Hoppa till huvudinnehåll

Fråga fritt: När ska NTM-centralen jämna ut vägytan på Norrbyåsen?

En landsväg
En landsväg Bild: Yle/Lotta Sundström Pargas,Regionalväg 180,fråga fritt

Genom Fråga fritt-tjänsten på Yle Åbolands webbplats kan du ställa en fråga - och vi letar reda på svaret. Den här gången gällde frågan väggupp i Skärgårdsvägen vid Norrbyåsen - när ska NTM-centralen jämna ut vägytan?

Personen som kontaktat Yle Åboland bor i närheten av gångtunneln som går under Skärgårdsvägen vid Norrbyåsen. Gångtunneln är rätt så ny med bara något år på nacken. Då långtradare kör över stället för det mycket oljud, från tidig morgon till sen kväll. Det vanliga trafikbruset stör inte, men just tunga fordon orsakar ett slamrande som gör att man till exempel inte kan sova med fönstret öppet, berättar frågeställaren.

Då Yle Åboland besöker platsen är det först mest personbilar som rullar fram längs Skärgårdsvägen. Då de passerar gångtunneln märker man knappt av att det skulle finnas ojämnheter i vägytan. Några större skåpbilar passerar också de ganska obemärkt förbi, utan att orsaka något värst högljutt oväsen. Men sedan kommer en långtradare och det skräller till ordentligt. Det är många tunga fordon som kör längs med vägavsnittet under en dag, så det blir ganska många skrällar.

Gångtunnel under Skårgårdsvägen vid Norrbyåsen.
Gångtunnel under Skårgårdsvägen vid Norrbyåsen. Bild: Yle/Lotta Sundström norrbyåsen

Vid Närings-, trafik- och miljöcentralen känner man inte till att problem skulle ha uppstått vid gångtunneln. Men enligt regionansvariga, Markus Salminen, är det inte alls ovanligt att det uppstår ojämnheter på vägytan vid tunnlar.

Fyllningsmaterialet bredvid tunneln har antagligen pressats ihop medan tunneln inte ger vika, förklarar Salminen. Om ojämnheterna som uppstått inte är stora går det vanligen att åtgärda med beläggning.

- Vanligtvis, efter att man jämnat ut vägen en eller två gånger, har vägunderlaget sedan tryckts ihop så mycket att problemet inte uppstår på nytt.

Enligt Salminen är det svårt att säga exakt när oljudet blir för mycket och kräver en åtgärd.

- Vanligtvis tar man nog tag i saken och utreder åtminstone problemet om många börjar ta kontakt.

Problemet åtgärdas senast då trafiken störs, det vill säga då bilister börjar sakta in och akta sig för ett ställe.

- Vi lyssnar nog då folk tar kontakt och tar oss till platsen för att kolla situationen, säger Salminen.

Om det räcker med att fylla ut guppen är det enligt Salminen inte frågan om en värst dyr affär.

- Nog kostar det någon tusenlapp, men det är inte det som avgör. Vid nya tunnlar väntar man på att vägmaterialet ska lägga sig och reparerar först sedan för att slippa göra om proceduren flera år i rad.

Vad vill du veta om dina egna hemknutar?

Ställ en fråga och vi hjälper dig med svaret!

Av de frågor som kommer in till redaktionen väljer vi regelbundet ut tre som vi ordnar en omröstning kring. Efter det är det du som avgör vilken av dem vi ska ta itu med! Det gör du genom att på webben rösta på den fråga som intresserar dig mest.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland