Hoppa till huvudinnehåll

S-gruppen samlar in mer info om kunden – väcker blandade känslor hos kunderna

En hand som håller i ett S-bonuskort.
En hand som håller i ett S-bonuskort. Bild: YLE/Eva-Maria Koskinen s-kedja

S-gruppen börjar samla in allt noggrannare information om de köp som kunderna gör med S-bonuskortet. Från och med september sparas alla kundens köp till ett register där alla enskilda produkter listas.

Det vill säga S-gruppen får exakt data på vilka ölsorter kunden köper, vilka hygienprodukter hen använder eller när kunden köpt till exempel preventivmedel.

Det här gäller alla butikskedjor inom S-gruppens regi, endast hotellen och restaurangerna hålls utanför systemet.

– Först samlar vi in data och sedan börjar vi bygga upp tjänster baserade på den information vi får in. Tanken är att vi ganska snabbt under hösten kan lansera nya tjänster och utveckla dem enligt kundernas behov, säger chefen för kundrelationer på SOK Pekka Malmirae till Yle.

Inkräktar på privatlivet

Med den nya exaktare informationsinsamlingen vill S-gruppen bättre kunna rikta reklam och till exempel recept till kunderna baserat på de produkter kunderna köper. Enligt konsumentförbundet inkräktar man på kundernas privatliv.

– Jag var ganska bestört när jag hörde om det här. Att butiken kan följa med unga kvinnors menstruationscykel, kundernas ölförbrukning eller deras köp av preventivmedel är väldigt förvirrande. Jag tror inte att kunderna kommer att reagera väldigt positivt till det här, säger konsumentförbundets ledande jurist Tuula Sario.

Sario får medhåll av vissa kunder.

- Absolut, absolut. Jag vill nog ha mina inköp för mig själv. Det där tycker jag är en dålig idé, säger Lars Sandberg från Kvevlax.

Vill skapa bättre service

Enligt S-gruppen vill man använda informationen för att skapa bättre service för kunderna och inom butikskedjan har man gjort allt för att inga dataintrång på kundernas privata information ska ske.

Och det är inte enbart ris som den nya idén får utan i det största hela ganska positiv feedback. Enligt vissa kunder kan informationsinsamlingen ge nytta både för butikskedjan och kunden.

- Inte ser jag något negativt i det där. Jag tror det är positivt för både kunder och butiken. Kanske butiken har större nytta av det, men låt komma bara, säger Peter Svahn från Vasa.

- Det är en ganska tvetydig fråga. I princip kan jag tycka att det är lite genant att folk ska veta precis vad jag har köpt, men samtidigt kan jag tycka att de kan sälja och annonsera rätt produkter åt mig. Det ska bli intressant att se hur det utvecklas på längre sikt, konstaterar Anna Buss från Vasa.

Om kunden inte vill överlåta sina uppgifter till S-gruppen, måste hen sluta använda sitt S-bonuskort. Men Vasabon Buss ser inget behov för det.

– Jag tror inte jag kommer reflektera kring frågan om jag inte stöter på något som jag skulle uppfatta som för genant, säger Buss.

Läs också