Hoppa till huvudinnehåll

Uppgift: Teslas autopilot förhindrade potentiell dödsolycka

Tesla modell S.
Föraren körde en Tesla modell S. Tesla modell S. Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press Tesla Motors,tesla model s

För några veckor sedan dog en person som använde elbilen Teslas autopilot. Nu räddade funktionen antagligen livet på en fotgängare, skriver Teslas vd Elon Musk på Twitter.

Tesla låter personer använda sig av autopiloten trots att den inte är helt färdigutvecklad. Funktionen befinner sig i betastadiet.

På torsdag meddelade Teslas vd Elon Musk att den automatiska nödbromsfunktionen förhindrade en svår olycka, som kunde ha haft dödlig utgång.

Hoppa över Twitterpostning

I korthet tog autopiloten över och bromsade kraftigt då en mörkklädd person plötsligt steg ut på gatan i mörkret (komplett svensk översättning i slutet av artikeln).

Larry, personen i bilen, skriver att han inte vet om han själv skulle ha hunnit reagera. Bilen stannade bara några centimeter från fotgängaren.

Musk skriver att loggdata från bilen bekräftar Larrys historia.

Första dödsfallet efter 200 miljoner kilometer

I slutet av juni inträffade den första kända dödsolyckan som involverade elbilen Tesla. En förare omkom efter att ett större fordon kört rakt över vägen, vinkelrätt mot Teslan.

Varken autopiloten eller föraren lade märke till fordonets vita sida mot den ljusa himlen, skrev SVT då.

Dödsfallet inträffade efter 200 miljoner körda kilometer med autopilot. I USA inträffar i allmänhet ett dödsfall per 150 miljoner kilometer körda kilometer, skriver Tesla.

Demonstrerade funktionen före dödsolyckan

Joshua Brown, som avled i olyckan, var en stor Tesla-entusiast och laddade upp ett klipp på Youtube några månader före olyckan.

På klippet kan man se hur Teslas autopilot reagerar då en bil framför Brown plötsligt byter fil.

Här är texten från Musks tweet i sin helhet:


Jag vill bara säga att jag tror att min bil antagligen räddade livet på en fotgängare i går (den 16 juli), ungefär klockan 22.30 då jag körde runt i Washington DC med min dotter. Jag var på New York Avenue och det var natt, motljuset från den mötande trafiken var stark, och en siren hördes längre borta.

Vi hade problem med att bedöma om sirenljudet kom bakifrån eller från en sidoväg. Precis då steg en fotgängare, iklädd mörka kläder, ut framför vår modell S i mörkret (inte nära en korsning). Innan jag hann bromsa pep bilen till och en röd bilikon började lysa på instrumentbrädan.

Bilen bromsade kraftigt och vi stannade bara några centimeter från fotgängaren. Jag tror att bilen antog att fotgängaren var en annan bil framför oss? Jag är inte säker på att jag hade hunnit stanna före vi hade kört på honom. Jag är så tacksam över att bilen gjorde det. Jag vet inte om det inträffade registrerades i bilens sensorlogg.

I en tid då det skrivs många negativa historier om bilars autopiloter och med tanke på dödsfallet för några veckor sedan tycker jag att det är viktigt att berätta den här historien. Arbetet ni gör är väldigt viktigt och det räddar liv. Tyvärr skrivs det inte i pressen om incidenter som denna och i de flesta fall är ingen medveten om hur många olyckor som säkerhetsfunktionen kan har förhindrat. Tack för att du låter kunder använda autopiloten trots att den är i beta (inte färdigutvecklad, reds. anm.)

Läs också