Hoppa till huvudinnehåll

Anne Hietanen: En ny girl på varje pärm

Anne Hietanen, Eva Frantz och Jessica Andersin diskuterar nya deckare i programmet Böcker i bersån.
Anne Hietanen, Eva Frantz och Jessica Andersin diskuterar nya deckare i programmet Böcker i bersån. Anne Hietanen, Eva Frantz och Jessica Andersin diskuterar nya deckare i programmet Böcker i bersån. Bild: Yle jessica andersin,böcker

Under de senaste åren har det kommit en mängd deckare med ordet girl i titeln, ofta översatt till kvinna på svenska. Författare har berättat att de av sina förlagsredaktörer blivit uppmuntrade att lägga in ordet girl i titeln.

Gillian Flynns bok Gone Girl är orsaken till boomen. En spännande historia skriven ur två personers perspektiv. Efter ett tag börjar berättelserna gå isär och läsaren förstår att vi handskas med åtminstone en opålitlig berättare, kanske två. Gone Girl var en kommersiell succé och varannan deckare skriven av en kvinna lanseras nu som den nya Gone Girl.

Girl on the Train opererar lite med samma metoder som Gone Girl och som läsare är det svårt att veta vems röst man kan lita på. Girl on the Train marknadsfördes som den nya Gone Girl, men faktum är att böckerna är väldigt olika.

Efter Girl on the Train har många deckare sålts antingen som den nya Girl on the Train eller den nya Gone Girl. Böckerna har förstås ändå något gemensamt, de har kvinnliga författare, en kvinnlig huvudkaraktär och åtminstone en opålitlig berättare.

Jag tycker att det känns lite förklenande att sälja böcker med att de påminner om någon annan bok. Förväntningarna blir antingen för stora eller fel. Dessutom är det en allt för stor spoiler att på förhand berätta att vi har att göra med en opålitlig berättare.

Och värst av allt, det känns för kalkylerat, vilket det nödvändigtvis inte alls behöver vara. Mary Kubica skrev exempelvis Good Girl långt innan Girlboomen. Fast det finns ju stor möjlighet att rubriken kom till senare tillsammans med förlagets marknadsföringsavdelning.

Hur som helst måste jag få tro att de böcker jag läser uppstår ur ett vansinnigt behov av att berätta, att de kommer till mig som en naturkraft, inte genom marknadskalkyler och girighet. Och detta gäller i allra högsta grad också litteratur som inte är så kallad finlitteratur. Jag vet att den här inställningen är väldigt, väldigt naiv men må så vara. Snart börjar mitt behov av ordet girl i en titel vara mättat.

Böcker i bersån handlar denna vecka om nya deckare, med betoning på girlboomen.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje