Hoppa till huvudinnehåll

Förundersökning avslutad - maskinchef på MS Gudingen misstänkt för fylleri

Den åländska landskapsfärjan M/S Gudingen.
Den åländska landskapsfärjan M/S Gudingen. Bild: Wikimedia CC / Samppa Pamppanen landskapsfärja,Åland,skärgårdstrafik

Förundersökning gällande MS Gudingens maskinchefs misstänkta fylleri i sjötrafik samt grova äventyrande av trafiksäkerheten är avslutad. Maskinchefen misstänks för fylleri i sjötrafik samt grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Västra Finlands Sjöbevakningssektions brottsbekämpningsenhet har avslutat förundersökningen gällande maskinchefen ombord på MS Gudingen. Gudingen trafikerar mellan Korpo i Åboland och Långnäs på Åland via bland annat Kökar, Sottunga och Föglö.

Färjan fick ett motorfel i början av juni och tvingades ankra utanför Långnäs med 30 personer ombord. I samband med detta gjorde sjöbevakningen en nykterhetskontroll ombord.

Enligt förundersökningen misstänktes tekniska problem vara orsaken till problemen, men vid närmare kontroll av besättningen konstaterades att maskinchefen blåste över gränsen för fylleri i sjötrafik.

Efter kontroll av fartyget kunde det konstaterats att fartyget inte hade några tekniska problem. MS Gudingen var tvungen att ställa in en tur-retur resa till Kökar på grund av maskinchefens misstänkta fylleri.

Maskinchefen misstänks på basen av förundersökningen för fylleri i sjötrafik samt grovt äventyrande av trafiksäkerheten. Fartygets maskinchef misstänks för att ha haft 2,06 promille vid tidpunkten för händelsen. Gränsen för yrkesmässig sjötrafik är 0,5 promille.

Enligt Gränsbevakningsväsendets meddelande var det tack vare kaptenen samt den övriga besättningens rådiga ingripande som man lyckades undvika personskador.

Förundersökningen i dag, torsdag, och lämnades till landskapsåklagarämbetet i landskapet Åland för åtalsprövning.

Fartyget ägs av Ålands landskapsregering, trafiken sköts av Nordic Coastline.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland