Hoppa till huvudinnehåll

Stora båtmotorer blir vanligare – ekonomisk körstil sparar flera liter bränsle i timmen

Jussi Lehti, servicechef på Waltic, kör en Buster XLe.
Enligt Jussi Lehti, vid båtförsäljaren Waltic, kan några oskyldiga misstag på havet leda till att båtens förbrukning fördubblas. Jussi Lehti, servicechef på Waltic, kör en Buster XLe. Bild: Niklas Evers segelbåt,segelbåtar,motorbåtar,Motorbåt,Skärgård,fartygstrafik,Farled,utombordsmotorer,sjövett,Sveriges Författarförbund#WALTIC,Fritidsbåt,småbåtshamnar

Motoreffekten för nyregistrerade båtar har ökat sedan början av förra året och större motorer betyder större bränsleförbrukning. Enligt Jussi Lehti, servicechef på båtförsäljningsföretaget Waltic, går det med några enkla knep att spara över 10 liter bränsle per körtimme med en vanlig motorbåt.

Mellan januari och juni registrerades det 2 056 nya motorbåtar i Finland, visar siffror från Trafiksäkerhetsverket. Det är en aning färre än under samma period ifjol då det registrerades 2 193 motorbåtar.

Men samtidigt som båthandeln inte lever upp till förväntningarna syns en ny trend: de allt större motorerna.

Enligt Trafis siffror har medeleffekten på de nya båtmotorerna ökat från 93 kilowatt till 96 kW på ett år. Medianeffekten för de nyregistrerade motorerna, vilket enligt Trafi ger en mer rättvis bild av läget i farlderna, steg från 52 kW till 55 kW. I hästkrafter ger det en ökning på ungefär 4-5 hk på ett år.

Lätta på gasen

Större motorer betyder ofta större bränslekostnader och mer belastning på miljön. Enligt Yles kartläggning av bränslepriserna i skärgården kan båtmackarna ha upp till 50 cent dyrare literpris på bränslet än servicestationer på land.

Enligt Jussi Lehti, servicechef på båtförsäljningsföretaget Waltic, är ändå båtfolkets körstil en betydligt större bränsletjuv än en stor motor.

- Med full gas är det lätt att fördubbla bränsleförbrukningen. Har man tålamod att släppa på gasen en aning så halveras nästan förbrukningen, säger Lehti.

Gasreglage på en Buster XLe.
Spaken som sparar pengar. Genom att dra tillbaka gasreglaget och lyfta motorn en aning med knappen "up" då båten planar kan du spara tiotals euro per resa. Gasreglage på en Buster XLe. Bild: Niklas Evers gasreglage,Reglage,båtar,båtsport,Motorbåt,motorbåtar,Buster,utombordsmotorer,Instrumentbräda,Dödmansgrepp,Yamaha

För att testa bränsleförbrukningen i praktiken testade Yle Nyheter en typisk båt för de finländska farvattnen: En fem meter lång aluminiumbåt med en utombordare på 100 hästkrafter.

Då vi når topphastigheten med gasen i botten gör båten 35 knop. Bränsleförbrukningen ligger nu på cirka 34 liter bensin i timmen, eller 1 liter per sjömil. Varvmätaren visar 5 600 varv i minuten.

Då vi saktar ner till knappa 5 000 varv och båten gör 25-30 knop sjunker förbrukningen till drygt 20 liter per timme. Genom att dra ner lite på gasen, så att båten fortfarande planar, har vi tappat drygt 5 knop i hastighet men minskat bränsleförbrukningen med över 10 liter i timmen.

Per sjömil är förbrukningen nu 0,6-0,7 liter.

En Buster lämnar hamnen i Hertonäs, Helsingfors.
Stora motorer drar mera bränsle än små vid perfekta förhållanden. Men vill man hålla samma hastighet med tyngre last eller i hårt väder kan en större motor vara mer bränslesnål än en mindre. Priset för själva motorn blir däremot betydligt högre ju fler hästkrafter den presterar. En Buster lämnar hamnen i Hertonäs, Helsingfors. Bild: Niklas Evers båtar,båtsport,motorbåtar,Motorbåt,utombordsmotorer,Buster,hamnar,småbåtshamnar,Brygga,flytbrygga,Skärgård

Lätt last är ofta rätt last

Genom att lasta båten så lätt som möjligt sparar du på bränslet. Lehti kör själv inte med fulla tankar då han är ute i skärgården.

- Tanka bara så mycket bränsle du behöver, då sparar du på vikten. Också sötvattentankarna kan hållas halvfulla då man kör.

Reser man längre sträckor eller under oklara väderförhållanden kan det ändå vara en bra idé att ha extra bränsle med sig med tanke på sjösäkerheten.

- Det är också bra att ta väl hand om båtens botten. Ett välskött botten utan växtlighet sparar också på bränslet, säger Lehti.

Motorbåt i farled i Helsingfors med sikte på Sveaborg.
Yttre faktorer, som väderleken, har också stor betydelse för förbrukningen. Motvind och höga vågor betyder att det kommer att gå åt mer bränsle än det gör i medvind med små vågor. Motorbåt i farled i Helsingfors med sikte på Sveaborg. Bild: Niklas Evers Skärgård,Sveaborg,båtar,Motorbåt,motorbåtar,Farled,Förtöjning,rep,utombordsmotorer

Stor motor betyder inte alltid större bränslekostnader

En liten motor drar mindre bränsle än en stor motor. Men att välja den minsta möjliga motorn är inte nödvändigtvis rätt sätt att dra ner på bränsleförbrukningen.

- På marknaden finns båtmodeller där den minsta rekommendationen är 60 hästkrafter och maxeffekten är 100 hästkrafter.

Om båten är tungt lastad eller körs i hård sjögång kan de extra hästkrafterna betyda en mindre bränsleräkning. Å andra sidan ligger prisskillnaden mellan en 60- och 100-hästkrafters motor på tusentals euro.

- Kör man en motor med 60 hk på full gas går det åt mera bränsle än om man skulle köra en 100 hästkrafters motor på samma hastighet men med mindre gas, säger Lehti.

Kombinerar man en lätt gashand med en lätt last och ett välskött botten sparar man både pengar och miljön.

Läs mera:

Båtar i rörelse vid Predium båthamn.

Stora skillnader på båtmackarnas bränslepris - kolla listan för prisläget vid din hamn

Det går att spara tiotals euro per tankning, beroende på var i skärgården man tankar båten, visar Yle Nyheters kartläggning. De billigaste båtmackarna kan konkurrera med bensinstationerna på land medan de dyraste tar ett literpris på närmare 2 euro för bensinen och 1,7 euro för diesel.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes