Hoppa till huvudinnehåll

Nu hajpas Helsingfors av amerikanska Vogue

Allas utebad är försenat.
Helsingfors hyllas för bland annat sitt utbud av bastur. Staden får snart ytterligare en bastu då havsbadet Allas blir färdigt. Allas utebad är försenat. Bild: Marianne Sundholm / Yle Allas,utebad,Skatudden, Helsingfors stad,Salutorget (Helsingfors),Helsingfors

På Helsingfors turistinformation Visit Helsinki är man inte överraskad över den uppmärksamhet som staden har fått i internationella medier den senaste tiden. Vi har jobbat väldigt mycket med media och PR, säger turistinformationskoordinator Nina Lager.

Helsingfors har hajpats som resmål i flera utländska medier. Den senaste som har skrivit positivt om staden är det amerikanska modemagasinet Vogue.

De ber läsare som är nyfikna på det trendiga Reykjavik att ta sig en funderare och i stället åka till Helsingfors. Modemagasinet hyllar bland annat stadens bastu- och restaurangutbud.

På senare tid har också bland andra The Guardian, New York Times, CNN och National Geographic hajpat staden.

Det känns underbart, men vi har också jobbat väldigt mycket med media och PR.― Nina Lager, Visit Helsinki

2 000 gäster från utländska medier och resebolag

Men det här kommer ändå inte som någon överraskning.

- Det känns underbart, men vi har också jobbat väldigt mycket med media och PR. Vi fick nästan 2 000 internationella medierepresentanter och researrangörer som gäster i fjol, så vi jobbar väldigt mycket med för att Helsingfors ska få publicitet, säger Nina Lager från Visit Helsinki.

Nina Lager, turistinformationskoordinator på Visit Helsinki.
Nina Lager är turistinformationskoordinator på stadens turistinformation. Nina Lager, turistinformationskoordinator på Visit Helsinki. Bild: Yle/Carina Bruun visit helsinki
Vi har jobbat väldigt hårt för att befrämja stadens matkultur, och nu märks det att det har lönat sig.― Nina Lager, Visit Helsinki

Lager är mest nöjd över att många utländska medier har uppmärksammat stadens restaurangutbud.

- De har skrivit mycket om stadens restaurangliv. Och vi har jobbat väldigt hårt för att befrämja stadens matkultur, och nu märks det att det har lönat sig.

Bastukulturen borde bli ett ännu starkare varumärke

Trots att man utomlands redan i dag ofta förbinder Finland och bastur, tycker Lager att bastukulturen inte är ett tillräckligt starkt varumärke och att den därför borde hajpas ännu mera.

- Vi skulle kunna använda den ännu mera i marknadsföringen. Det är något väldigt unikt.

Vi borde satsa på tystnaden och den urbana naturen. Det är bara bra att vi inte har samma saker som man kanske vill ha när man reser till Paris eller London.― Nina Lager, Visit Helsinki

Överlag tycker Lager att Helsingfors borde satsa på det som är unikt för staden i stället för att försöka bli som alla andra huvudstäder.

- Vi borde satsa på tystnaden och den urbana naturen. Det är bara bra att vi inte har samma saker som man kanske vill ha när man reser till Paris eller London.

Färska siffror om övernattningar pekar uppåt

Enligt Lager har övernattningarna i Helsingfors i år ökat med 7 procent jämfört med samma tid i fjol. Siffrorna gäller maj månad.

Övernattningarna bland två av de största turistgrupperna i staden, det vill säga japanerna och kineserna, ökade med omkring 30 till 40 procent jämfört med samma tid i fjol.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen