går sönder, säger Björkqvist.

Macken hade från början både bil- och båtbränsle. Men redan i början av 1990-talet försvann bilbränslet. I dagens läge är det trångt att komma in med större båtar till bryggan, som är belägen precis utanför en populär uteservering.

- Förr i tiden var båtarna mindre och man kom in i en skyddad hamn. Men båtarna har vuxit men platsen är samma. Det krävs lite manövrering att komma in där. Om segelbåtar behöver djupare än 2,20 meter så kan gyttjebottnen också komma emot, säger Björkqvist.

Färre båtmackar framöver?

Hur det går med bränslestationerna framöver är oklart.

- Då vi tog över den lilla stationen och började sälja bränsle i början av 1990-talet var ännu de stora bolagen bakom och investerade, exempelvis hyrde marken. Men det har helt fallit bort. De har inget intresse av små volymer mer.

Det betyder att företagarna ska stå för kostnaderna. Investeringarna kan vara stora och miljökraven är höga. Risken är alltså att fler lägger lapp på luckan.

En hund med flytväst på en båt.
Också hunden är med och tanka båten. En hund med flytväst på en båt. Bild: Yle/Robert Ehrnsten båtar,hund,flytvästar,Ingå,ingå småbåtshamn,Västnyland

- På svårtillgängliga platser kan det försvinna. Om man till exempel måste förnya all utrustning så kan det hända att man måste lägga ner.

Predium var i Svenska Yles jämförelse en av de dyrare mackarna i Västnyland. Mackföretagarna investerade en större summa ifjol och förnyade bränslepumparna.

- Kunderna kan tycka att det är bra att mackarna finns eftersom det är inte en självklarhet, säger Fredrik Kevin.

I Predium är mackarna en del av en större servicehelhet. I Ekenäs ser Björkqvist att det inte är ett alternativ att vara utan båtmack.

- Det är en bit att åka in till Ekenäs så det är ett måste att där finns en mack, det fungerar inte utan. Vi har skött gästhamnen länge och har också sett bränsleförsäljningen som en service, säger han.

Läs mera:

Båtar i rörelse vid Predium båthamn.

Stora skillnader på båtmackarnas bränslepris - kolla listan för prisläget vid din hamn

Det går att spara tiotals euro per tankning, beroende på var i skärgården man tankar båten, visar Yle Nyheters kartläggning. De billigaste båtmackarna kan konkurrera med bensinstationerna på land medan de dyraste tar ett literpris på närmare 2 euro för bensinen och 1,7 euro för diesel.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland